Hlavní obsah

Šťastný oběžník: Budou volby. A tak vám Babiš zase postavil dálnice

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Česko momentálně dohání monumentální zpoždění ve výstavbě základní infrastruktury.

Politici se před volbami zase přou o to, kdo zařídil dalších pár kilometrů nových dálnic. Nemělo by to ale zakrývat fakt, že žijeme v zemi, která ani v roce 2025 nemá stále dobudovánu základní dálniční síť.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čtete ukázku z newsletteru Šťastný oběžník, ve kterém každé úterý Jindřich Šídlo a jeho tým přinášejí glosy o aktuálním politickém dění, tipy na zajímavé čtení a postřehy ze zákulisí Šťastného pondělí. Pokud vás ukázka zaujme, přihlaste se k odběru plné verze newsletteru.

Tohle jsou jubilejní desáté volby, které zažívám jako novinář. A tak vám snad s jistou zkušeností mohu říct, že jsem za ty roky neviděl v kampani nic častěji než slavnostní stříhání pásek otevřených úseků dálnic, silnic a obchvatů kolem měst a vesnic. Nebo aspoň stříhání pásek dálnic, silnic a obchvatů, které možná jednou někdo postaví.

Takový Miloš Zeman dokázal jako předseda vlády před čtvrtstoletím slavnostně poklepat na základní kámen ostravské dálnice D47 dvakrát během jednoho volebního období – aby pak Financial Times tenhle zázrak označily za „krystalickou ukázku východoevropské korupce“.

Letos to není jiné, ovšem i tady jsme se posunuli. A průkopníkem je – jak jinak, Andrej Babiš. Lídr ANO neváhal o víkendu zajet na „den otevřených dveří“ dalšího kusu „karlovarské“ dálnice D6, který bude brzy otevřen, což úplně nepřekvapí.

Vcelku nečekaný byl ale důvod jeho návštěvy. Babiš chtěl svému elektorátu sdělit, že se těmi 15 kilometry u Hořesedel sice chlubí ministr dopravy, místopředseda ODS a středočeský lídr Spolu Martin Kupka, který si vzal na slavnost dokonce kolečkové brusle, protože nic vás nepřesvědčí o kompetenci politika tak jako jízda na in-linech, ale přitom s „dálnicí nemá nic společného“, protože to samozřejmě zařídil on.

Na to Kupka, již bez bruslí, reagoval s tím, že Babiš lže, a ještě nechodí do Sněmovny. A my v tuhle chvíli netrpělivě vyhlížíme onoho legendárního hajného, který jako v onom starém vtipu o lítých bojích německých vojáků a slovenských partyzánů nakonec přijde a vyžene všechny zúčastněné z lesa, v tomto případě z dálnice.

Rádi se toho úkolu ujmeme. Ano, voliči a voličky před volbami obvykle ocení, když mohou jet zase dalších pár kilometrů po nové dálnici. Jen bych doporučoval to nadšení nepřeceňovat v zemi, která ani v roce 2025 nemá stále dobudovánu základní dálniční síť, po 40 letech budování ani okruh kolem své metropole a kde se úplně vážně jako civilizační přelom slaví fakt, že tu vlak na dvou kouscích trati z Prahy do Budějovic může jet rychlostí 200 kilometrů v hodině. Je to samozřejmě fajn – ale všechno asi tak o 20 let později.

Dojem, že si daňový poplatník sedne na zadek z toho, že mu jeho dávno objednaná a draze zaplacená služba dorazí s takovým zpožděním, vychází patrně z všeobecného přesvědčení, že co volič, to idiot bez paměti.

Řekněme si, jak to je. Česko momentálně dohání monumentální zpoždění ve výstavbě základní infrastruktury. Je dobře, že se věci hýbou dopředu, ale není to na vyznamenání. Martin Kupka o tom ještě mluví celkem zdrženlivě. Ví a říká, že navazuje na práci svých předchůdců z ANO Dana Ťoka a Karla Havlíčka, kteří stavbu dálnic v minulém desetiletí významně zrychlili, a že jeho nástupci zase budou navazovat na něj, protože v zemi, kde se průměrný kilometr dálnice staví v čase pět až pětapadesát let, to ani jinak nejde.

Méně zdrženlivý už je PR tým ODS, který se úplně vážně tváří, že před příchodem této vlády vedly v Česku jen polní cesty. Andrej Babiš nám pak chce vsugerovat, že ty dálnice nejen vymyslel, zařídil, ale také z vlastní kapsy zaplatil a o sobotních brigádách osobně postavil.

Člověka v téhle chvíli nemůže nepřepadnout vzpomínka na minulou kampaň v roce 2021. Jedním z předvolebních slibů vlády Andreje Babiše tehdy bylo ukončení rekonstrukce dálnice D1, která započala v roce 2013 ještě za vlády ODS (to když šéf ANO tvrdí, že jim ODS nechala rozestavěných pár set metrů dálnic) a za Babišových ministrů nabrala – asi nevyhnutelně – jisté zpoždění. Pracovní čety splnily v potu tváře předsedův úkol a pár dní před volbami se Babiš mohl pochlubit „úplně novou déjedničkou“.

Skvělé, hlavní tah v zemi už to potřeboval. Jen jestli jste po D1 v poslední době jeli, patrně jste si u Prahy nemohli nevšimnout další rekonstrukce. V květnu se začal opravovat most Šmejkalka, na který se v rámci „nové D1“ jaksi nedostalo. Trvat to bude další dva roky. Po dokončení očekávám mnoho velkolepých videí: ideálně Babiše s Havlíčkem na bruslích.

Pokud se vám ukázka z newsletteru Šťastný oběžník líbila, přihlaste se k odběru. Každé úterý ho dostanete přímo do vašeho e-mailu spolu s odkazy na aktuální epizody Šťastného pondělí a Šťastného podcastu.

Doporučované