Hlavní obsah

Muzeum v Liberci má verzi motocyklu, které se dochovaly jen tři

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Technické muzeum v Liberci získalo do své expozice prvorepublikový motocykl Čechie Böhmerland s motorem 350 cm3. Dochovaly se jen tři tohoto typu.

Článek

Novinářům to dnes řekl předseda spolku Technické muzeum Liberec Tomáš Kysela, jenž muzeum provozuje.

Čechie Böhmerland vyráběl konstruktér Albin Liebisch za první republiky. Šlo o nejdelší sériově vyráběné motorky. „Nejdelší měla 3,17 metru,“ uvedl Kysela. Podle něj uvezla až čtyři lidi. Liberecké muzeum má v expozici o něco kratší motocykl, dvoumístný z roku 1938. Jeho majitel je z Nové Paky, který v Liberci studoval na střední a vysoké škole. Motocykl měl po dědečkovi a kompletně ho zrenovoval, je pojízdný.

Mluvčí muzea Petr Kumpfe uvedl, že historická hodnota nového exponátu je nevyčíslitelná. „Jenom samotná renovace se pohybuje v řádech statisíců,“ řekl. Zároveň upozornil, že způsob prezentace Čechie Böhmerland je pro liberecké muzeum novinkou. „Ukazuje, jakým směrem by se naše muzeum chtělo do budoucna vydat,“ dodal. Před šesti lety při vzniku muzea tam byly podle něj jen zaparkované historické automobily nebo motocykly s cedulkami. Motocykl Čechie Böhmerland je nasvícen a prostorově oddělený od ostatních. Patří k němu i dva informační panely, obrazovka s hraným dokumentem a prototyp motocyklu Čechie z roku 2019, který na slavného předchůdce v řadě detailů odkazuje.

Čechie Böhmerland se vyráběly v letech 1924 až 1939, kolik jich přesně vzniklo, se neví. V expozici se uvádí číslo 775. Předsedu spolku těší, že získali stroj, který má vazbu k regionu. Liebisch své motocykly začal vyrábět v Krásné Lípě na Děčínsku. Podle Kysely nyní usilují o získání i motorky jiné značky, které se na začátku minulého století vyráběly přímo v Liberci. „Majitel, který ji vlastní, váhá a zatím jsme se úplně nedomluvili,“ dodal. Jde o motocykl z továrny Christiana Linsera.

Technické muzeum je v areálu výstaviště, postupně ho rozšiřují fanoušci staré techniky. Město, jemuž areál patří, je podporuje. Vše zaštiťuje spolek Technické muzeum Liberec a na vzniku expozic se podílejí sběratelé či jiné spolky. Nemá jen expozici věnovanou historickým automobilům, ale i další, jež jsou zaměřené na veřejnou dopravu, průmysl nebo luxusní automobily. Loni si muzeum prohlédlo asi 18.000 lidí.

Reklama

Doporučované