Článek
A děti také lépe spaly. K tomu výrazně omezily konzumaci slazených a energetických nápojů. Respondenti také ocenili více času stráveného s rodinou. Na druhou stranu každé páté dítě trpělo osamělostí.
Vyplývá to z výzkumu, který v červnu provedli výzkumníci z olomoucké Univerzity Palackého mezi školáky ve věku 11–15 let na bezmála 150 školách v celé republice.
„Stejně jako na jaře jsou i nyní média plná informací o nárůstu počtu nakažených, o ekonomických dopadech pandemie nebo o technikáliích spojených s uzavřením škol. Ze společenské diskuze jako by ale vypadly problémy dětské populace a otázka, jak školní lockdown prožívá,“ uvedl Petr Baďura, vedoucí badatelského týmu z fakulty tělesné kultury.
Z výsledků studie vyplývá, že se životní styl dětí v době karantény změnil k lepšímu. Mladí Češi se více věnovali pohybovým aktivitám a pozitivně upravili své stravovací návyky. V době, kdy nemuseli vstávat do školy, toho také mnohem víc naspali. Takzvaná spánková doporučení plnilo během jarní vlny bezmála 70 % z nich. Více než polovina dětí (58,4 %) kvitovala více času na společné rodinné aktivity. Skoro dvě třetiny žáků (64,1 %) zapojených do výzkumu pak uvedly, že uzavření škol jim poskytlo prostor naučit se novým věcem, na které dřív neměly čas.
Čeští vědci varují: Pokud rychle nepřitvrdíme, do Vánoc se to nezlepší
Výzkumníci však narazili také na negativní aspekty lockdownu. Každému pátému dítěti chyběl v období uzavření škol někdo, s kým by si mohlo promluvit. Pocity osamělosti trpěly ve větší míře dívky a na nedostatek kontaktu poukazovali mnohem více patnáctiletí než mladší školáci. Na druhou stranu i přes nutné omezení společenského kontaktu uvedlo 63 % respondentů, že se v období krize cítili osamělí pouze zřídka nebo vůbec.
Jak v nezvyklé situaci děti vnímaly své školní povinnosti? Dvě třetiny z nich (64,6 %) mělo pocit, že jim školních povinností přibylo. Myslí si to především ti starší z celého výzkumného vzorku – sedmáci a deváťáci. Dle vlastních odhadů věnovaly děti plnění školních povinností v průměru 2 a tři čtvrtě hodiny denně – dívky o cca 20 minut více než chlapci.
„Pociťovaný nárůst školních povinností nemusí znamenat, že jich skutečně přibylo. Může to souviset s tím, že děti začaly pracovat z domova více než dřív, a subjektivně tak získaly pocit větších nároků,“ dodal Baďura.
Musíme vědět, proč něco děláme. Nový ministr nastínil svou strategii
České děti byly během jara 2020 hodně online, a to nejen kvůli plnění školních povinností na dálku. Jejich času za obrazovkami dominovalo také hraní počítačových her. Chlapci se jim věnovali v průměru 3 hodiny denně, děvčata výrazně méně – 1 hodinu a 10 minut denně. Dívky naopak porážely chlapce v času stráveném na sociálních sítích – 2:44 hodiny u dívek a 1:55 hodiny u chlapců. Dost času trávili mladí Češi také sledováním filmů a videí – průměrně 2 a tři čtvrtě hodiny denně, přičemž tento údaj je shodný jak pro skupinu chlapců, tak pro skupinu dívek.
Dobře si školáci vedli z hlediska informovanosti o pandemii. Více než 85 % z nich považovalo informace o zdravotních aspektech šíření koronaviru za dostatečné, což se značně vymyká zjištěním o zdravotní gramotnosti, která je v obecném měřítku spíše špatná, jak zjistil nedávno stejný tým vědců. Analytik výzkumného týmu Petr Baďura to přičítá především silnému vlivu mediálního obsahu: „Pokud více než 85 % dětí říká, že mělo dostatek informací o koronaviru, ještě to neznamená, že měly správné, ověřené informace nebo že s nimi dokázaly aktivně pracovat. Tento údaj patrně poukazuje zejména na to, že veřejný prostor jimi byl zcela nasycený a děti to silně vnímaly.“
Jak vnímaly české děti uzavření škol:
- 59,9 % školáků reportovalo delší spánek,
- 40,9 % dětí se více hýbalo,
- mladí Češi jedli více ovoce (36,3 %) a zeleniny (32,1 %),
- více než polovina (58,4 %) dětí měla více času věnovat se aktivitám s rodinou – u páťáků to bylo 69,9 %, u deváťáků 46,6 %,
- dvě třetiny respondentů (64,1 %) si pochvalovaly, že jim uzavření škol poskytlo prostor naučit se novým věcem,
- každému pátému dítěti (20,9 %) chyběl někdo, s kým by si mohlo promluvit,
- pocity osamělosti trpěly ve větší míře dívky (18,5 %) než chlapci (9,7 %),
- 1 z 5 žáků se během koronakrize cítil doma stísněně