Hlavní obsah

Pole jsou plná brambor a cibule, ale obchody je dovážejí tisíce kilometrů

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Cibule z Nového Zélandu. Snímek pořízen v prodejně Lidl na pražském Andělu 15. července 2022.

Reklama

18. 7. 7:12
aktualizováno • 18. 7. 7:52

Brambory z Francie, cibule z Egypta, nebo dokonce Nového Zélandu. Podle českých pěstitelů není důvod, aby obchodní řetězce prodávaly základní zeleninu z dovozu. Tvrdí, že na léto je české zeleniny dost.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Produkční plochy zeleniny v letošním roce meziročně klesly o pět procent z 12 325 hektarů na 11 678 hektarů. Z dat Českého statistického úřadu k 31. květnu lze vyčíst, že z českých polí se sklidí o 5 procent méně brambor, o 4 procenta méně cibule, o 9 procent méně květáku, o 35 procent méně rajčat a o 40 procent méně salátových okurek nebo brokolice.

Přesto, že tedy nadprodukce nehrozí, mají tuzemští zelináři větší problém prodat svou produkci než v minulých letech. Důvodů je několik: Evropané šetří a dovozy podle zelinářů rostou. Hrozí proto další zmenšování osevních ploch.

„Někteří zelináři tak špatnou sezónu nepamatují. Situace je velmi napjatá, protože dovozy nám neskutečně komplikují život. Přestože produkční plocha klesla, zelináři mají větší problém úrodu prodat. Dovozy narůstají,“ říká uprostřed sklizně šéf Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka.

Něco zaoráváme každoročně, ale letos se to v některých komoditách děje víc, než je obvyklé. Markantní je to u ledového salátu, kterého jsme v první části sklizně zaorali 25 až 30 procent.
Jiří Rulec, generální ředitel ZVO Group

Zástupce zelinářů, který je zároveň majitelem známé zelinářské firmy Hanka Mochov, která obdělává pole v Polabí, sám letos prodává méně brambor než loni, kdy začal se sklizní o deset dní dříve. A problémy s odbytem mají i ostatní.

„Prodat zeleninu ze současné sklizně je letos jednoznačně obtížnější. Dost často prodáváme pod náklady. V Evropě i v ČR je hodně zeleniny a všichni se ji snaží pod tlakem levně prodat,“ líčí Aleš Schneiberg, obchodní ředitel Družstva Bramko, které je největším tuzemským pěstitelem zeleniny a brambor.

Zelináři mají dva až tři dny na to, aby sklizenou zeleninu z pole prodali a nezkazila se. Byznys je nevyzpytatelný a nese rizika obchodu na spotovém trhu. Když se to nepodaří, úroda se zaorá nebo vyhodí.

„Něco zaoráváme každoročně, ale letos se to v některých komoditách děje víc, než je obvyklé. Markantní je to u ledového salátu, kterého jsme v první části sklizně zaorali 25 až 30 procent,“ uvedl generální ředitel odbytového družstva ZVO Group Jiří Rulec.

Podle něj je běžnou praxí, že se o ceně s obchodníky příliš nesmlouvá. „Není to o tom, že bychom nebyli schopni akceptovat nějakou cenu odběratele. Ten však preferuje dovoz zeleniny ze zahraničí,“ dodal s tím, že současná situace může znamenat pro firmu redukci ploch brambor a zeleniny.

Dlouhodobé problémy v sektoru v současnosti zhoršila nižší kupní síla evropských spotřebitelů a také vydařená sezóna, která přináší vyšší výnosy, ale prodejní ceny tlačí dolů. Přesto zelenina v obchodech meziročně zdražila. Podle čerstvých dat z června například brokolice o 2 koruny, celer o 4 koruny a rajská jablka o 12 korun. Zlevnila mrkev, květák a salátové okurky.

„V létě jsme soběstační“

Není však pravda, že zelenina s českou vlaječkou v regálech tuzemských obchodů chybí. Na výběr mezi českou a zahraniční zákazníci mnohdy mají. Zelinářům ale především vadí fakt, že obchodníci nabízejí z dovozu základní zeleninu, jako je cibule, brambory a mrkev, které je v létě v tuzemsku dostatek.

„V běžné tuzemské produkci, jako jsou brambory, dýně, zelí, cibule, mrkev, ledové saláty, kedlubny, jsme v produkčním období od dubna zhruba do října naprosto soběstační. Všeho je tady dost. Není potřeba dovážet,“ je přesvědčen Aleš Schneiberg.

Celoročně to však neplatí. Sektor zeleniny naopak vykazuje v zemědělství nejnižší soběstačnost (domácí produkce pokryje stěží jednu třetinu spotřeby) a být na otevřeném trhu je tak naopak výhoda. Čeští zelináři navíc trpí nedostatkem skladovacích prostor a v současné krizi pozastavují investice.

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Cibule z Nového Zélandu. Snímek pořízen v prodejně Lidl na pražském Andělu 15. července 2022.

Dovoz zeleniny se neomezuje jen na okolní země. Momentálně například řetězce dovážejí pozdní brambory z loňské sklizně z Francie, cibuli z Egypta, který je vzdálen přes dva tisíce kilometrů nebo z 18 tisíc kilometrů vzdáleného Nového Zélandu.

Čerstvou bílou cibuli z Nového Zélandu momentálně nabízí Lidl za 40 korun kilogram a je dvakrát dražší než česká, kterou má hned vedle. Už v květnu roku 2019 importovalo cibuli z druhého konce planety několik obchodních řetězců. Důvodem byla tehdy neúroda v celé Evropě. „Abychom uspokojili poptávku zákazníků, jsme proto nuceni cibuli odebírat i z dalších zemí mimo Evropu. Podobná situace je i u řady dalších druhů zeleniny,“ vysvětlil to dříve Lidl.

Letos je však podle zelinářů cibule dost. Obchodní řetězec do uzávěrky na dotaz redakce neodpověděl.

České jsou dražší a mají tenkou slupku

Penny Market dováží brambory z Francie z loňské sklizně. Pětikilové balení za 69,90 vychází v přepočtu na jeden kilogram na 13,90 koruny. Kilogramové balení českých raných brambor ve vedlejší přepravce stojí 19,90 Kč.

Mluvčí řetězce Tomáš Kubík připouští, že nižší cena je jedním z důvodů, proč obchod brambory ze zahraničí (Francie, Německo) uprostřed sklizně prodává. Podle něj jsou také větší, přičemž české zatím v požadované velikosti nejsou.

„Dalším důvodem je to, že zatímco rané brambory mají velmi tenkou slupku a ve velkém pětikilogramovém balení by hrozilo jejich poškození, pozdní brambory mají výrazně silnější slupku, která je odolnější při manipulaci,“ vysvětlil Kubík a dodal: „Díky tomu předcházíme plýtvání a zajišťujeme nejvyšší kvalitu produktů pro zákazníka.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované