Hlavní obsah

Nemorální, napsalo o mikině z Kapitolu osvětimské muzeum. Zabralo to

Foto: Twitter: Auschwitz Memorial.

Mikinu s nacistickým heslem nabízelo vícero mezinárodních e-shopů.

Reklama

Fotka výtržníka, který vnikl do amerického Kapitolu v mikině s nápisem „Tábor Osvětim – práce osvobozuje“, má dohru. Díky tlaku osvětimského památníku několik mezinárodních e-shopů stáhlo podobné výrobky z prodeje.

Článek

„Je prodej a zisk ze zboží s takovým odkazem na tábor v Osvětimi – místo ohromného lidského utrpení způsobeného nenávistnou ideologií, na kterém bylo zavražděno přes 1,1 milionu lidí – přípustný?“ ptá se twitterový účet polského Státního muzea Auschwitz–Birkenau firmy prodávající mikiny, trička a hrnky.

„Začalo to slovy a skončilo to na strašných místech“

Mezi nimi je totiž i mikina za bezmála 43 dolarů, na které je lebka a anglicky psané nacistické heslo „Tábor Osvětim – práce osvobozuje“. Na sobě ji měl muž, který se ve středu v rámci davu příznivců končícího prezidenta Donalda Trumpa dostal do amerického Kapitolu. Mezi účastníky nepokojů byli mimo jiné členové krajní pravice, neonacisté a popírači holokaustu.

Fotografii muže sdíleli novináři na sociálních sítích a brzy na ni zareagoval i správce účtu osvětimského památníku. Na Twitter přidal citát přeživšího holokaustu Maxe Eisena. „Začalo to slovy a skončilo to na strašných místech. Víme, kde to skončilo.“

Dotaz památníku v dnešní polské Osvětimi byl pak adresovaný přímo internetovému obchodu, který měl mikinu a také stejná trička nebo plátěné tašky ve své nabídce. „Je to nemorální, neuctivé a ostudné,“ píše polské muzeum.

Deník Rzeczpospolita s odkazem na mluvčího Státního muzea Auschwitz–Birkenau napsal, že prodejce reagoval stažením produktů z nabídky. „Tohle zboží bylo staženo, protože na naší internetové stránce netolerujeme obsah šířící nenávist,“ stálo v odpovědi.

Prodej po světě i v Česku

Společnost ovšem není jediná. Podobný celosvětově působící e-shop nabízel tričko se stejným nápisem. I on po kritice na sociálních sítích uvedl, že zboží stahuje z prodeje, protože porušuje obchodní podmínky. Americký časopis Newsweek už před časem upozornil, že předměty s neonacistickou tematikou se dají koupit i na platformě Amazon.

Prodej takových předmětů se řešil i v Česku v případě nakladatelství Naše vojsko. To mělo v nabídce trička a hrnky s portréty nacistického vůdce Adolfa Hitlera a zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha.

Mluvčí osvětimského muzea deníku Rzeczpospolita napsal, že instituce v rámci vzdělávací činnosti i na sociálních sítích neustále připomíná, čím byl německý nacistický vyhlazovací a koncentrační tábor Auschwitz. „Jako třeba včera, prostřednictvím tweetů, které se dostaly k milionům lidí na celém světě,“ uvedl mluvčí Bartosz Bartyzel.

Například na Twitteru muzeum pravidelně zveřejňuje fotografie a informace o lidech, kteří byli v Osvětimi zavražděni. Z poslední doby šlo například o českou Židovku Oldřišku Lažanskou-Wurmovou, československého židovského básníka Pavla Friedmanna nebo romskou dívku Antonii Holomkovou ze Svatobořic, která zemřela v táboře 13. října 1943 v pouhých deseti letech.

Reklama

Doporučované