Hlavní obsah

Křetínský prodává francouzský týdeník Marianne. Je prý „málo proevropský“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Seznam Zprávy

Titulní strana Marianne z 21. dubna 2022 před zásahem Daniela Křetínského a po něm.

Reklama

Zpravodajský časopis Marianne, který Křetínského skupina Czech Media Invest koupila v roce 2018, loni prodělal přes 75 milionů korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Francouzský zpravodajský časopis Marianne z mediální stáje českého miliardáře Daniela Křetínského je na prodej. Úmysl Marianne prodat oznámil v pondělí redakci časopisu šéf Křetínského mediálního domu CMI France Denis Olivennes.

Podle prohlášení, které redakce Marianne zveřejnila na sociální síti X, zároveň Olivennes oznámil, že prodej proběhne pouze pod podmínkou zachování redakční nezávislosti a finanční stability. „Daniel Křetínský se také zavázal, že bude týdeník Marianne podporovat až do úspěšného dokončení jednání,“ uvedla redakce.

Křetínského mediální zástupce Daniel Častvaj se k prodeji Marianne odmítl vyjádřit. „Spekulace o našich investicích a divesticích nekomentujeme,“ uvedl Častvaj pro SZ Byznys.

Málo proevropský, příliš ztrátový

Podle nejmenovaného zdroje deníku La Lettre, který zprávu o chystaném prodeji přinesl minulý týden jako první, se Křetínský pro prodej Marianne rozhodl kvůli „radikálně suverenistické linii“ časopisu, jenž údajně podle českého miliardáře není dostatečně proevropský.

Nevoli s redakční linií Marianne dal Křetínský najevo už v roce 2022, kdy prostřednictvím časopisu nepřímo zasáhl do francouzských prezidentských voleb. Redakci tehdy přiměl změnit titulní stranu. V původní verzi stálo u fotografie očí centristy Emmanuela Macrona slovo „Vztek“ a u fotky očí nacionalistky Marine Le Penové pak „…nebo chaos?“. Po Křetínského zásahu se text změnil na „Navzdory hněvu… zabránit chaosu“. Redakce časopisu to už tehdy označila za vážný útok na svoji nezávislost.

Podle informací SZ Byznys nicméně prodej týdeníku není primárně motivován politicky. „Spíše než s politikou to souvisí s ekonomickými výsledky časopisu,“ uvedl zdroj SZ Byznys. Vloni klesl náklad Marianne podle údajů francouzské Aliance pro tisk a média o 1,56 procenta na necelých 130 tisíc výtisků týdně. Tamní média uvádějí, že týdeník v loňském roce vykázal ztrátu tří milionů eur při obratu 12 milionů eur.

Týdeník Marianne se v roce 2018 stal jednou z prvních akvizic Daniela Křetínského na francouzském mediálním trhu. Ve stejném roce pak český miliardář koupil i menšinový podíl v tradičním francouzském deníku Le Monde, kterého se ale loni na podzim zase zbavil. V roce 2019 pak Křetínského mediální skupina Czech Media Invest (CMI) za 1,34 miliardy korun koupila od vydavatelství Lagardère lifestylový časopis Elle a dalších šest tištěných titulů.

Křetínský, který ve Francii studoval a hovoří plynně francouzsky, je na na tamním trhu aktivní i v dalších oborech. Letos v březnu spolu s Patrikem Tkáčem a dalšími společníky dokončil převzetí maloobchodního řetězce Casino. Drží také menšinový podíl v televizní společnosti TF1.

Reklama

Doporučované