Hlavní obsah

Kladívka a nůžky. Čím se vláda do voleb pokusí zastínit covid

Foto: Úřad vlády ČR

Snímek z konce května. Vládní představitelé v čele s Andrejem Babišem asistují u otevírání zmodernizovaného rekreačního přístavu na Baťově kanále ve Veselí nad Moravou.

Reklama

7. 6. 9:38

Pondělní start PPP projektu na dálnici D4 je jen začátek. Vrcholem předvolebního „stříhání a klepání“ by pro Babišovu vládu mělo být otevření kompletně zrekonstruované dálnice D1. Avšak celá se opravit do voleb nestihne.

Článek

Na křižovatku poblíž Letů u Písku se dnes sjíždějí potentáti z širokého okolí. Přijede mimo jiné premiér Andrej Babiš, vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček, vedení Středočeského a Jihočeského kraje, dorazit má i francouzský velvyslanec.

Článek si můžete poslechnout také v audioverzi.

Chystá se totiž slavnostní zahájení výstavby na české poměry nezvykle dlouhého dálničního úseku (celkem 32 kilometrů) na D4 mezi Příbramí a Pískem. I vzhledem k tomu, že jde o první český projekt typu PPP, kdy má vše zafinancovat, stavět a dlouhodobě provozovat soukromá firma (DIVia s francouzským kapitálem), byl údajně mezi politiky o účast na akci takový zájem, že se na mnohé nedostalo. Přitom na místě samotném toho ke koukání vlastně moc nebude.

Ačkoliv sám premiér Babiš při čtvrtečním proslovu ve Sněmovně, když bránil práci své vlády, hovořil o tom, že výstavba na D4 už „začala“, není to pravda. Zatím na inkriminovaném úseku probíhaly pouze přípravné práce a ani přes léto se nic stavět nebude. Vedle skrývky ornice bude probíhat jen archeologický a geologický průzkum. Samotná stavba má odstartovat až na podzim.

Ale blíží se kvapem říjnové volby do Sněmovny, tudíž politici mají tendenci skutečnost přikrášlovat.

Ani v minulosti to nebylo o mnoho lepší. Poklepávání kladívkem na základní kámen při zahájení stavby či stříhání pásky po jejím dokončení je ale už dávno jedna z nejoblíbenějších předvolebních kratochvílí.

Falešné kladívko Miloše Zemana

Ostatně něco o tom ví i současný prezident Miloš Zeman, který těsně před volbami v roce 2002 v roli premiéra poklepával u Ostravy na základní kámen tehdy chystaného PPP projektu týkajícího se dálnice D47.

V něm mělo jít dokonce o výstavbu a provozování 80 kilometrů čtyřproudé komunikace, přičemž projekt byl bez jakéhokoliv výběrového řízení svěřen izraelské firmě Housing & Construction. Jenže nakonec se z toho stal jeden z největších skandálů Zemanovy vlády, a to kvůli krajní nevýhodnosti pro stát.

Však smlouva se soukromníky byla posléze vypovězena. Nestandardní kontrakt stál nakonec daňové poplatníky 650 milionů korun, které musely být firmě Housing & Construction vyplaceny jako odškodné. Ale to všechno se stalo až po volbách, za nové vlády Vladimíra Špidly, rituál klepání kladívkem svůj propagandistický účel splnil.

Foto: ČTK

Snímek z konce května 2002: Vládní představitelé v čele s tehdejším premiérem Milošem Zemanem (s kladívkem v pozadí) těsně před volbami zahajují nikdy neuskutečněný PPP projekt na dálnici D47 u Ostravy.

Jak zastínit 30 tisíc křížků

„Politika je takový neurčitý obor a toto bývá jedna z mála příležitostí, jak úspěchy vládnutí ukázat v nějaké materializované podobě,“ říká k slavnostním akcím, kdy se poklepává a stříhá, právě expremiér a také pozdější eurokomisař Vladimír Špidla.

Sám se prý ale této politické disciplíně z oblasti public relations systematicky nevěnoval. „Byl jsem možná i vícekrát na nějakém otevírání domova důchodců, ale u dálnic jen jednou, šlo o úsek dálnice D5 ve směru na Rozvadov. Tehdy mi to přišlo jako důležitý symbol opětovného propojení s Evropou,“ vybavuje si Špidla.

To Andrej Babiš má letos větší motivaci k aktivitě. Jde totiž i o to otočit celospolečenskou diskuzi k úplně jiným tématům, než jaká dominovala v posledních měsících.

„Tady jde přece o to, čím teď přebít těch třicet tisíc křížků za mrtvé na Staroměstském náměstí. On chce, aby se na to zapomnělo, tudíž se teď přes léto bude usilovně prezentovat jako budovatel,“ odhaduje manažer jedné z českých stavebních firem, který má s kladívky a nůžkami v rukou politiků už poměrně bohaté zkušenosti.

Soudí, že i dopravními stavbami se bude premiér snažit zastínit svá tolik připomínaná selhání při zvládání pandemie covidu-19.

Když rekord rekordem není

Prvním takovým propagandistickým „vykopávákem“ z oblasti dopravy bylo před několika dny, na konci května, otevření rozšířeného a zmodernizovaného rekreačního přístavu ve Veselí nad Moravou, na oblíbeném Baťově kanále. Babiš se na slavnostní akci prezentoval s kolegy z vlády v nejsilnější sestavě, společně s oběma vicepremiéry za ANO Karlem Havlíčkem i Alenou Schillerovou.

Nastávající letní týdny přitom nepochybně poskytnou ještě další příležitosti pro tento typ politických předváděček.

Babiš má po mnoha hubených letech konečně i co prodávat. Nezpochybnitelnou pravdou je, že se skutečně rozjelo daleko více dopravních staveb, než tomu bylo v předchozím období, a další ještě přibývají, peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury je také více, letos má být například zprovozněno 46 kilometrů dálnic, což je zdaleka nejvíce na poslední léta.

Ale pravdou zároveň je, že vyšší investice jsou vykoupeny i zvýšenými dluhy, stejně tak, že hnutí ANO předvedlo pozitivní posun až teď, ačkoliv resort dopravy ovládá už osmým rokem. Přitom „rekordní“ čísla u dálnic stále nedosahují úrovně z roku 2006 (tehdy bylo zprovozněno 78 kilometrů) a z let následujících, tedy z éry premiéra Mirka Topolánka a jeho ODS. Přesto Babiš opozici tvrdě napadá, že za ní se nestavělo nic.

Útlum výstavby fakticky začal až v roce 2010, kdy ji udusila tehdejší krize a také kontroverzní uzávěra nařízená někdejším ministrem dopravy Nečasovy vlády za Věci veřejné Vítem Bártou.

K relativním úspěchům stavebního restartu je třeba také dodat, že vládě velkorysé plány úplně nevycházejí. Český rozhlas upozornil, že část velkých staveb příští rok nakonec nezačne. Stát původně plánoval, že dělníci zahájí práce na 29 místech, Radiožurnál ale získal z Ministerstva dopravy dokument, ze kterého vyplývá, že přibližně třetinu velkých staveb nejspíš čeká odklad.

A to jsou nepříjemné informace, které teď bude snaha spíše upozadit.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Tabulka ukazuje, jaké významné dálniční stavby (nejen na D4) by v příštích měsících měly být zahájeny.

Nádraží, mosty i přístaviště

Nejde jenom o dálnice, kde vládní úřady chystají letní akce ve stylu dožínkových slavností. Podobné příležitosti budou i na kolejích a na vodě.

Správa železnic dle mluvčí Radky Pistoriusové připravuje na konec června ukončení stavby na úseku Beroun–Králův Dvůr a také otevření rekonstruované výpravní budovy ve Strakonicích. V červenci je zase v plánu zahájení rekonstrukce výpravní budovy v Plzni. A ještě do voleb se v září stihne ukončení významné železniční stavby v Praze, a to v úseku Hlavní nádraží–Praha-Hostivař, a to včetně otevření nové stanice Praha-Zahradní Město.

Žádné otevírání se asi neobejde bez vzletných slov politiků, nicméně mluvčí Správy železnic ubezpečuje, že z jejich strany politika a volby žádnou roli nehrají. „Většina investičních staveb na železnici je spolufinancována z programů Evropské unie, kde jsou stanovená pravidla povinné publicity, tedy zahájení i ukončení stavby,“ podotýká Pistoriusová.

V podobném duchu hovoří i mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Tato státní organizace po již zmíněném slavnostním otevření zmodernizovaného přístavu na Baťově kanále chystá už na tento pátek (11. června) slavnostně zahájit stavbu přístaviště pro rekreační plavidla v Děčíně. A další významná akce proběhne na přelomu června a července, kdy je naplánováno slavnostní uvedení do provozu série zdvižných mostů na plavebním kanále Vraňany-Hořín.

„Může se to jevit tak, že v období před volbami se kupí slavnostní zahajování a otevírání dopravních staveb, nicméně mohu vás ubezpečit, že stavby zahajujeme opravdu tehdy, když jsou připravené, vysoutěžené a zhotovitel začíná své práce, což se neodvíjí od toho, jak blízko jsou volby,“ uvádí mluvčí Ředitelství vodních cest Bukovský.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Modernizace D1 v září neskončí. Dva ze čtyř ještě nedokončených úseků mají být podle ŘSD dodělány v říjnu, i to ale asi bude napjatý termín.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Kromě obchvatu Lubence na dálnici D6 budou všechny nové dálniční úseky otevřeny až po volbách, na konci roku.

V září D1 hotova nebude

Pomyslným vrcholem předvolební stavařské sezony by mělo být dokončení mnohaleté modernizace D1. Jde o 160 kilometrů kompletně vyměněné dálnice, když řidiči kvůli tomu museli nakonec protrpět dlouhých osm let. Jako symbol úspěchu to ale vidí i premiér Babiš, který před čtvrtečním hlasováním o nedůvěře před poslanci vyzdvihoval, že v září, tedy těsně před volbami, bude kompletní rekonstrukce dokončena. Jenže to se nestane.

Zbývají ještě čtyři nedodělané úseky, přičemž samo Ředitelství silnic a dálnic Seznam Zprávám sdělilo, že dva z toho budou dokončeny až během října (volby jsou 8. a 9. října).

„Do voleb to rozhodně celé hotovo nebude, nějaké práce tam ještě zůstanou,“ uvedl i šéf jedné ze zainteresovaných stavebních firem, podle něhož na některých úsecích bude těžké dodržet i říjnový termín. Lze tak očekávat, že zde bude snaha dálnici pro kamery a fotoaparáty „kompletně zprovoznit“ dříve a nedodělky řešit až dodatečně.

Do rozjetých PR aktivit vládě příliš nehraje ani skutečnost, že ze 46 kilometrů dálnic, které mají být letos otevřeny, se absolutní většina úseků zprovozní až po volbách. Z šesti, které se letos finalizují, bude jen jediný dokončen dříve. Jde o pětikilometrový obchvat Lubence, což z hlediska politické propagandy žádná sláva není.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované