Hlavní obsah

Mám výdejní box, tedy jsem. Schránky v ulicích staví také balíkář WeDo

Foto: WeDo

Společnost WeDo převzala od Mallu síť přibližně sta výdejních boxů.

Reklama

V ulicích českých měst se objevují nové výdejní boxy v černo-zelených barvách společnosti WeDo. Mladý dravec mezi přepravci balíků staví svou expanzi na síti výdejen sesterské Mall Group.

Článek

O firmě WeDo se do loňska moc nevědělo. Logistický operátor ze skupiny Mall Group však za sebou má silné investory a také chuť expandovat.

V minulém roce převzal služby Uloženky s tisíci výdejnami v kamenných obchodech a také přepravce balíků InTime. Teď kromě doručování domů pomocí kurýrů a do výdejen rozšiřuje služby o silně rostoucí kanál doručování zboží – do výdejních boxů.

Firma s ročním obratem 600 milionů korun, kterou vede bývalý šéf DPD Daniel Mareš, si v začátcích vypomůže zhruba stovkou zaběhlých boxů v barvách Mallu. Právě probíhá jejich rebranding. Výsledek bude vypadat tak, že polovina každého boxu zůstane v červeno-bílých barvách Mallu, druhá polovina se převlékne do černo-zelené barvy společnosti WeDo. S boxy však bude plně operovat tento přepravce balíků. Kromě stávajících boxů, které jsou na frekventovaných místech u obchodů nebo zastávek hromadné dopravy, bude firma investovat do výstavby nových zařízení.

Zásadní novinkou je, že veškeré výdejní boxy se otevřou pro jakékoliv klienty z řad e-shopů. Dosud sloužily pouze pro potřeby internetových obchodů ze skupiny Mall Group, tedy například Mall.cz, CZC nebo Vivantis. „Jednáme se všemi ostatními, v intenzivních jednáních jsme asi s dvacítkou partnerů,“ říká ředitel WeDo Daniel Mareš.

Výdejní boxy staví i konkurence. Obrovským tempem přibývají schránky společnosti Alza. Jen loni jejich počet (také vlivem covidu-19) ztrojnásobila. Na konci roku 2019 jich měl český e-shopový král v Česku, na Slovensku a v Maďarsku 200, aktuálně je na čísle 837 a investice zdaleka nekončí.

„Jejich počet neustále navyšujeme, budování a zahušťování sítě AlzaBoxů je jeden z našich klíčových projektů tohoto roku. To znamená, že každý týden připojujeme a spouštíme provoz desítek nových boxů v ČR i na Slovensku,“ přiblížila mluvčí Alzy Michaela Chovancová. Do poloviny příštího roku chce zprovoznit 3 000 výdejních schránek. Sloužit by měly i dalším partnerům z oblasti e-commerce, logistiky a retailu.

Podle Chovancové už si zákazníci zvykali chodit pro zboží do výdejních boxů, ale jejich popularita významně vzrostla s příchodem pandemie, kdy lidé hledají bezpečné alternativy doručení. Benefitem je i vyzvednutí v jakoukoliv denní i noční dobu. Loni v posledním nejsilnějším kvartálu do AlzaBoxů mířila více než každá čtvrtá objednávka, za rok jich bylo přes tři miliony.

Boxy lákají i menší hráče

Do vlastních boxů však investují i ostatní, například COOP, Rohlík nebo Pilulka. Loni se také do výstavby boxů pustila Zásilkovna, která do konce roku doručila 60 tisíc zásilek a má velkou chuť službu rozšiřovat.

Výstavba každého nového boxu je podle Mareše otázkou investic řádově tisíců eur. Cílový počet schránek neuvedl. Potenciál v České republice je stále dost velký, odhadem je zapotřebí jeden box na každých deset tisíc obyvatel. „Není vyloučené, že se pustíme i do výstavby boxů na doručování potravin a jídel,“ podotkl šéf WeDo.

Výstavba boxů na potraviny je několikanásobně dražší kvůli nutnému chlazení, ale také monitorování teploty, což jejich masovému rozšíření brání. Investice do jednoho boxu se pohybuje kolem 400 tisíc korun a kapacita je přitom jen 18 přihrádek, tedy několikrát méně než u klasických výdejních boxů.

I přesto však loňský covidový rok některé hráče přesvědčil, aby se touto cestou vydali, byť nejde zatím o stovky boxů v ulicích. Na podzim začal venkovní boxy testovat e-shop Rohlík.cz, ale šest vlastních boxů v minulém roce spustilo také družstvo COOP.

„Máme plány na rozšíření. Počet bychom mohli navýšit až několikrát a další nové vzniknou i letos. Plány trochu brzdí nemoc covid-19, protože firma, která je staví, má kvůli nákaze zaměstnanců absence a nestíhá,“ uvedl mluvčí COOP Lukáš Němčík. „Mohlo by to být však řešení pro regiony, které mají třeba kvůli lockdownu horší přístup k potravinám. Rádi bychom také do systému zapojili i další partnery s Českou poštou, abychom snížili náklady,“ dodal. V místech, kde COOP-BOXy už stojí, je lidé podle mluvčího hodně využívají. Až polovina zákazníků volí vyzvednutí nákupu právě v boxech.

Společnost WeDo se nechce s expanzí omezovat jen na český trh. Už nyní má patnáct ze současných zhruba sto boxů na Slovensku. Expanze má podle plánů pokračovat i v dalších zemích střední a východní Evropy, kde působí sesterské společnosti Mallu. Například v Maďarsku, Polsku nebo Rumunsku.

Reklama

Doporučované