Článek
Společnost H&M podniká různé kroky směrem k udržitelnější módě. Nejnovějším z nich je proměna starých oděvů v nové v jedné z poboček ve Stockholmu.
Podle serveru CNN dá maloobchodník spotřebitelům možnost odevzdat použité oblečení, poté jejich starý oděv bude vyčištěn a vložen do stroje zvaného Looop. Ten oblečení rozdrtí na vlákna, která se pak použijí k výrobě nového oblečení.
Úsilí firmy H&M plyne z rostoucího množství textilního odpadu, k němuž řetězce rychlé módy, jako právě H&M, přispívají.
H&M zavře stovky poboček a zaplatí pokutu za špehování zaměstnanců
Společnost uvedla, že tento proces recyklace je ekologičtější, neboť dokáže zpracovat více než jeden oděv najednou a nepoužívá při tom vodu ani chemikálie. Někdy prý může být potřeba přidat suroviny z udržitelných zdrojů, ale firma doufá, že se to bude dít co nejméně.
Celý proces recyklace trvá přibližně pět hodin a provádí se přímo před zákazníky. Prozatím si mohou vybrat jeden ze tří druhů oblečení, který má být zhotoven z jejich starého. K mání je svetr, dětská deka a šála. Za recyklaci oděvu si obchod účtuje poplatek 11 až 16 dolarů.
Společnost H&M uvedla, že nový systém je k dispozici pouze ve Švédsku, kde firma sídlí. Odmítla však prozradit, jaké má s rozšiřováním stroje Looop plány do budoucna. Zatím není ani zřejmé, zda nový systém dokáže nějak výrazně zahýbat s množstvím textilního odpadu.
Podle nejnovějších dostupných údajů ze stránek americké Agentury pro ochranu životního prostředí bylo v USA v roce 2017 vyprodukováno 16,9 milionu tun textilního odpadu. Míra recyklace činila pouhých 15,2 procenta a recyklovalo se 2,6 milionu tun látek.
Pro srovnání, ministerstvo průmyslu a obchodu píše v materiálu Politika druhotných surovin, že každý obyvatel Česka „ročně vyprodukuje průměrně 10 kg textilního odpadu, z toho však více než 90 procent není dále využíváno“.
Majitel obchodů Zara je zase v zisku. A překonal očekávání
Rychlá móda množství odpadu ovlivnila. „Hodně oděvů není dobře vyrobeno, nebo jsou vyrobeny ze syntetických materiálů, které nelze snadno recyklovat,“ uvedla Jackie King, výkonná ředitelka odboru sekundárních materiálů a recyklovaného textilu.
Společnost H&M si v roce 2013 dala za cíl, že veškeré její oděvy budou do roku 2030 vyrobeny z recyklovaných, nebo udržitelných materiálů. Aktuálně je na 57 procentech.
Stejně jako H&M, tak i další prodejci oblečení, jako například Zara, podnikají kroky k omezení textilního odpadu.
Podobně jako v H&M mohou zákazníci odevzdat použité oblečení, obuv a doplňky ve více než 1300 obchodech Zara. „Velké společnosti, jako jsou H&M a Zara, mohou mít opravdu velký dopad na průmysl a na spotřebitele, pokud budou lídry na cestě ke změnám,“ uvedla Deborah Drew, analytička z výzkumné neziskové organizace World Resources Institute.
V loňském roce společnost Zara oznámila, že veškerá bavlna, len a polyester, který značka používá, budou do roku 2025 ekologické, budou pocházet z udržitelných zdrojů, nebo budou recyklované.