Článek
Evropská komise se bude zabývat revizí zákazu výroby aut se spalovacími motory v roce 2035 už koncem letošního roku místo původně plánovaného termínu v roce 2026. Po schůzce zástupců evropských automobilek s předsedkyní Komise Ursulou von der Leyenovou to uvedla agentura Reuters.
V Bruselu se v pátek konalo třetí kolo jednání mezi automobilkami a Evropskou komisí. Zástupci automobilového průmyslu tvrdí, že evropský plán snižování emisí oxidu uhličitého včetně zákazu výroby osobních a dodávkových aut se spalovacími motory do roku 2035 není realistický, a požadují jeho přehodnocení.
„Nadcházející revize emisních standardů CO2 pro osobní a dodávkové automobily je příležitostí k nápravě směru a k zakotvení tolik potřebné flexibility, průmyslového pohledu a tržně orientovaného přístupu do legislativy,“ napsali v srpnu Evropské komisi představitelé Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Šéf českého Sdružení automobilového průmyslu (Autosap) Zdeněk Petzl považuje za klíčové sladit klimatická opatření s reálnou poptávku po elektrických vozech. „Potřebujeme sladit politické ambice s reálnou poptávkou zákazníků, zajistit cenově dostupnou energii a vytvořit podmínky, ve kterých budou evropské firmy schopny investovat a udržet výrobu i pracovní místa v Evropě,“ napsal Petzl SZ Byznys.
V současnosti tvoří elektrická auta zhruba 15 procent vozového parku v Evropě. Podle automobilek je pro přechod na elektromobilitu zapotřebí také snížení nákladů na energii pro nabíjení aut, vyšší dotační podpora a daňové úlevy pro elektromobily a také rovnoměrnější rozložení nabíjecí infrastruktury.
„Jako dobré, byť střednědobé opatření, vnímáme příslib diskuze právního rámce pro malá, levná elektrická vozidla. Evropa si nemůže dovolit ztratit segment malých aut. Je to klíčová součást dostupné mobility i naší konkurenceschopnosti,“ dodal prezident Autosap Zdeněk Petzl.
Podle analytika poradenské společnosti EY Petra Knapa bude Evropská komise zřejmě uvažovat o prodloužení limitů u některých typů aut. „Při úvahách o dosažitelnosti cíle, který vidí automobilový průmysl i odborná veřejnost jako nerealistický, se bude zvažovat zmírnění formou delšího provozu hybridních pohonů a širšího využití syntetických paliv,“ domnívá se Knap.
„Se současným složením Evropského parlamentu je nepravděpodobné, že bychom viděli zásadní zmírnění plánu do roku 2035. Nicméně každá realistická modifikace může mít zásadní význam. Rozhodnutí ale musí přijít dříve, aby na ni ještě mohl průmysl zareagovat,“ upozorňuje analytik.
Dřívější revizi kontroverzního zákazu požadovalo několik evropských zemí včetně Česka. „Požadujeme, aby revize tohoto zákazu proběhla již v roce 2025, namísto původně plánovaného roku 2026,“ uvedl už před rokem ministr dopravy Martin Kupka.
Slovenský premiér Robert Fico dokonce podmínil podporu dalšího balíčku protiruských sankcí zmírněním klimatických cílů EU. Ta by podle Fica měla uvést tyto cíle do souladu s realitou. „Například s realitou Slovenska, které vyrábí více než milion aut, chce v tomto odvětví pokračovat a čelí vysokým cenám energií,“ prohlásil Fico ve čtvrtek.
Automobilový průmysl je pro evropské hospodářství klíčovým oborem. Zaměstnává více než 13 milionů lidí a na hrubém domácím produktu EU se podílí zhruba sedmi procenty.