Hlavní obsah

Čím nás baví miliardáři aneb Peníze leží v zážitcích

Obchod se zážitky: Za co Češi rádi utrácejí a jak moc se tenhle byznys ve skutečnosti vyplatí? (Video: Zuzana Kubátová, Seznam.cz)

Obchod se zážitky je v Česku stále ještě mladý obor - první zážitkové firmy u nás vznikly v roce 2004. Zakladatelka jedné z nich - firmy na zážitky Allegria - Linda Vavříková získala díky tomu titul Živnostník roku a inspirovala desítky následovníků.

Článek

Příběh ženy, která ještě jako studentka žurnalistiky začala prodávat zážitky a úspěšně se uchytila na trhu, se pokusila napodobit taková spousta lidí, že u nás před krizí působilo na 150 hráčů v tomto oboru.

Krize trh pročistila, zůstaly jen zhruba čtyři desítky zážitkových obchodníků. Ti, kdo přežili, si ale dnes pochvalují: zažívají momentálně nejlepší období.

Po malých živnostnících, kteří v branži začínají jako zprostředkovatelé a prodejci cizích produktů, objevují zážitkový trh i velcí a zkušení investoři. Nejprodávanější atrakci v oboru - pražský větrný tunel Hurricane Factory, který funguje jako simulátor volného pádu - vlastní slovenský miliardář, investor do volnočasových aktivit a bývalý partner skupiny J&T Igor Rattaj.

Ten si postupně pořídil i další větrné tunely, umístěné ve slovenském aquaparku Tatralandia, v Madridu a v Berlíně. Větrné tunely se všeobecně těší velké popularitě. A česká firma Strojírna Litvínov, která buduje Rattajovu síť, je jedním z několika globálních výrobců této atrakce.

Další miliardář, senátor a zakladatel holdingu Synot Ivo Valenta si zase pořídil pražskou Surf Arenu, zařízení, které simuluje mořskou vlnu, na níž je možné trénovat klasický surfing.

Do volnočasových atrakcí investují i někteří prodejci zážitků: Třeba Jan Hájek, jehož firma Zážitky.cz patří do trojky největších prodejců zážitků u nás, si pořídil dva balony, které nabízí svým zákazníkům. „Češi mají všeobecně rádi zážitky spojené s létáním,“ říká Hájek. Jen jeho firma prodá na 850 letů balonem ročně.

V České republice vyrostl i globální výrobce balonů, brněnská rodinná firma Balony Kubíček. Její zakladatel Aleš Kubíček začal dodávat nadšencům své první balony a vzducholodě ještě na sklonku socialistické éry v 80. letech minulého století. Dnes Balony Kubíček vyvážejí svůj produkt do řady zemí.

Jak se vyvíjí zážitkový trh a jaké podnikatelské příběhy se v něm odehrávají? Kolik jsou Češi ochotni zaplatit za půlhodinku adrenalinu? Jaké jsou rozdíly mezi mužskými a ženskými klienty zážitkových firem? A jaké je největší riziko, jež oboru hrozí? Sledujte analýzu Zuzany Kubátové v pořadu Peníze, nebo život v úvodním videu.

Pořad Peníze, nebo život si v premiéře můžete pustit každý druhý čtvrtek od 20:00 v televizi Seznam.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

Doporučujeme

Další zprávy