Hlavní obsah

Kaviár z vodňanských jeseterů pojede do Asie. Ve formě masek a krémů

Foto: Shutterstock.com

Malá biotechnologická firma z Česka chce dobýt velký asijský trh. Spoléhá na zájem zákazníků o kaviárovou kosmetiku.

Reklama

Český kaviár chce do Číny. Biotechnologická firma vsadila na tamní obchodní platformu IC Mall, která se zaměřuje na prodej evropských značek.

Článek

Asie nechce stárnout a kaviárová kosmetika je u tamních zákazníků velmi populární. Právě toho chce využít firma z jižních Čech, která vyrábí kosmetiku a pleťové masky z kaviárového extraktu pocházejícího z vodňanských jeseterů.

Cestu do čínských nákupních košíků jí má otevřít „one-stop-shop“ spolupráce neboli způsob, jak se snáze – prostřednictvím čínského partnera přímo v Česku – dostat na trh bez náročných procedur. Pod názvem Propojíme Vás s Čínou ji spustila pro evropské zboží China Commodity City (CCC) Group.

„Pro nás je to v tuto chvíli obrovský krok kupředu ve vztahu k asijskému trhu, protože kvůli covidu-19 jsme nemohli ve větší míře realizovat plánované kroky v Singapuru, a tím, že tato platforma umožňuje většinu úkonů vyřešit v Praze, nám nic nebrání začít naši značku na čínském trhu propagovat,“ popsal obchodní plány pro SZ Byznys Jiří Mrkvička, ředitel firmy Český kaviár.

Dokončujeme vývoj vlastních masek, které chystáme vyloženě pro asijský trh. Ten stále klade důraz na složky zesvětlující pokožku.
Jiří Mrkvička, šéf firmy Český kaviár

IC Mall funguje jako internetová obchodní platforma a zároveň provozuje širokou síť kamenných prodejen. „Zaměřuje se na zboží v šesti kategoriích, kromě kosmetiky také například na péči o matku a dítě, drogerii, ale i potraviny a nápoje. Produkty pocházejí z Evropy, USA, Japonska, Jižní Koreje a dalších více než 100 zemí a regionů po celém světě,“ říká Kateřina Galajdová ze společnosti Europe Huajie Development, která CCC Group na českém trhu přímo zastupuje. Kromě Česka má IC Mall pobočky také v Německu a ve Španělsku.

Základem byznysu firmy Český kaviár je dvacetiletá exkluzivní smlouva s Jihočeskou univerzitou. Ta dodává vzácný extrakt z jeseteřích jiker vyrobený ve vlastních laboratořích Fakulty rybářství a ochrany vod ve Vodňanech. Jde o originální certifikovanou metodu – jikry dokážou experti získat bez toho, že by samičky jesetera musely usmrtit. Naopak je vracejí zpět do vody.

Kromě krémů a pleťové nanomasky teď firma pracuje na produktech, kterými chce zaujmout právě v Číně. „Dokončujeme vývoj vlastních biocelulózových masek, které jsou vyloženě chystané pro asijský trh, který klade stále velký důraz na složky zesvětlující pokožku,“ řekl šéf firmy Jiří Mrkvička. „Ze své osobní téměř pětileté zkušenosti ze života v Číně vím, že v zemi je celkově vysoký zájem o evropskou kosmetiku, protože si drží své renomé kvality,“ doplňuje i Kateřina Galajdová za Europe Huajie Development.

Historie chovu jeseterů ve Vodňanech

  • Chov širší kolekce jeseterovitých ryb začal na začátku tisíciletí přímo v areálu Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity. Nyní jde o jednu z největších sbírek na světě.
  • Jeseter je celosvětově ohrožený vyhynutím. Fakulta se podílí na záchraně vzácných volně žijících druhů a na jejich výzkumu.
  • Kaviárový extrakt je získáván patentovanou metodou Sturgeon Friendly, univerzita disponuje také certifikací CITES.
  • Biotechnologická společnost Český kaviár je držitelem univerzitní licence pro jeho zpracování do kosmetických produktů od roku 2018.

Jihočeská univerzita si spolupráci chválí. Bere ji jako tzv. win-win projekt, tedy takový, který přináší výhody oběma stranám.

„Jde o unikátní licenci, která propojuje zcela nečekaně dva nesourodé obory – rybářství a kosmetický průmysl. My jsme velmi rádi, že tato licence každým rokem generuje zajímavé finanční prostředky do rozpočtu univerzity a předně prezentuje unikátní výsledek vzájemné spolupráce mezi akademickou institucí a komerční sférou,“ uvedla pro Seznam Zprávy Růžena Štemberková, vedoucí Kanceláře transferu technologií Jihočeské univerzity.

V Číně využívá internet k nákupům momentálně 600 milionů lidí, bezkonkurenčně tak jde o největší on-line trh vůbec.

Segment čínské e-commerce roste pravidelně tempem kolem 20 procent za rok. „Nyní se však očekává další zrychlení,“ informuje zájemce o podnikání v zemi také agentura CzechTrade.

Reklama

Doporučované