Hlavní obsah

Co hýbe německým divadlem. Festival přiváží to nejlepší z Hamburku i Basileje

Foto: Deutsches Schauspielhaus

Vrcholem festivalu bude inscenace Láios s herečkou Linou Beckmann, která bodovala v anketě německých divadelních kritiků.

Repertoár předních divadelních domů z Vídně, Basileje, Bernu nebo Hamburku představí českým divákům Pražský divadelní festival německého jazyka, který začal tuto sobotu.

Článek

Přehlídka se koná na různých scénách, potrvá do 11. prosince. Tématem jubilejního 30. ročníku je útěcha.

Divadlo Na zábradlí při této příležitosti uvedlo v sobotu premiéru nové inscenace Plechový bubínek podle stejnojmenného románu držitele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Hlavní role ztvárnili Vojtěch Vondráček, Miloslav König, David Petrželka nebo Kateřina Císařová.

S českým souborem nastudoval Plechový bubínek německý režisér a dramatik Armin Petras. Pojal jej jako tragikomickou fresku dějin 20. století, z nichž se lidstvo nepoučilo. „Hra v repertoáru Divadla Na zábradlí zůstane,“ upřesňuje Petr Štědroň, který je zároveň šéfem Na zábradlí i festivalu německojazyčného divadla.

Jeho vrcholem má být 11. prosince ve Stavovském divadle Láios, druhý díl z pětidílné série Antropolis v podání hamburského Deutsches Schauspielhaus. Autor, osmapadesátiletý dramatik Roland Schimmelpfennig, vytvořil divadelní analogii řeckých mýtů a současnosti. Vypráví o thébském králi Láiovi, kterého zabije jeho syn Oidipus.

V režii Karin Beier se představí Lina Beckmann, jež za výkon v tomto monodramatu vloni obdržela cenu pro nejlepší herečku v každoroční anketě kritiků časopisu Theater heute. V ní byl hamburský Deutsches Schauspielhaus zvolen divadlem roku. Láios dále posbíral cenu pro nejlepší hru, nejlepší inscenaci a jeho dramaturgyně Sybille Meier si odnesla sošku za dramaturgii.

Festivalová porota jako každý rok odmění nejlepší českou inscenaci původně německého textu Cenou Josefa Balvína. Letos ji převezme Jihočeské divadlo s inscenací Wolframa Lotze Směšná temnota, vycházející z románu Srdce temnoty od Josepha Conrada. Publikum ji uvidí 16. listopadu hned dvakrát po sobě v Divadle Komedie.

Divadlo pod Palmovkou dá 19. a 20. listopadu prostor inscenaci německého dramatika a režiséra Thorstena Lensinga Bláznivá touha po útěše. V ní si na pláži dva sourozenci hrají na maminku a tatínka, aby si připomněli své zesnulé rodiče. Diváci je sledují po dobu několika desetiletí.

Foto: Armin Smailovic

Na fotografii z Bláznivé touhy po útěše jsou Ursina Lardi a Devid Striesow.

Hamburské divadlo Thalia předvede 22. listopadu v Divadle na Vinohradech hru Jabloňový sad, která vznikla podle klasiky Višňový sad Antona Pavloviče Čechova. Odehrává se v severoněmecké oblasti Altes Land. Astrid von Holt se po letech radovánek vrací z Berlína a chce prodat svůj statek i rodinný jabloňový sad, aby splatila dluhy. Schopný obchodník Torben Grabowski jí však nabídne jiné řešení.

V divadle Disk dostanou prostor 29. a 30. listopadu studenti německojazyčných akademií. Ze 40 přihlášených inscenací festival zvolil představení Yakamoz akademie v Bernu, podle Štědroně jakousi divadelní road movie dvou migrantů. V ní se na cestu vydávají dva Curyšané s tureckým migračním pozadím.

V neděli 30. listopadu festival nabídne výlet z Prahy do Berlína, kde mohou zájemci zhlédnout inscenaci hry švýcarského režiséra Christopha Marthalera Vosk nebo skutečnost, pojednávající o rozdílu mezi zdáním a bytím.

Holešovický sál DOX+ přivítá 3. a 4. prosince Divadlo Basilej s projektem Empusion podle stejnojmenného, také česky vydaného románu držitelky Nobelovy ceny za literaturu Olgy Tokarczuk. Odehrává se ve slezském lázeňském městě, které halí strašlivé tajemství a kde se v předvečer první světové války schází skupina mužů. V nedalekém lese však jeden mladý muž každý rok přijde o život. Empusy, pomstychtiví duchové ženského rodu, už vyhlížejí další oběť. „Pod režijním vedením Antú Romero Nunese vznikl večer o mužích, kteří se sami ničí, v podání žen, které nám ukazují možné východisko,“ uvádějí pořadatelé.

Soubor Schauspielhaus Wien přiveze 6. prosince do Divadla pod Palmovkou inscenaci Spálená země. „Hlavním tématem je narůstající míra xenofobie a rasismu po celém světě,“ upřesňuje šéf festivalu Štědroň.

Součástí akce je doprovodný program. Studio Hrdinů bude mít 28. a 29. listopadu na programu zvukovou adaptaci Deníku Anne Frankové s jeho necenzurovanými částmi v režii Miroslava Bambuška. Na HAMU se uskuteční konference Umění a věda: Myslet mimo mantinely. Filozof Ivan Chvatík má 1. prosince v Goethově institutu číst ze svého nového překladu Elegií z Duina básníka Rainera Marii Rilkeho.

Návštěvníci pražského Divadla X10 už tento týden mohli vidět hudebně-dokumentární představení Mírotvůrci, které vzniklo ve spolupráci skupiny Das Thema a Drážďanského symfonického orchestru. Objevila se v něm mimo jiné zpěvačka a herečka Monika Načeva.

Související témata:
Pražský divadelní festival německého jazyka

Doporučované