Článek
Miliardář Daniel Křetinský usiluje o vstup na trh s automobilovými ojetinami. Podle Hospodářských novin má zájem o koupi skupiny Aures Holdings, zastřešující největší středoevropskou síť autobazarů AAA Auto.
Podle informací HN by se cena mohla pohybovat okolo sedminásobku provozního zisku EBITDA, který v roce 2024 stoupl o 14 procent na zhruba 1,7 miliardy korun. Hodnota transakce by tak mohla dosáhnout zhruba 12 miliard korun. Nákup by mohl proběhnout skrz investiční společnost EP Equity Investment.
„Hodnota transakce by se mohla pohybovat ve vyšších jednotkách miliard korun. Do cenotvorby bude vstupovat budoucí cash flow ponížené o investice a stávající dluh. Příjem pro prodávajícího v miliardách korun nebude dvouciferná hodnota,“ uvedl pro HN Milan Bílek, výkonný ředitel Patria Corporate Finance.
Pokud by byl obchod skutečně finalizován, jednalo by se o největší transakci letošního roku, který by překonal dokonce prodej technologické skupiny Adastra.
„Případný prodej společnosti Aures Holdings je záležitostí majitele a nám nepřísluší se k němu vyjadřovat. Společnost funguje v běžném provozu a daří se jí, o čemž svědčí rekordní prodeje za červenec, který byl zatím naším nejsilnějším měsícem v historii,“ uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings Karolína Topolová.
Společnost AAA Auto v Česku v roce 1994 založil Anthony James Denny, Australan s českými kořeny. Společnosti loni prodala rekordních 108 661 ojetých vozů v rámci pěti zemí střední Evropy a tržby jí vzrostly o 11 procent na 31,2 miliardy korun. Mateřskou skupinu Aures Holdings od roku 2014 z většiny vlastní polsko-britský investiční fond Abris Capital Partners, původní zakladatel je ovšem stále členem dozorčí rady.
Abris Capital Partners se síť pokouší prodat již dlouho. Poprvé se v roce 2020 o nákup zajímal dokonce právě Křetínský, pandemie ovšem nákup překazila. Druhý pokus dostala na starost americká investiční banka Jeffries, která v nabídce vyzdvihovala vysoké marže a zapojení umělé inteligence do procesu oceňování vozů.
Provozu bazaru se ovšem nevyhnuly kontroverze. Společnost byla opakovaně pokutována Českou obchodní inspekcí za klamavé praktiky. Nedostatečně prý dokumentovala technický stav vozidel nebo mlžila ohledně koncové ceny. Od polského antimonopolního úřadu pak vloni dostala pokutu v přepočtu 400 milionů korun.