Hlavní obsah

Pilot Boeingu testoval „Maxe“ a zatajil data. Teď ho viní z podvodu

Foto: Profimedia.cz

Testování letounu Boeing 737 MAX (ilustrační snímek).

Reklama

Bývalý pilot společnosti Boeing je obžalován z podvodu. Podle prokuratury oklamal Federální úřad pro letectví a zatajil mu skutečná data o systému stabilizace letu. Jde o první obžalobu v rámci kauzy havarovaných Boeingů 737 MAX.

Článek

Mark Forkner pracoval jako hlavní technický pilot Boeingu a měl na starosti testování a certifikaci nových letadel Boeing 737 MAX. Americká prokuratura se domnívá, že pilot ve své komunikaci s regulátorem FAA (Federální úřad pro letectví) neuvedl skutečný význam a funkce stabilizačního systému MCAS. Jeho cílem podle prokuratury údajně byla snaha urychlit certifikační proces a vyhnout se rozsáhlému a nákladnému výcviku pilotů.

Boeing totiž již leteckým společnostem slíbil, že na nová letadla nebudou piloti potřebovat žádný další výcvik. Podle vyšetřovatelů by další výcvik cenu každého stroje navýšil až o jeden milion dolarů (21,8 milionu korun).

Jeho bezohledné rozhodnutí zatajit informace znemožnilo regulátorovi posoudit bezpečnost letadla 737 MAX.
Chad Meacham, texaský prokurátor

„Forkner ve snaze ušetřit Boeingu peníze údajně regulátorům nesdělil zásadní informace,“ uvedl texaský prokurátor Chad Meacham. „Jeho bezohledné rozhodnutí uvést FAA v omyl znemožnilo agentuře chránit leteckou veřejnost a nechalo piloty na holičkách, protože jim chyběly informace o některých systémech letounu 737 MAX. Ministerstvo spravedlnosti nebude tolerovat podvody, zejména v odvětvích, kde je v sázce tak vysoká částka.“

Kvůli možnému podvodu vůči FAA pak systém podle prokurátorů nebyl zmíněn v manuálech pro piloty a dalších výcvikových dokumentech.

Zatajený stabilizační systém

„V podstatě jsem lhal regulátorům,“ napsal vrchní testovací pilot Boeingu svému kolegovi. „Nevědomky,“ dodal v interním komunikačním programu firmy. Bylo to během roku 2016, kdy firma Boeing závodila s časem, aby uvedla svůj nový model letounu 737 MAX na trh co nejdříve. V roce 2018 a 2019 pak dvě letecké katastrofy těchto zbrusu nových letadel zabily celkem 346 lidí.

Obě katastrofy měly velmi podobný průběh. Důležitou roli v něm hrál stabilizační systém MCAS, který obvykle hrál malou až zanedbatelnou roli. Spouštěl se jen ve velmi výjimečných situacích. Boeing se proto rozhodl neuvádět informace o tomto systému v příručce pro piloty a nebyla obsažena ani v hodinové prezentaci, kterou musel každý pilot proklikat, aby mohl s novými 737 MAX stroji létat.

Dvě smrtelné nehody Boeing 737 MAX

První stroj 737 MAX společnosti Lion Air se zřítil v říjnu 2018 v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo přitom všech 189 lidí na palubě.

Při havárii v březnu 2019 se krátce po startu z Addis Abeby zřítilo letadlo stejného typu letecké společnosti Ethiopian Airlines, nehodu nikdo ze 157 lidí nepřežil. Systém stabilizace letu MCAS při haváriích kvůli vadnému senzoru letadla opakovaně posílal prudce dolů, posádka nad nimi nedokázala udržet kontrolu.

K nehodám přispěly – kromě špatně navrženého stabilizačního systému MCAS – také chyby pilotů, nedostatečný trénink a nedůsledná údržba letadel.

Při obou tragických letech došlo k selhání senzoru úhlu náběhu. Bylo to, jak uvádí zpráva NTSB, chybou špatné údržby a dalších špatných rozhodnutí aerolinek i firmy Boeing. Důsledkem selhání se spustil stabilizační systém MCAS, přetlačil nic netušící piloty a postupně dostal letadlo do strmého pádu.

Piloti se podle záznamů z černých skříněk snažili letadlo ze všech sil vyrovnat, nenapadlo je ale projít předepsanými kroky, čímž by vypnuli stabilizaci, o které zřejmě nevěděli.

V reakci na druhou nehodu byla v březnu 2019 letadla Boeing 737 uzemněna po celém světě.

Časová osa kauzy Boeing 737 MAX

Úmysl nebo přehlédnutí?

Firma Boeing od začátku tvrdila, že nešlo o chybu. Teprve v květnu 2019 se šéf Boeingu, Dennis Muilenburg, omluvil a přiznal, že došlo k chybám v certifikaci a komunikaci.

„Byl tam vadný senzor, který posílal chybná data, a zřejmě tam byl problém s údržbou. Víme, že náš stabilizační software MCAS se několikrát aktivoval, což piloty zatížilo prací navíc.“

V lednu 2021 Boeing zaplatil mimosoudní vyrovnání ve výši 2,5 miliardy dolarů (přes 50 miliard korun). V rámci tohoto vyrovnání se Boeing přiznal ke trestným činům (konkrétně ke špatné komunikaci s regulátory) neuznal ale vinu.

Tímto vyrovnáním se ovšem nevyvázali ze zodpovědnosti konkrétní lidé, pouze firma Boeing jako taková. Americká prokuratura tedy aktuální obžalobou ukázala, že této možnosti hodlá využít a chce hnát k osobní trestní zodpovědnosti klíčové lidi, kteří měli testování a certifikaci na starosti.

Nelze omlouvat podvádění regulátorů, jejichž úkolem je zajistit bezpečnost leteckého provozu.
Eric Soskin, generální inspektor ministerstva dopravy

„Nelze omlouvat ty, kteří podvádějí bezpečnostní regulátory kvůli osobnímu prospěchu nebo komerčnímu zájmu,“ řekl generální inspektor Eric Soskin z amerického ministerstva dopravy.

„Náš úřad neustále pracuje na tom, aby pomohl zajistit bezpečnost leteckého provozu a ochránil cestovatele před zbytečným nebezpečím. Dnešní obvinění jsou dokladem našeho neochvějného odhodlání spolupracovat s partnery z řad orgánů činných v trestním řízení a státních zástupců, abychom přivedli k odpovědnosti ty, kteří ohrožují životy.“

Podle obžaloby byla Forknerova role klíčová: „Namísto toho, aby Forkner sdílel informace o této změně s FAA AEG, údajně tyto informace záměrně zatajil a oklamal FAA AEG, co se týče MCAS. Kvůli jeho údajnému podvodu FAA AEG vymazala veškeré zmínky o MCAS z konečné verze zprávy 737 MAX FSB zveřejněné v červenci 2017. V důsledku toho piloti, kteří létají na letounech 737 MAX pro americké zákazníky společnosti Boeing, nedostali ve svých příručkách a výcvikových materiálech žádné informace o systému MCAS.“

Obžaloba testovacího pilota Marka Forknera

Jako hlavní technický pilot letounu 737 MAX společnosti Boeing vedl Mark Forkner technický tým letadla 737 MAX a byl zodpovědný za to, aby agentuře FAA AEG poskytl pravdivé, přesné a úplné informace o rozdílech mezi letadly 737 MAX a 737 NG pro účely vyhodnocení, přípravy a zveřejnění zprávy FSB o letadle 737 MAX agenturou FAA AEG.

V listopadu roku 2016 a kolem tohoto data Forkner zjistil informace o důležité změně v systému MCAS. Namísto toho, aby Forkner sdílel informace o této změně s FAA AEG, údajně tyto informace záměrně zatajil a oklamal FAA AEG, co se týče MCAS. Kvůli jeho údajnému podvodu FAA AEG vymazala veškeré zmínky o MCAS z konečné verze zprávy 737 MAX FSB zveřejněné v červenci 2017. V důsledku toho piloti, kteří létají na letounech 737 MAX pro americké zákazníky společnosti Boeing, nedostali ve svých příručkách a výcvikových materiálech žádné informace o systému MCAS.

Není ovšem jasné, zda se prokuratura nesnaží skrze obžalobu Forknera dostat k výše postaveným lidem ze společnosti Boeing. Pokud by byl Forkner odsouzen, hrozí mu maximální trest 20 let vězení za každý bod obžaloby z podvodu a deset let vězení za každý bod obžaloby z podvodu s leteckými díly.

Oprava: V původním článku byla chyba v překladu slov texaského prokurátora, omlouváme se. Nepřesnost jsme opravili a děkujeme čtenářům za upozornění.

Reklama

Související témata:

Doporučované