Hlavní obsah

Češi za nechtěné dárky utratí půl miliardy. Data radí, na co vsadit

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Většina Čechů kupuje vánoční dárky v listopadu a první polovině prosince. Výzkum odhalil, co svým blízkým nedávat.

Článek

Do Vánoc zbývá mírně přes měsíc, poznat se to dá například z množství reklam, které připomínají potřebu koupit dárky pro své blízké. S tím ale přichází riziko, že obdarovaný dostane něco, co vlastně ve skutečnosti nechce. Nešlo by o ojedinělý případ - jen vloni Češi za nechtěné dárky utratili necelou půlmiliardu korun. Vyplývá to z průzkumu, který připravila pro portál Slevomat agentura Behavio Labs.

Pozor na levné měkké dárky

„Každý třetí Čech loni pod stromečkem našel alespoň jeden dárek, který se mu nelíbil nebo který nechtěl,“ říká ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. Ten také připomíná, že nejvíce nespokojení byli mladí lidé ve věku od 25 do 34 let.

Nejčastěji jako dar zklamaly takzvané měkké dárky, jako je třeba oblečení.

Konkrétně pak nejčastěji nepotěšily přípravky do koupele nebo pokusy o vtipné dárky. Úspěch neslavily ani parfémy.

Právě měkké dárky přitom byly trendem loňských Vánoc. Porazily ty tvrdé, ale i třeba finanční hotovost nebo vouchery. Ručně vyráběné dárky dostalo 15 % lidí.

Největší pravděpodobnost zklamání pak mají dárky do 500 korun. Obecně pak platí, že s rostoucí cenou klesá i nespokojenost obdarovaného. Nadpoloviční většina (56 %) respondentů přitom uvedla, že by se na dárku pro ně ráda domluvila. Vysloveně překvapení vyžaduje jen 15 % Čechů.

Reakce na nevhodný dárek je pak většinou mlčení, 40 % předstírá radost a šest procent vyjádří nevoli. Nechtěný dar lidé nejčastěji schovají, každý čtvrtý jej pomyslně pošle dál.

Jak vyplývá z dat, koupené měkké dárky mají největší pravděpodobnost neúspěchu. To ale Čechům nijak nebrání v tom si je přát. Aktivně je chce polovina respondentů, vysloveně proti je 11 %. Naopak největší odpor vyjádřili Češi proti finančním poukázkám.

Data výzkumu pro Slevomat navíc ukazují, že Češi možná hledají zbytečně komplikovaná řešení. Ručně vyrobené dárky totiž dostalo poměrně malé procento lidí a ani letos se netváří, že by je nějak extra lákaly. Tři čtvrtiny respondentů ale uvedly, že by si takový typ daru přály znova. To je více než třeba hotové peníze nebo vouchery.

Nejhůře se podle šetření, které si vypracovala Alza, hledají dárky pro rodiče, na druhém místě skončil partner. Jako inspiraci nejčastěji Češi využívají prohlížení si produktů e-shopů. Ty pomyslné kouzlo Vánoc cítí už dnes. Třetina Čechů totiž dárky nakupuje v listopadu, další třetina v první polovině prosince.

Co se týče útrat, odhadují Češi, že letos dají za dárky nejčastěji mezi pěti a 10 tisíci korunami. Téměř tři čtvrtiny do svého okolí investují více než tři tisíce, desetina plánuje utratit přes 20 tisíc.

Na sváteční dobu se ale těší i jedna skupina. Předvánoční období je oblíbená sezona pro online podvodníky. Odborníci na kyberbezpečnost proto radí být ještě opatrnější a obezřetnější než obvykle. Ať už při zadávání citlivých údajů nebo třeba při klikání na odkazy v mailech a SMS zprávách.

Reklama

Doporučované