Hlavní obsah

Odborníci z VUT v Brně dnes testovali senzory, které mohou zabránit nehodám

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Odborníci z Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně dnes na nádraží v Králově Poli testovali senzory. Ty mohou zabránit železničním haváriím nebo včas upozornit na opotřebovanost trati i vlakových souprav.

Článek

Chytrá technologie umístěná na kolejnici zachytí jakékoliv vibrace a vzruchy, díky elektronice a připojení k internetu odešle signál a umělá inteligence vyhodnotí potenciální riziko. Novinářům to dnes řekl Zdeněk Hadaš z ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky.

Technologie je již funkční a má za sebou sérii prvních testů, teď ji budou odborníci dále vylepšovat. „Vyzkoušeli jsme, že senzor zachytí jakýkoliv vzruch, třeba jen poklepání na kolejnici kamenem. Pokud například na kolej spadne sesuv půdy či kamení, bude zemětřesení, praskne kolej nebo na ni najede auto, umělá inteligence to vyhodnotí a varuje,“ sdělil Hadaš.

Na výzkumu spolupracuje fakulta s tuzemskými a tchajwanskými partnery, kteří po nedávné železniční tragédii, kdy vlak narazil do nákladního vozidla, kladou důraz na co nejrychlejší nasazení senzorů do testovacího provozu. Univerzita má ve spolupráci s firmami ALIS Tech a Drážní revize na starost vývoj senzoru a posílání signálů, tchajwanská strana řeší jejich zpracování metodami umělé inteligence.

Výzkumníci chytrou technologii původně zamýšleli jako doplněk prediktivní údržby, tedy aby zjistili změny v kolejišti dříve, než bude viditelné nějaké poškození. „Tchaj-wan má ale i další potřeby. Je to velmi hornatý ostrov, který je seizmicky aktivní, často tam dochází k zemětřesením či sesuvům půdy. Proto je pro ně zajímavé využít takovéto chytré měřící body pro včasné varování, například v kombinaci s kamerovými systémy,“ popsal Hadaš.

Dosah senzoru je 20 až 25 metrů na každou stranu. Jeden snímací bod vyjde zhruba na 10.000 korun. Podle Hadaše je vhodné senzory umístit na kritická místa jako před vjezd do tunelu nebo výhybky. V testovacím režimu by už nyní mohly snímat dění na tchajwanským železnicích, zatím ale plány hatí koronavirová pandemie. Výzkumníci proto připravují další dlouhodobé testy v Česku, a to na soukromých tratích dvou velkých průmyslových podniků. Dále plánují vývoj vlastních komponent, protože zatím kupují komerčně dostupné kompozity.

Reklama

Doporučované