Hlavní obsah

Obří balení, pohrobci covidu. Někde mizí ve výprodeji, jinde se osvědčují

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Supermarkety nabízejí ve slevě obří balení, o něž byl v koronavirové panice zájem. Když lidé nabyli jistotu, že hlad nebude, zájem o gigantické sáčky opadl.

Reklama

Ze supermarketů mizí ve výprodeji svědci potravinové paniky z počátku první vlny koronavirové krize. Jsou to několikakilogramová balení základních surovin, která lidé brali v karanténě z regálů ze strachu, že bude hlad.

Článek

Komu nevadí přidat si k běžnému nákupu další pětikilogramovou zátěž, může značně ušetřit. Například pětikilogramový „sáček“ těstovin či rýže lze nyní získat i za poloviční cenu.

Takže zatímco dříve stálo pětikilové balení 249 Kč, což odpovídá ceně pěti korun za 100 gramů těstovin, nyní lze 100 gramů pořídit za 2,60 Kč a v aktuálních letácích platných do předposledního říjnového týdne cena ještě klesla na 2,40 Kč.

„V průběhu jarních měsíců docházelo k výpadkům v dodávkách komoditního zboží, jako byla například rýže nebo těstoviny v balení 500 až 800 gramů. Proto byly tyto komodity nahrazeny větším a v té době i dostupnějším balením například po pěti kilogramech, které nyní doprodáváme,“ říká Dana Bratánková, mluvčí prodejen Billa, které patří do skupiny Rewe Group ČR.

Do regálů však společnost obří balení natrvalo zařazovat neplánuje. Spotřebitelé po zkušenostech z jara podle ní pochopili, že není třeba nakupovat do zásoby, když je zboží dostatek.

„Obecně vzato, lidé nejedí více než dříve a panika z nedostupnosti zboží naštěstí také pominula. U malých balení nehrozí také to, že projde datem spotřeby, nedají se do něj škůdci a nebude následně vyhozeno. Dříve než k těmto skutečnostem dojde, je většinou v domácnostech spotřebováno,“ vysvětluje Bratánková návrat k původnímu stavu.

To, že poptávka po rýži, těstovinách či mouce a jejich panické skupování povolily, potvrzují i řetězce Albert, Penny Market a COOP.

Občasnou nabídku velkých balení však i v dnešní době potvrzuje například Kaufland, a to v rámci takzvaných XXL týdnů. Aktuálně jeden běží, a lidé si tak až do příštího úterý mohou za výhodnou cenu koupit hranolky, tuňáka či rybí prsty ve dvojnásobné velikosti, anebo právě pětikilogramovou rýži.

Pravidelné XXL týdny nabízí svým zákazníkům také Lidl. „Jde o dlouhodobě zavedenou akci, která je u našich zákazníků velmi oblíbená. V současné době jsou plánovány zhruba osmkrát do roka. Mezi nejoblíbenější produkty patří například vepřové párky, tuňák, rýže či maso ve vlastní šťávě,“ popisuje mluvčí řetězce Iveta Barabášová, že XXL týden patří mezi pět nejoblíbenějších tematických týdnů v rámci akcí, které společnost pořádá.

Nejenom občas, ale stále má v nabídce velká balení už sedm let společnost Globus, a to díky tomu, že má ve svých hypermarketech dostatek místa, a může tak zájem o obří balení dobře testovat.

Lidé si tak mohou vyhledat vedle pětikilových balení i třeba třílitrový sirup, pětilitrový mošt, kilogramové balení čokoládových bonbonů či 1,5 kg mražených řízků Cordon bleu.

„Meziročně zaznamenáváme zákaznickou poptávku po větších ekonomických baleních a pracujeme na rozšíření sortimentu těchto velkých balení,“ říká mluvčí rodinné firmy Lutfia Volfová.

Foto: Iva Špačková, SZ Byznys

Větší je lepší? Tak vypadá pětikilové balení těstovin

Prodeje velkých balení podle ní tvoří aktuálně asi 20 až 30 procent podílu celkového prodeje daného produktu a každým rokem se zvyšuje u konkrétního výrobku zhruba o desetinu.

„Vzhledem k šíři sortimentu a velikosti prodejen Globusu se však jedná o zanedbatelné promile v obratech. Spíš to bereme jako službu zákazníkům, jelikož se na to občas ptají přímo na ploše našich kolegů, popř. si toho všimnou při nákupu a jsou mile překvapeni, že např. místo 5 balení rýže si mohou koupit balení jedno, které je navíc cenově zajímavější,“ vysvětluje Volfová.

Oblíbené jsou podle ní také prodeje velkých balení (pytlů) cibule, brambor či jablek přímo z kamionu, které probíhají jednou za rok po sklizni. Tento prodej má již patnáctiletou tradici, koná se u všech hypermarketů a u zákazníků má podle mluvčí Globusu veliký úspěch.

Reklama

Doporučované