Hlavní obsah

Filmové pobídky by se mohly letos zvýšit z 800 milionů na 1,1 miliardy korun

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Ministr kultury Lubomír Zaorálek by mohl získat na filmové pobídky pro zahraniční štáby na letošní rok dalších 300 milionů korun.

Článek

Návrh, podle něhož by se o tuto sumu měl navýšit letošní rozpočet Státního fondu kinematografie, respektive ministerstva kultury, dnes ministerstvo poslalo do připomínkového řízení. Na to, že by se měla suma na filmové pobídky zvýšit, dlouhodobě upozorňuje Státní fond kinematografie, který žádosti o ně přijímá. Pokud by stát peníze nenavýšil, musel by fond příjem žádostí zastavit, protože suma pro letošní rok už je vyčerpaná.

Zaorálek dříve uváděl, že by rád k letošním 800 milionům korun získal ze státního rozpočtu dalších 500 milionů; o stejnou sumu by chtěl tento nástroj na lákání investic do Česka zvýšit i příští rok. Mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová řekla, že před několika dny se Zaorálek dohodl s ministryní financí Alenou Schillerovou na navýšení o 300 milionů korun. „Tím se částka určená na filmové pobídky na rok 2021 zvyšuje z 800 milionů korun na 1,13 miliardy korun,“ uvedla mluvčí.

Objem filmového natáčení se v ČR dostal za letošní první pololetí na úroveň roku 2019, tedy na úroveň před koronavirovou pandemií. Rok 2019 byl pro český filmový průmysl zatím rekordní, díky systému filmových pobídek přiteklo do Česka devět miliard korun zahraničních investic.

Ministerstvo kultury v předkládací zprávě uvádí, že z ekonomického hlediska je důležité poptávky zahraničních štábů využít a filmovou výrobu v ČR udržet. Filmový průmysl je navázán na rozsáhlý dodavatelský řetězec z mnoha dalších odvětví ekonomiky včetně ubytovacích a stravovacích služeb, které jsou nejvíce postiženy ekonomickými ztrátami v důsledku pandemie covid-19. „Udržení odběru zboží a služeb (…) je v období restartu ekonomiky žádoucí víc než kdy předtím - a pro státní rozpočet levnější než jakýkoli systém kompenzací,“ uvedlo ministerstvo.

Pandemie tvrdě zasáhla především producenty závisející na kinodistribuci, rozvoj internetu jako distribučního kanálu a boj o diváka na poli on-line seriálu naopak posílil. Investoři jako Netflix, Amazon, Apple TV nebo Disney+ i v době pandemie zvyšovaly své zisky a potřebují vyrábět pro své předplatitele nový obsah. Navzdory pandemii pokračuje trend zvýšené poptávky po výrobě audiovizuálních děl na území ČR.

V ČR se již natáčí nebo se připravují rozsáhlé projekty společností Netflix, Amazon, Lionsgate, NBCUniversal, ZDF nebo Sky, mezi nimi i pokračování dvou dosud největších několikaletých seriálových projektů Carnival Row a Wheel of Time. Netflix tu právě natáčí nejdražší projekt ve své historii Gray Man, Apple TV přesunuje z Irska do ČR výrobu kultovního seriálu The Foundation, jehož několikaměsíční natáčení znamená investici 1,2 miliardy korun.

Fond kinematografie uvádí, že ČR musí mít konkurenceschopný systém filmových pobídek proto, že k červnu 2021 funguje po celém světě 97 pobídkových systémů, z toho 32 jen v Evropě. ČR poskytuje vratku ve výši 20 procent, mnohde je mnohem vyšší. Natáčení bez filmových pobídek si ČR zkusila v letech 2004 až 2010, ale obrat filmového průmyslu v těchto letech klesl z šesti miliard korun ročně na jednu miliardu.

Reklama

Související témata:

Doporučované