Hlavní obsah

Přehledně: Ojetá auta, která Češi opravdu chtějí, na trhu nejsou

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Omezení spojená se šířením koronaviru dopadla také na trh s ojetými automobily. Jejich cena se mírně zvýšila a zlevňování je zatím v nedohlednu.

Článek

Co je dobré vědět?

- Největší zájem je o auta do 150 tisíc korun.

- Prodejci očekávají, že cena ojetin postupem času poroste.

- Oproti loňskému roku chybí na trhu tisíce použitých automobilů.

- Zákazníci by si při nákupu ojetin měli dávat pozor na prověření historie vozu a nepodceňovat význam dostatečně dlouhé testovací jízdy.

Jak se teď prodávají ojetiny?

„V průměru se dá konstatovat, že prodeje ojetých vozidel generují napříč Českou republikou přibližně 70 procent výkonu před vypuknutím krize spojené s covid-19. Někteří velcí prodejci ale hlásí dokonce 90procentní výkony,“ uvádí předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. Dodává ale, že hodnoty prodejů se na „předpandemické“ standardy plně vrátí až v průběhu příštího roku.

Zákazníci mají větší zájem hlavně o vozidla do 150 tisíc korun, těch je však na trhu v současnosti nedostatek. Zajímají se více o ojetiny, které jsou rok staré, naopak pokles poptávky registrují prodejci u dražších vozidel starších pěti let.

Kolik ojetin do Česka dorazilo?

Na prodeje ojetých automobilů dopadly hlavně uzavřené hranice. Podle dat Svazu dovozců automobilů bylo během letošního prvního půlroku dovezeno přes 69 tisíc ojetých aut, z toho větší část v prvním čtvrtletí. V porovnání se stejným obdobím v minulém roce to je asi o 20 tisíc dovezených automobilů méně. Stáří dovezených ojetin na českém trhu v současnosti mírně přesahuje 11 let, najeto mají tyto automobily průměrně 167 700 kilometrů. To je o více než tři tisíce kilometrů méně, než byl loňský průměr.

Jak na méně vozů reagovala cena?

Nedostatek ojetin způsobil mírný nárůst jejich mediánové ceny. Oproti minulému roku stoupla o 10 tisíc korun na 135 tisíc. Pokles cen prodejci neočekávají a upozorňují na současné příznivé ceny. „Levnější než teď už tedy ojetiny nebudou,“ upozorňuje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

Předseda APPAA Petr Přikryl také očekává, že mnoho zájemců svůj zájem o nákup ojetin z ekonomických důvodů odloží. Na trhu tak ubyde nabídka levnějších automobilů, které by jinak jejich majitelé prodávali, aby si mohli dovolit koupit jiné a lepší modely.

Jaké ojetiny se prodávají?

Podle dat největšího prodejce ojetých vozů v Česku AAA Auto v poslední době výrazně stoupl zájem o auta typu kombi a SUV. „Češi volí prostornější vozy, které při omezení leteckých zájezdů do zahraničí kvůli pandemii poskytují při dovolené v tuzemsku nebo při cestách na chaty a chalupy větší komfort,“ podotýká Karolína Topolová.

I když je nejoblíbenějším autem v této kategorii stále Škoda Octavia, zákazníci mají větší zájem o Volkswagen Tiguan nebo Kiu Sportage. O více než polovinu pak narostla poptávka po vozech, jako jsou Kia Ceed, SUV Škoda Karoq a Peugeot 2008.

Podobně popisuje situaci i Pavel Mařinec ze společnosti Mama Car. Zákazníci podle něj vyhledávají prostorné vozy za příznivou cenu, které na trhu častokrát chybí: „U nás vidíme problém s nedostatkem automobilů v cenové relaci do 200 tisíc korun, kterých je v současné době na trhu nedostatek. Tyto vozy se prodávají dokonce lépe než v loňském roce. U dražších vozidel jsme zhruba na polovině počtu loňských prodejů.“

Na co si dát pozor při nákupu ojetého auta?

Zákazníci by si při návštěvě na pobočce měli tradičně dávat pozor na prověření historie vozu a měli by také věnovat čas dostatečně dlouhé testovací jízdě. Pokud mají spotřebitelé možnost, doporučují prodejci navštívit autobazar s vlastním automechanikem.

Filip Kučera z Auto ESA upozorňuje také na kontrolu stavu tachometru, který musí odpovídat nájezdu kilometrů. To lze ověřit v dostupných databázích, ať již placených nebo poskytovaných na internetu zdarma, případně v databázích výrobců a dealerů. Důležité je i zkontrolovat filtr pevných částic (DPF).

„Protože DPF drobně zvyšuje spotřebu vozu, tak se najdou i tací, kteří DPF z výfukového systému záměrně odstraní. Vozidlo s nefunkčním DPF pak neprojde STK, respektive měřením emisí. Ceny těchto filtrů se pohybují v řádech desítek tisíc,“ dodává Kučera.

Reklama

Doporučované