Hlavní obsah

IKEA pandemii skoro nepocítila. Tržby téměř dorovnaly loňský rok

Foto: Seznam Zprávy

IKEA vykázala za finanční rok 2020 tržby 35,2 mld. eur.

Reklama

6. 10. 2020 19:03

Domov a život doma se stal za posledních několik měsíců pro lidi mnohem důležitější než dříve. Domov se stává zároveň pracovištěm, školou a někdy i tělocvičnou.

Článek

Společnost Ingka Group v úterý oznámila finanční výsledky IKEA za finanční rok 2020. I přes to, že byla nucena na dlouhé týdny z důvodu pandemie zavřít většinu svých obchodních domů, vykázala tržby přesahující 35,2 miliardy eur. Zaznamenala tak v meziročním srovnání pokles o jedna a půl miliardy eur.

„Rok 2020 si budeme pamatovat jako rok plný výzev, které výrazně ovlivnily způsob, jak lidé žijí, jak se setkávají i jak podnikají. Kvůli karanténním opatřením musela společnost Ingka Group na mnoho týdnů v tomto roce zavřít 75 procent obchodních domů IKEA, které provozuje na celém světě,“ píše se v prohlášení společnosti.

Ingka Group a IKEA

Je jednou z 12 skupin společností, které vlastní a provozují prodejní kanály IKEA na základě franšízových smluv se společností Inter IKEA Systems B.V.

Podniká ve třech oblastech: IKEA Retail, Ingka Investments a Ingka Centres.

Ingka Group je strategickým partnerem ve franšízovém systému IKEA a provozuje 378 obchodních domů IKEA ve 30 zemích.

Do obchodních domů IKEA zavítalo během finančního roku 2020 706 milionů lidí a internetové stránky IKEA.com zaznamenaly 3,6 miliardy návštěv.

„Během posledních šesti měsíců jsme se dokázali rychle přizpůsobit novým potřebám našich zákazníků. Toto období bylo zkouškou našich firemních hodnot a potvrdilo se, že naše vize je to, co nás spojuje. Jsme odhodláni vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí v době, kdy na domově záleží více než kdy dříve,“ řekl Jesper Brodin, generální ředitel Ingka Group.

Pandemie koronaviru ve společnosti Ingka Group za poslední rok změnila hlavně oblast maloobchodu.

Obchodní domy začaly fungovat zároveň jako zásobovací centra a společnost rozšířila službu „Klikni a vyzvedni“, která nabízí nové možnosti nákupu online a rychlého vyzvednutí zboží.

Od ledna do září pak otevřela 26 nových obchodních domů ve městech jako Šanghaj, Soul, Moskva nebo Tokio a přišla také s novými digitálními řešeními pro zákazníky.

Kromě toho se vrhla také na investice do nemovitostí. Peníze vložila například do Kings Mall v Londýně a Rue de Rivoli v Paříži a koupila společnost Geomagical Labs, která vyvíjí interaktivní technologická řešení v 3D a rozšířené realitě pro zařizování domácnosti.

Během pandemie lidé vylepšují domácnost

Zájem o vylepšování domácností roste, což významně pomohlo návštěvnosti obchodních domů IKEA. Celkově za finanční rok 2020 nábytkářská společnost eviduje 706 milionů návštěvníků. Na jejich internetových stránkách se navíc ukázalo přes 3,6 miliardy uživatelů. Právě webové stránky zaznamenaly výrazný růst. Ve srovnání s minulým rokem totiž internetovou IKEA navštívilo o miliardu lidí více.

Online tržby se během roku zvýšily o 60 procent a nyní tvoří 18 procent z celkových tržeb.

Investice do zelené budoucnosti

„Letos se jasně ukázalo, že dobrý záměr a zisk jdou ruku v ruce. Nastává nejdůležitější desetiletí lidstva. Nadcházející roky budou turbulentní, ale máme to ve svých rukou. Musíme investovat do budoucnosti, která nikoho nenechá stranou – která bude čistá, zelená a spravedlivější. Náš cíl je jasný: Chceme být součástí řešení klimatické krize, zotavit a obnovit svět pro další generace,“ promluvil Jesper Brodin o zájmu IKEA angažovat se v boji proti změně klimatu.

Švédský nábytkář v Česku

„Přestože naše obchodní domy v Česku musely být dva měsíce zavřené, očekáváme podobné finanční výsledky jako loni. Zaznamenali jsme dvojnásobný nárůst online prodejů, které se na našich celkových výsledcích za uplynulý rok podílely 14 procenty,“ dodává lokální pohled Mounia El Hilaliová, generální ředitelka a manažerka pro oblast trvalé udržitelnosti IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

K trendu online nákupů se podle dostupných dat přidává i Česko. Zájem o nákupy online podle generální ředitelky kulminoval v březnu a dubnu a zůstal vysoký i po znovuotevření obchodních domů.

„Obchodní domy jsou nadále klíčovou součástí našeho podnikání, v uplynulém roce jsme v nich přivítali 9,2 milionu návštěvníků. Do našich restaurací, bister a obchůdků se švédskými specialitami přišlo 4,4 milionu zákazníků. Otevřeli jsme také nová výdejní místa v regionech,“ dodává Mounia El Hilaliová za Česko.

Společnost Inter IKEA Systems B.V., která je vlastníkem konceptu IKEA a celosvětovým poskytovatelem licence IKEA, v úterý také oznámila roční výši celkových maloobchodních tržeb IKEA všech 12 skupin franšízantů ve výši 39,6 miliardy eur.

IKEA před několika týdny zveřejnila kompletní přehled svých katalogů s produkty od roku 1950 do současnosti. Otevřela tím učebnici severského designu pro začátečníky, která bude Čechům a Slovákům připadat docela povědomě.

Podívejte se, jak se s postupem let měnily nábytkářské trendy.

70 let IKEA ve 103 sekundách. Tak vypadaly katalogy nábytkářského gigantu ze Švédska. (Video: Jan Marek)

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované