Hlavní obsah

Nápad roku vylepšuje lakování. Investuje do něj J&T, využívá ho Porsche

Petr Jahn, spoluzakladatel a spolumajitel firmy SprayVision.Video: Markéta Bidrmanová

 

Reklama

Patnáct milionů korun investovala J&T Ventures do českého start-upu SprayVision. Ten zlepšuje průmyslové lakování nejen v automobilkách a šetří tak náklady. Jeho hodnota se odhaduje na 125 milionů korun, nově vyráží do USA a Asie.

Článek

Češi jsou opět v něčem jediní a tudíž i první na světě. Petra Jahna a Vojtěcha Roula, zakladatele firmy SprayVision, před dvěma lety napadlo, že by lepší kontrola průmyslového lakování mohla přinést významné úspory. Když to zjednodušíme, kombinace skeneru, dokonalé kamery a softwaru, umí z malého nalakovaného vzorku rozpoznat, zda například nárazník na automobil bude ve výsledku dokonale nastříkán. Tím se omezí zmetkovitost, může se uspořit barva a zároveň to firmám umožňuje rychleji zavádět nové výrobky na lakovací linky.

„Umíme digitalizovat robotické povrchové lakování. Od aut až po kávovary nebo reprobedny. Zatím to nikdo jiný na světě nedělá, takže chceme co nejrychleji obsadit co největší část trhu. Jeho velikost se přitom počítá v řádu desítek miliard dolarů,“ uvedl třiatřicetiletý Petr Jahn v rozhovoru pro SZ Byznys.

Nadějného start-upu, který jeho zakladatelé budovali poslední dva roky hlavně z vlastních zdrojů, a který letos vyhrál soutěž Vodafone Nápad roku, si všimli také velcí finančníci ze skupiny J&T. Ta přes své investiční rameno J&T Ventures bude investovat do SprayVision až 15 milionů korun, za což by měla získat dvanáctiprocentní podíl. Firmu, v níž majoritu stále vlastní zakladatelé, tak ocenila na zhruba 125 milionů korun.

„Vidíme zde velkou příležitost a s celým týmem jsme si skvěle porozuměli i po lidské stránce,“ komentoval investici Adam Kočík, výkonný ředitel J&T Ventures. Nové peníze plánuje SprayVision použít na rychlejší regionální expanzi, především do Spojených států a do Asie.

Nápad se přitom hodí i do doby, kdy automobilky a vůbec průmysloví výrobci maximálně šetří. „Naše technologie umí uspořit deset až patnáct procent barvy a šetříme také čas na zavedení výroby nového modelu do lakovny. U jednoho amerického projektu se nám to teď podařilo o 35 procent. Jen na základě urychlení výroby spočítali návratnost investice do naší technologie na jeden měsíc,“ doplňuje Petr Jahn. Mezi své zákazníky SprayVision počítá automobilky Porsche, Volkswagen či Fiat Chrysler Automotive. Dalšími jsou velcí výrobci barev či lakovací techniky. Cíl zakladatelů je jasný - stát se do dvou až tří let ve svém oboru globální firmou.

Reklama

Doporučované