Hlavní obsah

Nejsou lidé. Velké stavby, včetně opravy D1, může zpozdit koronavirus

Foto: Getty Images

Podle stavebních firem hrozí, že koronavirus zbrzdí velké projekty.

Reklama

Chronický nedostatek zaměstnanců z jara, ke kterému teď přibyly opakované karantény. Podle největších stavebních firem v zemi reálně hrozí zpoždění zásadních projektů, například oprav dálnice D1.

Článek

Velkých staveb, na kterých se intenzivně pracuje i teď na podzim, je v zemi momentálně víc než pětistovka. Mezi nimi i ty s největší důležitostí, jako je například rekonstrukce nejstarší české dálnice.

„Stavba s největší prioritou? Tři úseky na D1 včetně mostu Vysočina, které se staví za provozu a musí se stihnout včas,“ vyjmenovává pro SZ Byznys Vojtěch Kostiha, mluvčí Skupiny Metrostav. „Je to rekonstrukce D1,“ potvrzuje také Michal Jurka, prezident Skanska Central Europe.

To, jak nemoc covid-19 nabírá na síle, komplikuje plánování a organizování lidí na stavbách. Firmy najely na vlastní hlášení nakažených a trasování. Náklady ženou nahoru ochranné prostředky a všudypřítomná dezinfekce. Zároveň jim už od jara chybí dělníci z Ukrajiny a dalších zemí, kteří Česko opustili kvůli pandemii a dosud se nevrátili.

„Oproti první vlně aktuálně cítíme velkou nejistotu, kdy mnoho našich zaměstnanců a zaměstnanců našich subdodavatelů byť bez obtíží je v opakujících se karanténách, či čekají na výsledky testů a nemohou pracovat. Karanténní opatření mohou zablokovat posádky klíčových strojů, bez kterých se stavby neobejdou a nemůže je ovládat každý,“ popisuje situaci Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia CS.

Firmy proto řeší, jak možnému zpoždění předejít. „Možností jsou například přesuny pracovních kapacit mezi projekty, včasné dodávky materiálu včetně předzásobení a podobně,“ vysvětluje Michal Jurka ze Skansky.

Stavby zatím nezastavujeme, ale...

Zastavení prací, byť dočasné, zatím firmy neplánují. I když všechny přiznávají, že situace se mění každým dnem. „Stejně jako na jaře vynakládáme všechny síly na to, abychom udrželi naše stavby v chodu. Nicméně zpomalení nebo zastavení některých staveb zejména z důvodu dalších možných vládních omezení nelze vyloučit,“ říká mluvčí Metrostavu Kostiha.

„Zatím se nám daří všechny výpadky pokrýt a děláme všechno pro to, abychom splnili všechny smluvní termíny,“ potvrzuje také Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia CS. Právě Eurovia přistoupila letos na jaře k dvoutýdennímu zastavení stavebních prací. Teď nic takového nemá v plánu. Stejně jako Skanska. „Situaci stále sledujeme, ale o uzavírání staveb v ČR zatím neuvažujeme,“ říká Michal Jurka.

Celý sektor od jara postupně mírně oslabuje a naděje na výraznější podzimní oživení definitivně smazala druhá koronavirová vlna. Analytici očekávají celkový pokles českého stavebnictví pro letošek mezi pěti až osmi procenty.

Reklama

Doporučované