Hlavní obsah

Jak se myje Bugatti za desítky milionů? Vodou, v bílé kombinéze a rukavičkách

Jak správně leštit auto za 60 milionů a proč Česko nemá „svoje Ferrari“? Rozhovor s Luborem Kosem, zakladatelem výstavy Legendy.Video: Pavel Cyprich, Seznam Zprávy

 

Reklama

Co koupit, aby auto získávalo na hodnotě?

Článek

V prvém křídle Průmyslového paláce stojí desítky aut. Všechna mají ohromnou cenu. Každé se počítá na miliony korun. Tři z nich ale přece jenom trochu vynikají. Stojí přímo uprostřed.

V řadě za sebou jsou vyrovnané tři vozy značky Bugatti. Na zhruba 15 metrech délky tu stojí asi 200 milionů korun. Koloně vévodí Bugatti Chiron, což je momentálně nejdražší sériově vyráběné auto na světě, za ním hned stojí dva vozy Bugatti Veyron, což jsou jeho předchůdci.

Cena prvního začíná na dvou milionech eur, Veyron se jako nový prodával za polovinu toho. Hodnota ale s dobou roste, protože jich po světě jezdí jenom několik stovek a další nepřibydou.

Jako v rukavičkách

U prostředního auta stojí v bílé kombinéze, bílých rukavičkách, rozprašovačem na vodu a hadrem Lubor Kos, zakladatel a organizátor výstavy Legendy, kam se auta Bugatti přijela ukázat českému publiku.

„Ač vypadám, jako kdybych zrovna vyběhl od mlýnského kola, ta kombinéza na sobě nemá nic, co by mohlo poškodit ten drahý lak auta,“ vysvětluje mi. I když ani jedno není jeho, sám je před výstavou leští. A pozor si dává, protože oděrka na laku u auta za 60 milionů může stát klidně tolik, co zánovní fabie.

A nejde jenom o lak. „Poškrábat můžu sedačku, nebo drahý volant, když s autem přejíždím mezi pavilony,“ říká a bere do ruky rozprašovač, aby vodou vždy před setřením lak navlhčil.

Každé auto vám vydělá... Když je to Ferarri

Lubor Kos pořádá Legendy už několik let. Letos na výstavu sehnal auta s hodnotou kolem miliardy korun. Víc než třetinu z toho dělá dohromady asi pět aut, polovinu asi tak dvacet. Vedle Bugatti jde hlavně o Ferrari, McLaren, Lamborghini nebo Pagani.

Předem vědět, že hodnota zrovna vašeho auta raketově poroste, se odhadnout jen tak nedá. Respektive dá, pokud si koupíte Ferrari, ale ani tam není záruka mnohonásobného zhodnocení zajištěna.

Nejdražší auta z dražeb.Video: Pavel Cyprich, Seznam Zprávy

„Ten současný trend a ty ceny se vážou na největší aukce. To jsou akce, kde hodně tečou bublinky, je tam velmi dobrá společnost a stane se z toho trochu mejdan, při kterém se pánové hecnou a začnou opravdu dražit. Pak ty ceny rostou,“ vysvětluje Kos.

Třeba tak se prodalo v roce 2018 Ferrari 250 GTO za skoro 50 milionů dolarů (přes 1 miliardu korun). Jeho původní cena v 60. letech byla zhruba 20 tisíc dolarů.

Bugatti vs. Ferrari a ti další

Bugatti Veyorn, který se začal vyrábět před víc než 10 lety, vtloukl klín mezi značky Ferrari a Lamborghini, které měly segment velmi drahých sportovních aut rozděleny.

Pro Volkswagen, který značku Bugatti vlastní, to byla velmi bolestivá investice, která měla hlavně vrátit jméno Bugatti na scénu. Každý Veyron, který vyrobil, ho stál 2 miliony eur, auta přitom prodával o polovinu levněji. Jenže značku potřeboval uvést s veškerou slávou. A to se mu nakonec s autem, které má dva motory, brutální sílu, ale zároveň klimatizaci, rádio a pohodlné sedačky, povedlo.

Auta stejně výkonná samozřejmě do té doby existovala, ale řidiče připravila o veškerý komfort a také se ho snažila skoro každou vteřinu připravit i o život. Existovala i auta stejně komfortní, ale ta neměla motor, díky kterému by jela rychlostí přes 400 kilometrů v hodině.

Bugatti Veyron nastavil nová pravidla a mantinely. A Chiron v trendu jen pokračuje.

Na povídání s Luborem Kosem nejenom o třech autech Bugatti, která přivezl na Legendy, ale také o tom, proč je Česko jen výrobna rodinných aut, nikoli aut s duší, se podívejte ve videu nad článkem.

Reklama

Doporučované