Hlavní obsah

Sprcha místo vany a přenastavení ledničky. Lidé začínají šetřit

Foto: Seznam Zprávy

Domácnosti nejvíce šetří přechodem na LED osvětlení a sprchování se místo vany.

Reklama

27. 7. 18:05

Lidé začínají šetřit a více se zajímají o to, kolik spotřebovávají energie, ukázal průzkum. Začínají také vybírat více peněz z úspor.

Článek

Všechno zlé je k něčemu dobré. Například zdražování potravin i energií vedlo ke zvýšení zájmu domácností o jejich výdaje. „Lidé se začínají zajímat o to, kolik platí za energie. Před dvěma lety to výrazná většina nevěděla,“ řekl Michal Straka, analytik společnosti Ipsos, která pro ČEZ provedla průzkum mezi spotřebiteli ohledně šetření. Červnového průzkumu se účastnilo 5076 respondentů.

Průzkum také ukazuje, že po dvou letech pandemie a s ní spojeného šetření a hromadění úspor se začíná trend obracet. Od ledna letošního roku totiž začíná klesat podíl vkladů do záporných hodnot, což znamená, že lidé vybírají více peněz, než kolik si vkládají na své běžné účty.

Zároveň roste podíl vkladů na termínovaných účtech, čímž se lidé snaží alespoň částečně ubránit rekordní inflaci.

Co se týče opatření ke snížení spotřeby energií, více než polovina respondentů plánuje snížit teplotu ve své domácnosti a méně svítit, populární je také změna dodavatele nebo výměna spotřebičů za úspornější. Celá třetina lidí nehodlá realizovat žádná úsporná opatření.

Z opatření, která už domácnosti praktikují, je nejpopulárnější sprchování se místo vany, přechod na LED osvětlení nebo ideálně nastavená teplota lednice.

Největší český dodavatel energií ČEZ pozoruje zvýšený zájem o alternativní druhy výroby energie, především jsou to fotovoltaiky nebo různé druhy vytápění. „Počet instalovaných fotovoltaik se za poslední rok ztrojnásobil. Letos jsme jich instalovali 1624,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Stejný zájem hlásí i ostatní dodavatelé. „Lhůty pro dodání fotovoltaických elektráren se prodloužily často až na pět až šest měsíců,“ řekla již dříve pro Seznam Zprávy mluvčí společnosti E.ON Martina Slavíková. Stejný zájem hlásí i PRE.

Společně s fotovoltaikami se často instalují i domácí baterie. Baterie, které byly dříve luxusní technologie, si nyní společně se soláry instaluje 88 procent zákazníků. Problém ale nastává s jejich instalací. Na trhu totiž panuje celkový nedostatek potřebných komponentů, a proto se nedaří uspokojit celkovou poptávku.

Nejcennější jsou informace

Podle průzkumu by informace o tom, jak ušetřit, uvítala celá polovina domácností. Nejvíce by je chtěli od dodavatelů, což potvrzuje i Kadlec. „Lidé chtějí nejvíce informací o šetření od dodavatele, zájem o informace se zvedl trojnásobně,“ říká.

Užitečným zdrojem mohou být nezávislé poradny nebo i jednotliví dodavatelé. Informace můžete čerpat také z Energoporadny Seznam Zpráv.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované