Hlavní obsah

Lockdown změnil kávový rituál. Vzrostly prodeje i opravy kávovarů

Foto: Pixnio.com

Trh s kávovary zažíval boom už v posledních letech, ale současná situace ho ještě posílila.

Reklama

9. 2. 9:11

Konzumace kávy se během lockdownu přesunula z kaváren a firemních budov do domácností. To příznivě ovlivnilo prodej kávovarů, nárůst doma vařené kávy však některé přístroje nezvládly a tak narostly i jejich opravy.

Článek

Pandemie zamíchala s kávovým byznysem. Mají na něj dopad zavřené kavárny, ale i prázdné firemní budovy. Místo v práci pijí lidé kávu doma a častěji proto sahají po nových kávovarech, nebo ty staré pošlou do opravny.

Trh s kávovary zažíval boom už v posledních letech, ale současná situace ho ještě posílila. „Pandemie nejdříve prodeje oslabila, zejména na jaře. Nicméně v dalších měsících opět narostly, zejména kvůli práci z domova a zavřeným kavárnám,“ popsala manažerka značky kávovarů De'Longhi Klára Neugebauerová.

Její slova potvrzuje také mluvčí elektrořetězce Datart Eva Kočicová. „Celkový meziroční nárůst prodejů kávovarů v roce 2020 byl zhruba 40 procent,“ uvedla. Růst prodeje kávovarů v řádech desítek procent zaznamenal také e-shop Alza. „V měsících, kdy byl lockdown, jsme zaznamenali růst až o 60 procent v porovnání s rokem 2019,“ říká divizní ředitel pro nákup a prodej společnosti Alza Daniel Naxera.

„Zaznamenali jsme výrazné zvýšení zájmu o plnoautomatické kávovary, a to více než dvojnásobně. Lidé si chtějí i doma dopřát stejnou kvalitu espressa jako v kavárně,“ komentovala mluvčí Tchibo Eva Kotýnková. „Tato reakce trhu byla vzhledem k situaci přirozená, ale zatím není vůbec jasné, zda se změní v nějaký trend či zda byl tento přesun spotřeby pouze dočasný,“ myslí si Kotýnková.

S větším vytížením spotřebičů souvisí i zájem o jejich opravy. Zvýšený počet reklamací zaznamenal například servis kávovarů De'Longhi. „Nemuselo to být způsobeno pouze pandemií, ale celkovým růstem trhu s kávovary v minulých letech. Zájem o opravy je vyšší, odpovídá to situaci, kdy jsou lidé víc doma a výrobky víc používají, říká Neugebauerová a dodává, že za tím stojí i snaha výrobek opravit než hned kupovat nový.

Zda si zákazník nechá kávovar opravit, však závisí na ceně. „Jakmile částka za opravu přesáhne 50 procent pořizovací ceny kávovaru, lidé už váhají, zda není výhodnější koupit si nový kávovar se zárukou. Když ale mají kávovar za 15 000 korun a víc a oprava stojí 5 000 korun, ještě do opravy jdou,“ říká Petr Köhler z pražského servisu a prodejny Svět kávovarů.

Anketa

Uvažujete o pořízení domácího kávovaru?
Ano
48,1 %
Ne
51,9 %
Celkem hlasovalo 104 čtenářů.

Problém pro firemní servismany

Podle něj je zájem o opravy kávovarů zhruba stejný jako před vypuknutím pandemie. Co se však změnilo, jsou zákazníci. Ubylo firem a o 15 až 20 procent přibylo zájemců z domácností. „Počet kávovarů z domácností částečně vykompenzoval firemní kávovary, které teď nemáme,“ vysvětluje Köhler.

Nevyužívané firemní kávovary však ohrozily některé menší podniky. „Kvůli pandemii jsme přišli o hodně zákazníků, protože dodáváme hlavně do firem. Nenechávají kávovary ani opravovat, protože se nerozbíjí, když je nikdo nepoužívá,“ popisuje Jan Spiller z rodinné firmy Spiller Coffee.

V jeho servisu klesly v důsledku pandemie zakázky o 20 procent, v oblasti prodeje káv a kávovarů až o 60 procent. „Proto šetříme a zbytečně neutrácíme. Protože nás vláda nezavřela, nemůžeme dostat ani žádné kompenzace a vše teď platíme jako před tím,“ dodává Spiller. Podle něj si někteří lidé, kteří třeba v důsledku pandemie přišli o příjmy, nemohou koupi ani opravu kávovaru za několik tisíc korun dovolit, což jeho podnikání také ovlivnilo.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované