Hlavní obsah

Lídři byznysu věří, že evropský trh se z krize rychle vzpamatuje

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Ekonomická krize způsobená opatřeními proti pandemii covid-19 je v některých segmentech podnikání už citelná. Vrcholní byznysmeni však vědí, že tam, kde je krize, je i příležitost, a budoucnost tak rozhodně nevidí černě.

Článek

Společnosti Accenture se v rámci průzkumu podařilo sesbírat zajímavý vzorek respondentů. Zapojilo se totiž bezmála 500 výkonných ředitelů z 15 zemí a napříč 15 obchodními sektory. Jednalo se o firmy, jejichž roční příjmy přesahovaly 500 milionů dolarů.

Většina světových lídrů – konkrétně 66 procent – očekává, že evropský trh se relativně rychle zotaví z ekonomického poklesu způsobeného pandemií covid-19. Tři z deseti vrcholných manažerů věří, že se tak stane nejdéle do května 2021.

Podrobnosti k průzkumu

Zúčastnilo se ho 478 respondentů.

Ze zemí: Austrálie, Belgie, Čína, Francie, Nizozemsko, Japonsko, Kanada, Lucembursko, Německo, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, USA a Velká Británie.

Ze sektorů: aerolinky, turismus, doprava, automobilový průmysl, bankovní sektor, komunikace, média, zábava, chemický průmysl, spotřební zboží, energetika, technologie, průmyslové zboží a vybavení, pojišťovnictví, farmaceutický průmysl a biotechnologie, veřejné služby, maloobchod, softwarové služby.

Sběr dat probíhal v květnu 2020.

Optimisté z farmacie, pesimisté z cestovního ruchu

Nejoptimističtěji vidí situaci logicky lídři firem z farmaceutického a biotechnologického průmyslu, kde až 34 procent z nich očekává zvýšenou poptávku na evropském trhu. Druhým nejoptimističtějším sektorem je oblast komunikace, médií a zábavy, kde 52 procent dotazovaných předpokládá rychlé uzdravení segmentu. Optimistickou skupinu pak uzavírá pojišťovnictví s 47 procenty pozitivně naladěných respondentů.

Nejpomalejší uzdravení očekávají a nejpesimističtější výhled mají vrcholní manažeři v automobilovém průmyslu, v letecké dopravě a cestovním ruchu.

„Optimismus evropských firem je jedinečnou příležitostí pro posílení jejich postavení v rámci globální ekonomiky a příležitostí dostihnout americkou i asijskou konkurenci. Je důležité, aby se evropské firmy příliš nespoléhaly na státní pomoc, aby nezůstaly v defenzivě a začaly investovat do progresivních inovací,“ komentuje průzkum výkonný ředitel Accenture pro Evropu Jean-Marc Ollagnier.

O společnosti Accenture

Přední globální společnost zaměřující se na poradenství, interaktivní marketing, informační technologie a další.

Zaměstnává 505 tisíc lidí ve více než 120 zemích.

Evropští lídři mohou získat náskok před světem

Před šéfy všech firem teď stojí velká příležitost. Pandemie změnila Evropu i svět, podle průzkumu jsou však evropští výkonní manažeři v restartu byznysu opatrnější. Více než polovina evropských respondentů totiž uvedla, že zpomaluje investice do inovací a během následujících šesti měsíců neplánuje zavádět žádné nové inovace.

Pro srovnání: v Severní Americe zpomaluje investice pouze 33 procent společností a v regionu Asie-Pacifik 49 procent. Právě opatrnost evropských firem může zkomplikovat snahu doběhnout americké a čínské konkurenty.

„Evropa je na křižovatce, její lídři mohou buď pokračovat v dobře známých obchodních a výrobních strategiích, nebo se mohou vydat po nové cestě založené na inovacích a progresivních technologiích a spojit je se silnými evropskými vlastnostmi jako stabilita a solidarita. I když pandemie covid-19 přinesla potíže, dnes z ní můžeme těžit. Je nyní na Evropě, aby využila této příležitosti a stala se konkurenceschopnější,“ dodává Jean-Marc Ollagnier z Accenture.

Digitalizace bude mít hlavní slovo

Společnost definovala několik kritických bodů, na které by se evropské firmy měly zaměřit, aby se staly konkurenceschopnějšími. Mezi ně patří například digitalizace, nové možnosti pro spotřebitele a přesunutí průmyslu zpět na domácí trhy za využití modernějších technologií.

S digitalizací současný i budoucí byznys stojí a padá. Firmy, které nejvíce odolaly ekonomickým dopadům pandemie, jsou ty s nejpokročilejšími digitálními schopnostmi, jako je práce na dálku, přizpůsobení dodavatelského řetězce a adaptace na nové způsoby prodeje.

Nejen evropští podnikatelé si ale po zkušenosti s mimořádným stavem v době pandemie covid-19 uvědomují potřebu rychlé digitální proměny. Až 63 procent respondentů připustilo, že pandemie zrychlí digitální transformaci a využívání cloudových řešení.

Reklama

Doporučované