Hlavní obsah

Výroba jednoho dinosaura stojí miliony. Dinoparky počítají po krizi ztráty

DinoParků je v Evropě už devět. Italský nepřibude – tamní partner covid neustál. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

2. 7. 8:44

Zábavní parky, turistické atrakce nebo zvířecí farmy. Jak ustály covid, jaký je jejich návrat do normálu a jak vlastně hospodaří? Ukáže to nová letní série SZ Byznys.

Článek

Dinománii propadl jeho syn, a tak před šestnácti lety Jiří Machálek vytvořil modely prehistorických predátorů a otevřel v Plzni první DinoPark. Dnes jich má jeho firma West Media v Evropě už 9 a ročně je navštíví 2 miliony lidí. Pokud tedy není covid.

„V době covidu je výborné mít hospodu, cestovku a zábavní park,“ říká sarkasticky Machálek. „Samozřejmě nás to totálně smetlo – když lidé nechodí, nemáme jiné příjmy. Okamžitě se naše hospodaření totálně propadlo. Měli jsme tržby několik desítek milionů ze vstupenek a najednou jsme měli nulu,“ dodává s tím, že i když byl park zavřený, náklady zůstaly ve stejné výši.

Náklady zůstaly, lidi jsme si drželi

„Naštěstí nikde neplatíme nájmy, to by bylo opravdu smrtící. Náklady ale zůstávají – ať už na renovaci modelů a jejich udržování, nebo na náš servisní tým, který jsme museli držet. Stejně tak jela v plném provozu i naše výrobní hala. Sochaře a ilustrátory jsme museli držet. Vyráběli jsme tak modely, které jsme nikde neukazovali. Byli jsme rádi za státní pomoc, i když to v celkových nákladech bylo malé procento,“ dodává Machálek.

Seriál Summer byznys

SZ Byznys připravují sérii článků s tipy na zábavní parky po celém Česku. Nové díly seriálu vycházejí v létě každý pátek.

Všechny modely – robotické i statické – pro DinoParky vyrábí sesterská firma Machine Planet v Plzni. DinoParky jsou jejím jediným zákazníkem – i když by byl o modely zájem i z řady jiných společností.

Lidé jsou po covidu vděčnější

Loňskou covidovou sezonu zachránilo úspěšné léto, a počet návštěvníků tak z 1,9 milionu spadl nakonec „jenom“ na 1,3 milionu. A letošní rok vypadá i přes jarní výpadek dobře.

„Teď se ukazuje to, co jsme si moc přáli. Když lidé mohou, tak chodí. A chodí o to víc, že dřív nemohli. My jsme se snažili parky připravit a neomezovat provoz, i když jsme šli do dluhů a museli jsme to dotovat. Ale lidé chodí a navíc pozorujeme, že jsou i trochu vděční. Míň si stěžují, dokonce jsme zaznamenali, že i méně ničí věci,“ dodává Machálek.

DinoParky

Staví je podnikatel Jiří Machálek od roku 2003.

Pět parků v ČR a další čtyři na Slovensku, ve Španělsku a v Rusku navštívilo loni přes 1,3 milionu lidí.

Meziročně návštěvnost klesla o 33 procent.

Parky provozuje společnost West Media. Modely vyrábí sesterská firma Machine Planet.

Právě lidé jsou totiž největšími predátory v parku – nejčastěji zkouší, jak mají dinosauři pevné zuby nebo jak pružná je jejich kůže. V Plzni na ně letos po pandemii čekala novinka za miliony korun – model páté generace robotického dinosaura.

Model triceratopse jsme vyráběli tři roky, má realistickou kůži, spoustu pohybů, umí čůrat, což děti obzvlášť baví.
Jiří Machálek

„Je to samice triceratopse. Vyráběli jsme ho tři roky, má realistickou kůži, spoustu pohybů, umí čůrat, což děti obzvlášť baví. Tento model vyjde na několik milionů. Samozřejmě nejdražší byl první kus, do kterého jsme museli započítat i tříletý vývoj. Ještě nevíme, jakou má životnost, ale předpokládám, že to bude rentabilní,“ dodává Machálek.

Celkem stojí v parcích modely za desítky milionů korun. „Hodnota exponátů v parku je v nižších desítkách milionů. My ale neděláme jen modely, ale ucelenou atmosféru druhohor. Ty dekorace a atrakce, které jsou v parku, stojí často ještě víc,“ dodává Machálek s tím, že vybudovat park na zelené louce dnes vyjde zhruba na sto milionů korun.

Zatímco v USA tvoří polovinu příjmů podobných zábavních parků takzvaný merchandise neboli příjmy z prodeje tematických suvenýrů, v Česku je to jiné. „Toho u nás nejsme schopni docílit. To si nemůžeme dovolit, tady by to nikdo neakceptoval. Z ‚merche‘ máme jen několik málo procent. Rozhodně nám to nezajistí financování investice. Na to musí být vstupenky,“ dodává Machálek.

Problémy v cizině

Covid DinoParku ale překazil plány na vstup do Itálie. Partner, se kterým byla spolupráce domluvena, totiž pandemii neustál. Firma se ale i tak dívá po dalších příležitostech růstu. Rýsují se možnosti ve Španělsku, opět v Itálii nebo na Slovensku.

Tam ale právě teď firma také řeší závažný problém. DinoPark v Bratislavě, který byl součástí zoo, totiž musel po výměně vedení zahrady zavřít. West Media se odvolává na platnou smlouvu a kroky vedení zoo považuje za protiprávní. Zoo zase upozorňuje na pro ni nevýhodnou smlouvu. Spor tak bude řešit soud.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované