Hlavní obsah

Doba elektrická. Přichází mohutný comeback českého autolandu

Jan Richter
redaktor
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Český automotive táhne Škoda Auto, která zažívá nejlepší období v historii.

Český automobilový průmysl chytá druhý dech. Automobilky se přizpůsobují nástupu elektromobility, investují a rozšiřují kapacity. Do hry ale vstupují cla, čínská konkurence i proměny dodavatelského řetězce.

Článek

Český automotive je znovu ve formě. Výroba roste, firmy investují a elektromobily tvoří stále větší podíl na produkovaných vozech.

V červenci se automobilová produkce v Česku meziročně zvýšila o 4,5 %. Čísla za první pololetí ukazují na mírný pokles, symbolickou hranici 100 tisíc vyrobených elektrických vozů ale tuzemské automobilky překonaly už v květnu, o dva měsíce dříve než loni. Celková letošní produkce má tak nakročeno k překonání loňského rekordu, kdy v Česku sjelo z linek přes 1,4 milionu aut.

Motorem českého autolandu je největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Ta v červenci oznámila rekordní výsledky za první pololetí, během něhož se poprvé v historii stala třetí nejprodávanější značkou v Evropě.

Z nošovické továrny Hyundai přišla o několik týdnů později horší zpráva. Tamní odboráři oznámili, že kvůli nízké poptávce po modelech vyráběných v Česku znovu přeruší výrobu, tentokrát na dva dny.

Toyota pak minulý týden představila masivní investici do svého závodu v Kolíně. Japonská automobilka tam za 16,7 miliardy korun - z čehož 1,6 miliardy zaplatí ve formě investiční pobídky stát - postaví svou první evropskou linku na výrobu bateriových elektromobilů.

„Letošní pokles není nic zásadního. Českému automobilovému průmyslu jako celku se celkem daří, musíme ale rozlišovat mezi jednotlivými značkami,“ říká analytik České spořitelny Radek Novák. „Hlavním tahounem je bezpochyby Škoda Auto, které se daří hlavně na západoevropských trzích,“ dodává.

Rozjetá Škoda

Mladoboleslavská automobilka zažívá jedno z nejlepších období ve své 130leté historii. Od ledna do června vyrobila přes 480 tisíc aut, o 1,5 % více než v loňském prvním pololetí. Na celkové výrobě aut v Česku se Škoda Auto v tomto období podílela téměř dvěma třetinami.

Škoda posiluje hlavně na důležitých evropských trzích, kam letos dodala téměř 410 tisíc aut, meziročně o 10,5 % více než v prvním pololetí loňského roku. „Zákazníci si vyhodnotili, že Škoda Auto má spolehlivé vozy s vysokou užitnou hodnotou. Je to tradiční a silný brand, který už je třetí nejprodávanější v Evropě,“ říká expert na automobilový průmysl a elektromobilitu z poradenské společnosti PwC Pavel Štefek.

Prodeje elektrických aut v Evropě rostou, v letošním prvním pololetí poprvé překonaly hranici milionu registrovaných vozů. Škodě Auto se její modelovou řadou podařilo této poptávce vyjít vstříc. V prvním pololetí vyrobila více než 108 tisíc vozidel s elektrickým pohonem, které tvoří už více než pětinu její celkové produkce.

V první desítce nejprodávanějších bateriových aut v Evropě za první letošní pololetí má Škoda dva modely - Enyaq a Elroq. Celkový růst prodejů elektrických vozů Škoda o 147 % v porovnání s loňskem dostal mladoboleslavskou automobilku na celkové čtvrté místo v Evropě za Teslu, VolkswagenBMW.

„Škoda Auto správně načasovala strategii a zvolila velmi dobrou kombinace aut se spalovacími motory a elektrickými vozy. Se svými modely přišla ve správný čas,“ popisuje Štefek.

Celosvětově nejprodávanějším škodováckým modelem je Octavia s 97,5 tisíci kusů, následovaná Kodiaqem (64,8 tisíc vozů) a Kamiqem (64,1 tisíc). „Škoda vypadá, že je v nejlepším období za poslední desítky let a stává se jednou z nejsilnějších značek v Evropě,“ shrnuje Novák.

Toyota investuje

Od ledna do července se v Evropě zaregistrovalo přes milion bateriových vozů, jejichž podíl se zvýšil na 15,6 % všech nově registrovaných aut. Vozy s hybridním pohonem tvoří více než 34 % nových registrací a plug-in hybridy 8,6 %.

Druhá největší česká automobilka, kolínská Toyota, se rozhodla vsadit na elektrickou budoucnost svého výrobního podniku a koncem srpna oznámila historickou investici. Do výroby nového bateriového vozu tam investuje 680 milionů eur, v přepočtu kolem 17 miliard korun.

„Zahájení výroby bateriových elektromobilů dokládá odhodlání našich zaměstnanců a zároveň potvrzuje vizi, kterou s českou vládou sdílíme, s cílem dále posunout udržitelnou mobilitu a inovace,“ prohlásil prezident společnosti Toyota Motor Europe Jošihiro Nakata.

Jak pro SZ Byznys uvedl šéf korporátní strategie Toyota Motor Europe Matt Harrison, výroba nového vozu by se měla v Kolíně rozjet ještě před koncem tohoto desetiletí. Podrobnosti o novém modelu neuvedl, naznačil ale, jak o něm Toyota uvažuje. „Když se podíváte na trendy, crossover SUV je nyní určitě oblastí, která na trhu nabízí příležitosti,“ řekl Harrison.

Vedle nové linky vznikne v továrně také lakovna a svařovna. K dosavadním 3,2 tisícům zaměstnanců přibude dalších 245 pracovních míst. Zhruba desetinu investice poskytla Toyotě česká vláda formou investiční pobídky.

Toyota dnes v Kolíně vyrábí modely Aygo X a Yaris Hybrid. Za první pololetí vyrobila automobilka v Česku celkem 116 417 automobilů, meziročně o 6,7 % méně. Více než polovinu tvořil hybridní Yaris. Celková současná kapacita továrny je zhruba 220 tisíc aut ročně.

Hyundaie z Nošovic nejdou na odbyt

Zatímco Škoda Auto i Toyota využívají zvyšující se poptávky na evropském trhu, rostou a investují, nejmenší česká automobilka se drží pozadu. Hyundai v Nošovicích tento týden na dva dny pozastavil výrobu, přičemž tři nevýrobní směny absolvovali zaměstnanci továrny už v prvním zářijovém týdnu.

Podle mluvčího nošovické firmy Jana Rodka je důvodem snížená poptávka: „Úpravy výrobního plánu jsou pro nás běžným způsobem, jak pružně reagovat na aktuální podmínky na trhu. Tyto změny jsou projevem našeho flexibilního přístupu k vývoji v automobilovém průmyslu.“

Hyundai na severní Moravě vyrábí modely i30, svůj vlajkový vůz Tucson a elektrický model Kona Electric. Podle informací SZ Byznys sice Hyundai plní své evropské prodejní cíle, modely z Nošovic ale na odbyt tolik nejdou.

„Hyundai i30 se tam vyrábí už od roku 2008 a žádnými velkými změnami neprošel. Tucson se prodává celkem dobře, ale v segmentu kompaktních SUV má silnou konkurenci, třeba i od Škody,“ řekl SZ Byznys pod podmínkou anonymity zdroj obeznámený se situací ve firmě. „Je pěkné, že tam vyrábějí i elektrická auta, ale na nějakou větší ofenzívu už to nestačí,“ dodal.

Celkem v nošovickém závodě od ledna do června vyrobili více než 150 tisíc vozů, o 14,6 % méně než ve stejném období loňského roku. Zhruba čtvrtinu produkce tvořila bateriová a hybridní auta.

Cla, Čína a dodavatelé

Na cestě za úspěšným zvládnutím transformace stojí českému autolandu několik významných překážek. Ty spočívají hlavně v nestabilní geopolitické situaci, především nečitelné obchodní politice USA, rostoucí konkurenci čínských vozů, závislosti automobilového průmyslu na čínských surovinách a také v obtížné adaptaci domácího dodavatelského řetězce na elektromobilitu.

Americká cla ve výši 15 % sice tuzemské automobilky - na rozdíl od těch slovenských - přímo příliš nezasáhla, protože do USA směřuje méně než procento produkce domácího automobilového průmyslu. Nepřímé dopady jsou ale mnohonásobně významnější.

Podle Sdružení automobilového průmyslu cla sníží poptávku po českých dílech a subdodávkách, které jsou využívány ve vozidlech exportovaných z EU do USA.

„Předběžné odhady hovořily o miliardě dolarů roční ztráty pro BMW i pro Mercedes. Pokles exportu se uvádí v rozmezí 6 až 8 % pro Německo i Itálii, kde je odhadovaná největší expozice z EU zemí,“ řekl SZ Byznys expert na automobilový trh z poradenské společnosti EY Petr Knap. „Ovšem i pro Česko se odhadoval negativní dopad v rozmezí 0,3 až 0,5 % HDP vzhledem k poklesu poptávky po dílech a komponentech, které vstupují do finálních vozů nebo funkčních celků,“ dodal.

Očekávaná expanze levných čínských elektromobilů na evropském trhu zatím nenastala, jejich růst ale pokračuje. Letos se tržní podíl čínských elektrických a hybridních vozů zvýšil z loňských 2,7 na současných 5,1 %.

„Evropa má vlastní značky, které mají výhody v tom, že naprostá většina prodejů jsou firemní flotily, které vyžadují robustní servisní síť. To zatím funguje jako bariéra, ale je otázkou času, kdy se to čínští výrobci naučí také,“ domnívá se Pavel Štefek z PwC.

Čína je zároveň klíčovým dodavatelem různých vzácných surovin především pro výrobu baterií. Na nich je evropský automobilový průmysl podle Draghiho zprávy závislý zhruba z 90 %. „Evropa se snaží diverzifikovat, otvírat vlastní zdroje, ale to bude trvat dlouho,“ předpovídá Štefek.

S přechodem na elektromobilitu se budou muset vyrovnat i čeští dodavatelé. Řada z nich se snaží diverzifikovat produkty a dodávat i do jiných oborů, například do zbrojního průmyslu. Zároveň ale čelí tlaku globální konkurence a rostoucím nákladům v Česku.

„Dnes už nesoutěžíme jen s firmami ve státech EU, ale také s výrobci v Indii, Vietnamu i Číně. Tlak na růst mezd je těžké ustát, navíc na českém trhu je čím dál složitější sehnat experty i zaměstnance do výroby,“ řekl redakci šéf jedné z dodavatelských firem, který si nepřál být jmenován. „Hodně lidí dovážíme ze zahraničí, ale vízová politika českého státu je extrémně zdlouhavá a administrativně náročná,“ dodal.

Doporučované