Hlavní obsah

Koronavirus učí čtenáře nakupovat elektronické knihy

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Lidé nemohou do obchodů, a tak mnozí poprvé otevřeli e-knihu nebo audio protějšek vázaných publikací. Podle knihkupců je to sice dobré, ale výpadek z kamenných obchodů to nevykryje.

Článek

Knihkupcům v souvislosti s vládními opatřeními proti šíření koronaviru vzrostly prodeje na internetu. Nákup v e-shopu si v těchto dnech často poprvé vyzkoušeli i zákazníci, kteří dosud navštěvovali výhradně kamenné prodejny. Lidé si objednávají především beletrii, zájem je také o tituly, které se zabývají rozvojem osobnosti, dětské knihy či recepty. Lépe proti běžnému období se prodávají i společenské hry.

V e-shopu Luxor zaznamenali nárůst počtu objednávek zhruba o čtvrtinu. Podle mluvčí knihkupectví Ivany Oberhofnerové vzrostl i průměrný nákup, a to přibližně o 20 procent.

„Jedním z top titulů dnešních dnů je thriller Daniela Colea Konec hry. Autor měl původně přijet do Prahy představit svou novinku, v Luxoru měl naplánovanou i autogramiádu, ale nakonec jsme akci museli zrušit,“ uvedla Oberhofnerová. Zákazníci podle ní kupují více i audioknihy. Zvýšená poptávka je v e-shopu také po deskových, stolních a karetních hrách, a po papírenském zboží.

Knihy Dobrovský zaznamenaly ve svém e-shopu v meziročním srovnání růst tržeb kolem 15 procent. „Zajímavý je trend, kdy přichází mnoho zákazníků, kteří nakupují knížky poprvé online a jinak chodili roky či desetiletí výhradně do kamenných knihkupectví,“ řekl marketingový ředitel společnosti Adam Pýcha. Mezi nejžádanějšími tituly jsou podle něj bestsellery jako humorná erotická kniha Jeho banán nebo titul z kategorie rozvoje vlastní osobnosti Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le.

Vyšší prodeje v internetovém obchodu má i Kanzelsberger. Detailnější údaj mluvčí společnosti Jana Kmuníčková neuvedla. „Letos nám prodeje přes e-shop proti loňsku stoupají tak jako tak a těžko se to hodnotí,“ řekla. Zákazníci podle ní mají nyní větší zájem o dětské knihy, učebnice nebo o recepty na domácí přípravu chleba. Častěji kupují také DVD.

O desítky procent vzrostl zájem o klasické a elektronické knihy také v e-shopu Alza.cz, uvedl tento týden jeho obchodní ředitel Petr Bena. Prodejce zaznamenal trojnásobný růst prodeje také u stavebnic či deskových her.

Rostoucí prodeje knih na internetu však knižní trh od propadu nezachrání. Uzavřená knihkupectví dostala do problémů nakladatele i distributory. Pokud v krátké době nebudou moct prodejny znovu začít fungovat, podle generálního ředitele skupiny Albatros Media Václava Kadlece bude nutné, aby vydavatelům i knihkupcům zásadně pomohl stát.

Doporučované