Hlavní obsah

O zdraví českých rodin rozhodují ženy, říká šéf Pilulky Petr Kasa

Rozhovor s Petrem Kasou, zakladatelem Pilulka Lékárny.Video: Robert Čásenský, Seznam Zprávy

 

Reklama

Pacienty neosloví nižší ceny léků, ale hlavně kvalita služeb. Platí to jak v kamenných lékárnách, tak i v těch internetových. Petr Kasa, který s bratrem Martinem založil a řídí holding Pilulka, popisuje v rozhovoru pro Seznam Zprávy zvyky českých zákazníků i další plány své firmy.

Článek

Pro léky na okamžité problémy chodíme do klasických lékáren, preventivní zdravotní pomůcky a prostředky se více prodávají na internetu. Tak by se podle Petra Kasy, spoluzakladatele a předsedy představenstva Pilulka Lékárna, dal nejlépe popsat rozdíl mezi kamennými a online lékárnami.

„Internetové a kamenné lékárny si sice teoreticky konkurují, ale v praxi jsou to dva odlišné trhy s minimálním překryvem. Zhruba polovinu obratu kamenných lékáren tvoří léky na předpis, které se ani jinak prodávat nesmějí, a druhou pak volně prodejné léky a potravinové doplňky. Na webu je sortiment mnohem širší, kupují se například hodně dětské pleny a výživa. Snažíme se, abychom měli v nabídce vše, co se používá při péči o vlastní tělo, tedy vše, čím se mažete, co polykáte, čím pečujete o svůj chrup, zrak a podobně,“ vysvětluje šéf Pilulka.cz.

Pilulka

Holding zahrnující internetový obchod, síť vlastních lékáren i franšízových prodejen.

Založili jej bratři Petr a Martin Kasové. Postupně přibývali další investoři.

Firma dlouhodobě působí na českém a slovenském trhu. Před rokem a půl vstoupila do Rumunska, letos chce spustit provoz v Maďarsku.

Loni utržily subjekty spadající pod Pilulku dohromady 2,45 miliardy korun, což bylo o 24 procent více než v roce 2018.

Pro letošní rok by firma na zavedeném českém a slovenském trhu chtěla růst o 25 až 30 procent, v začínajících zemích pak má být růst výrazně rychlejší.

„Lidé dnes ovšem nechtějí na webu jen nakupovat, ale především získat relevantní informace. A my jako firma s velkým odborným zázemím, která zaměstnává na 150 farmaceutů, chceme lidem poskytnout kvalifikované informace,“ říká Petr Kasa s tím, že pak si mohou zákazníci správně vybrat to, co je pro jejich potřeby nejlepší.

Elektronické plusy pro pacienty

Nástup digitalizace ve zdravotnictví je podle něj zcela zjevný a nevyhnutelný. „Některé změny se možná na počátku setkávají s opatrným přístupem pacientů i zdravotníků, ale jakmile si na to lidé zvyknou, už si nedovedou představit, že by to bylo jinak,“ říká Petr Kasa. Nabízí srovnání s elektronickým bankovnictvím, kde možná byli lidé ze začátku také opatrní a dnes už je to naprostý standard.

Petr Kasa (1977)

Vystudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze.

Ještě za studií v roce 1999 založil s bratrem Martinem obchod Kasa.cz.

V roce 2008 firmu úspěšně prodali.

Petr Kasa působil v manažerských pozicích v mobilním byznysu.

Více než tři roky byl generálním ředitelem Nokia pro ČR a SR.

Spoluzaložil lékárenský holding Pilulka a stojí v jeho čele.

Je členem zastupitelstva městské části Praha – Dolní Chabry.

Je ženatý, má dceru a syna.

Kasa chválí například zavedení elektronických receptů, které považuje za užitečný a prospěšný krok. Nejenže zvyšuje komfort zákazníků, ale snižuje i riziko zneužívání léků. „U papírových receptů se u nás relativně často stavovala policie a řešila nákup léků na zfalšované recepty, to u eReceptů úplně odpadlo,“ popisuje zkušenost prodejců s novou podobou receptů.

Podporoval by i možnost internetového prodeje u léků na předpis, i když chápe opatrný přístup státu k této možnosti. Neznamenalo by to podle něj dramatický odliv zákazníků z lékáren. I v zemích, kde je tato možnost již dlouho, například v Německu, se zásilkovou formou dodává sotva desetina léků na předpis. „Některým lidem, například seniorům, pro které je těžké se dostat osobně do lékárny, by to mohlo pomoci,“ myslí si Petr Kasa.

Ženské slovo platí

Mezi zákazníky lékáren i lékárenských portálů převažují ženy. „Žen je mezi našimi klienty zhruba dvakrát tolik co mužů. Péče o zdraví totiž patří k těm oborům, kde většinou jeden člen rozhoduje o nákupech za celou rodinu. A je faktem, že když se staráme o děti či rodiče, je to většinou žena, kdo řeší nákupy, získává a vyhodnocuje informace a rozhoduje o tom, co a jak se bude v rodině nakupovat a používat. Obráceně to bývá například u aut či elektroniky,“ popisuje v rozhovoru Petr Kasa. V jeho vlastní rodině je prý při nákupech zdravotnického sortimentu vzhledem k jeho angažmá v Pilulce situace o něco vyrovnanější, ale i tak je slovo ženy silné a podstatné.

Nerozhoduje cena, ale kvalita a důvěra

Podle Petra Kasy si lékárny příliš nekonkurují cenami, ale kvalitou služeb. „V lékárenském byznysu jsou jednotlivé položky poměrně levné, nejčastěji se pohybují kolem sta až dvou set korun. Jsou to věci denní potřeby, kde nehraje tak velkou roli samotný produkt a jeho cena, ale způsob prodeje a kvalita služby. Můžeme se odlišit třeba tím, že dodáme zboží zákazníkovi na stůl ještě týž den, kdy si ho objedná. Tak lze získat konkurenční výhodu,“ je přesvědčen.

Další klíčovou složkou v tomto byznysu je důvěra zákazníků. To je znát například na růstu internetových prodejů v místech, kde se objeví lékárna Pilulka. „Pokud máme v některém městě na náměstí lékárnu s naším jménem a logem, kolem které lidé několikrát týdně projdou, budeme tam mít až dvakrát vyšší prodeje než ve srovnatelném městě, kde naše lékárna není,“ přibližuje šéf řetězce.

I proto Pilulka neprovozuje jen vlastní lékárny, ale vytváří i síť franšízových lékáren, které zůstávají původním majitelům, ale převezmou jméno Pilulky a spolupracují například při nákupu zboží či v dalších činnostech.

Jak se řekne pilulka v maďarštině

Pod názvem Pilulka působí firma vedle Česka a Slovenska i na rumunském trhu, ponechá si ho i pro Maďarsko, kam hodlá vstoupit ve druhé polovině tohoto roku. „Maďarsky se pilulka řekne velmi podobně jako česky, buď je to tabletta nebo pirula. Podle našich spolupracovníků zní pilulka tamním uším srozumitelně a mile, proto doporučují název nechat stejný. My je v tomto samozřejmě poslechneme, rozhodně nemáme ambici nějak mluvit do toho, jak se máme prezentovat v maďarštině,“ směje se Petr Kasa. Právě vstup na nové trhy patří nyní k největším investicím, které před firmou aktuálně stojí.

Reklama

Související témata:

Doporučované