Hlavní obsah

Mít vlastní letadlo? Věřím, že už příští rok, říká Simona Kijonková

Poslechněte si Simonu Kijonkovou, co říká o vlastním letadle pro Zásilkovnu.Video: Petra Krmelová

 

Reklama

Česká skupina Packeta, do které patří společnost Zásilkovna, zvažuje, že si pořídí vlastní letadlo. S expanzí na Střední východ a v budoucnu na americký kontinent bude převážet tolik balíků, že se jí vlastní letoun vyplatí.

Článek

Zásilkovna letos překoná obrat dvě a půl miliardy korun, což znamená meziroční růst o 129 procent. Hlásí jeden rekord za druhým a vstup na nové trhy. To možná přinese nový směr i v logistice.

Firma už delší dobu uvažuje o přepravě balíků vlastním letadlem, teď je v úvahách o něm úplně nejdál. Přesto, že ještě nedávno to bylo spíš z říše snů.

„Je to úplně stejné, jako když vidíte naše dodávky a kamiony. Kdybyste se mě před dvěma lety zeptala, jestli budeme mít vlastní kamiony, tak bych na to odpověděla asi stejně jako na ta letadla,“ uvedla pro SZ Byznys Simona Kijonková, spolumajitelka celé skupiny Packeta. Na vlastní letadlo potřebuje dostatečný počet zásilek, aby se vyplatilo.

Flotila Zásilkovny

- 350 pětipaletových skříňových dodávek, kterými rozváží na výdejní místa

- 110 „linehaulů“, což jsou 18paletová auta (menší kamion) až 33paletová auta (klasický kamion) pro převozy mezi depy

„Dneska si to kargo nakupujeme, stejně jako před pár lety jsem si nakupovala prostor v kamionech. Dneska kamiony vytěžujeme tak, že nám třeba na Brno jezdí dva,“ vysvětluje.

Celá skupina operuje kromě Česka v dalších třech zemích, navíc vstupuje už po Novém roce na Střední východ. Posilovat chce zásadně i v zámoří a Rusku, kde má Packeta zatím jen jedno nebo dvě zastoupení.

„Pokud narosteme do Ameriky a na Střední východ, budeme to brát přes Dubaj a narosteme na počtech zásilek natolik, abychom nejen vyplnili část karga, ale dokázali ho vyplnit celé, pak bude i letadlo a na něm červená Packeta,“ prozradila Seznam Zprávám Simona Kijonková, která stavěla Zásilkovnu jako logistickou platformu. Po 10 letech se hodlá posunout dál, směrem k e-commerce a službám pro tuzemské e-shopy. Tak, aby prorazily v zahraničí a byly třeba i na trhu v Saúdské Arábii nebo Kataru konkurenceschopné.

Zásilkovna a Packeta

Zásilkovna je součástí skupiny Packeta, která působí ve všech zemích EU, dále ve Švýcarsku, v Rusku, na Ukrajině a v USA.

Packeta má aktuálně téměř 6 000 vlastních výdejních míst, téměř 91 600 partnerských výdejních míst a spolupracuje s více než 30 000 e-shopy.

Obrat skupiny byl v roce 2019 téměř 1,3 miliardy korun, počet přepravených zásilek překonal 19 milionů kusů.

Obrat skupiny za rok 2020 bude podle odhadu 2,5 miliardy korun, počet přepravených zásilek 42 milionů.

A už v pořízení dalšího dopravního prostředku podnikají konkrétní kroky. „Srovnáváme si, co znamená pronájem určitých metrů čtverečních karga, s tím, jaký objem máme dneska, jaký plánujeme za půl roku a jaký objem plánujeme za určitý čas. Už jsme i počítali, jestli některé trasy v rámci Evropy pro nás nejsou letecky rychlejší, efektivnější a cenově výhodnější v přepočtu na objemy. Takže už v této chvíli počítáme a já doufám, že už na leteckém kargu brzy budeme,“ říká Kijonková.

„Můj odhad, kdy budu mít vlastní letadlo? Já si myslím, že když tady budeme společně hovořit za rok a plánovat rok 2022, tak to už vám řeknu na měsíc přesně, kdy to letadlo budeme úplně vlastnit,“ říká pro SZ Byznys s tím, že s tímto plánem počítá už v průběhu příštího roku.

Podívejte se na ruch v novém depu Zásilkovny v Nehvizdech u Prahy. Natočeno po jeho otevření v listopadu.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Jeden rekord střídá druhý

Zásilkovna hlásí řadu rekordů. Kromě nejvyššího obratu je tu zatím historicky nejvyšší počet přepravených zásilek. Dosavadní rekord z loňska, 390 tisíc balíčků za den, firma překonala už před Vánocemi. A oznámila další metu, 550 tisíc balíčků za 24 hodin a 800 tisíc za celou skupinu Packeta, do které Zásilkovna patří.

I přes občasné obtíže a stížnosti zákazníků ohledně doručení letos překoná číslo 42 milionů zásilek za rok. Ten příští vyhlíží opět dvojnásobný, zakladatelka a spolumajitelka Packety mluví za rok 2021 až o 80 milionech balíků.

Proto otevírají jedno depo za druhým. Lidi tam částečně mají nahradit roboty. „Přeskočíme jednu celou fázi, automatizaci, a skočíme rovnou do robotizace,“ vysvětlila Simona Kijonková v jednom z nových logistických center společnosti. „Všechno, co teď dělají lidé na třídičkách balíků, bude třeba za rok dělat ruka robota,“ upřesňuje.

Reklama

Doporučované