Hlavní obsah

Je to jako akcie. Obchodník z aukční síně radí, jak najít Apple v umění

Rozhovor s Matyášem Kodlem z Galerie Kodl. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

30. 1. 9:30

Českému trhu s uměním koronavirová krize svědčí. „Vidíme podobnou reakci lidí, jako jsme zažili v roce 2008 při finanční krizi,“ říká Matyáš Kodl z rodinné aukční síně. Lidé hledají způsob, jak udržet hodnotu svých peněz.

Článek

V pandemii přibyli noví investoři do umění. Nákup hodnotného obrazu berou jako způsob, jak uchovat výši svého jmění. Celkem investoři vložili do umění vloni více než miliardu korun, což předčilo očekávání analytiků.

Padlo hned několik aukčních rekordů a vydražil se nejdráže prodaný obraz v historii. Dílo Františka Kupky Divertimento II se i s aukční přirážkou vydražilo vloni v listopadu za více než 90 milionů korun. Bylo to na 84. aukci na Žofíně, kterou tradičně Galerie Kodl organizuje.

„Naše nejúspěšnější aukce v historii se přitom odehrávala před prázdným sálem. Pro mě ale byla ještě více adrenalinová než naše běžné aukce,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Matyáš Kodl. Na dálku neviděli reakce ani emoce nakupujících.

Matyáš Kodl

Vystudoval Anglo-americkou vysokou školu v Praze.

Zkušenosti sbíral v aukčních síních Sotheby’s v Londýně a New Yorku, působil jako odborný konzultant v projektu Kunsthalle Praha.

V Galerii Kodl založil odnož současného umění Kodl Contemporary a online aukční síň Artslimit, která má nyní přes tisíc registrovaných uživatelů.

Kvůli nemoci covid-19 se v sále nesměli dražitelé setkat. Kromě příhozů po telefonu si tak galerie poprvé vyzkoušela i prodej prostřednictvím vlastní aukční platformy. Podobně jako o pár měsíců dříve aukční dům Sotheby’s, který propojil na jedné aukci tři kontinenty.

Současné umění je jako start-up

Investoři se v pandemii řídili tím, že umění neztrácí na hodnotě a představuje stabilní investici. Jak se ale nespálit a investovat dobře? Matyáš Kodl doporučuje podívat se na umění jako na akciový trh.

„Když si člověk kupuje obraz z 19. století, tak si kupuje akcii nějaké zajeté, dobře fungující firmy. Taková akcie má pozvolnou tendenci stoupat, ale nikdy tam nezažijete takovou volatilitu. A čím více člověk jde do současnějšího umění, tím více se vystavuje riziku. Současné umění bych připodobnil ke start-upům, kde se z umělce může během pár let stát světová hvězda, ale také ne,“ říká muž, který zájem o umění zdědil v genech.

Jeho pradědeček Jan Kodl byl mecenášem umění na konci 19. století. Dům v Písku si nechal vyzdobit od mladého Mikoláše Alše. A jeho otec, Martin Kodl, majitel galerie a soudní znalec, spolupořádal první veřejnou aukci na podzim roku 1989 v ještě socialistickém Československu.

Galerie Kodl

Jejím majitelem je sběratel umění a soudní znalec Martin Kodl, v rodinné tradici pokračují i jeho tři děti.

Galerie se specializuje na obrazy a výtvarné umění. Pořádá dvě aukce ročně, v roce 2020 se uskutečnila kvůli pandemii pouze jedna.

Roční obrat v roce 2019 činil cca 670 mil. Kč.

Dluhy, rozvod, smrt

Obvyklé důvody, proč lidé umělecká díla v covidovém roce 2020 naopak prodávali – tedy dluhy, rozvod či řešení pozůstalosti, doplnila ještě snaha sběratelů obměnit sbírky nebo rozhodnutí vložit peníze jinam.

Rekordní prodeje také nemusí být poslední. Naopak – utržené částky mohou povzbudit další majitele vzácných děl k prodejům, míní Matyáš Kodl.

Deset nejdráže prodaných děl na aukcích v ČR v roce 2020 v mil. Kč

1. František Kupka: Divertimento II (90,24),

2. Toyen: Piková dáma (78,65),

3. František Kupka: Růžový klobouk (34,8),

4. Jan Zrzavý: Fantastická krajina (28,08),

5. Jan Zrzavý: Královna moří (27,28),

6. Theodor Pištěk: Adieu, Guy Moll (25,44),

7. Bohumil Kubišta: Zátiší s pivoňkami (17,112),

8. Mikuláš Medek: Sesutý signál (13,92),

9. Emil Filla: Zátiší se džbánem a flétnou (12,48),

10. Emil Filla: Zátiší s mandolínou (12).

Zdroj: Artplus.cz/ČTK

„Byl to dobrý rok pro prodej umění. Celosvětově obraty aukcí sice poklesly, ale je důležité hledět také na další parametry, například kolik děl se v aukcích prodalo, nebo na poměr mezi vyvolávací cenou a tou, za kterou bylo nakonec dílo vydraženo,“ říká Matyáš Kodl.

V tuto chvíli se Galerie Kodl připravuje na březnovou aukci, v níž nabídne dalších šedesát děl. Plánuje, že se vůbec poprvé bude konat čistě online.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené