Hlavní obsah

Prodeje webkamer trhaly rekordy. Vědec jednu předělal na „živé“ lidské oko

Podívejte se na webkameru, co vypadá jako lidské oko. (Video: Jan Marek)

 

Reklama

16. 4. 20:03

Funguje home office, jak má? Nová webkamera nenechá nikoho zahálet. Vypadá a chová se jako lidské oko: má řasy i obočí, mrká, rozhlíží se a má i kůži. Vyrobit si ji může každý a je i vhodný čas. Zájem o „webky“ vzrostl i o 1600 %.

Článek

Pohyblivou webkameru Eyecam, co se chová a vypadá jako lidské oko, včetně detailů jako kůže, řas i obočí, si může vyrobit každý. Plány i ovládací software jsou zdarma online  a součástky i materiál stojí nanejvýš 30 dolarů, tedy asi 650 korun, odhaduje její stvořitel pro redakci Seznam Zpráv. Zařízení se pak připojuje běžným způsobem pomocí kabelu USB. Více o technických parametrech se lze dozvědět ve videoreportáži výše.

Náklady se dají srazit i na nulu

„Výroba je docela jednoduchá a velmi levná. Každá (Eyecam) vyžaduje nějaké díly vytištěné na 3D tiskárně, součástky pro pohyb – jako servomotor a mikropočítač Raspberry Pi ke spojení s kamerou v bulvě,“ vysvětluje Marc Teyssier stojící za návrhem a prototypem unikátní webkamery.

„Na kůži jsem použil silikon Dragon-Skin FX od Smooth-on. Spotřeboval jsem jenom nepatrnou část, takže celou náplň lze použít více než padesátkrát, čímž srazíte náklady prakticky na nulu,“ dodává vědec působící na Sárské univerzitě v Německu pro redakci.

Sci-fi projekt s milionovým grantem od EU

Původem francouzský designér a inženýr Marc Teyssier je svými návrhy už proslulý. Předloni třeba upoutal zadním krytem na smartphone, který pozná, že mobil někdo drží či hladí a lechtá. Jeho vědecký projekt „InteractiveSkin“ na německé technologické univerzitě financuje Evropská unie. Letos dočerpává pětiletý grant bezmála za 1,5 milionu eur, tedy skoro 39 milionů korun.

„Eyecam je předmět z řady tzv. spekulativních návrhů, který slouží k pozorování našeho vztahu k webkameře se smyslovými rysy. Naše scénáře pro využití jsou vymyšlené a zaměřené na povzbuzení lidí, aby se zamysleli nad tím, jak interagují s technologickými zařízeními, nejenom těmi dnešními, ale i těmi v budoucnosti,“ doplňuje Teyssier.

Jak budou lidé reagovat na „polidštěné" technologie?

Cílem projektu je zkoumat, kam až může polidšťování technologií jako získávání kůže a dalších humanoidních rysů i smyslů u spotřební elektroniky zajít, a jak lidé budou reagovat. Třeba Eycam může pomoct korigovat čas trávený u počítače. Když ho bude moc, sama začne jakoby usínat ve smyslu varování před únavou, vedle toho ale také může interagovat s uživatelem jako mazlíček a jak přijde do pokoje, pokyne mu na pozdrav a udržuje s ním kontakt. Zároveň pak ale může šilháním upozorňovat třeba děti, aby si chránily své soukromí.

Češi vzali webkamery v obchodech útokem

Eyecam přišla pravděpodobně v nejlepší možnou dobu vůbec. Prodeje webkamer i v Česku rostly v pandemickém roce od března 2020 do března 2021 přímo raketově. Jenom zájem nakupujících podle serveru Zboží.cz rostl o 1600 procent. Prodeje se pak podle Heuréky zvýšily o 1400 procent a poptávka u Datartu rostla o 640 procent.

Alza nabídla i pohled na čtvrtletní údaje. Nejvyšší prodeje zaznamenala ve čtvrtém čtvrtletí s vánočními svátky, kdy rostly o 850 procent. V podzimním třetím kvartálu to podle ní bylo téměř 500 procent a letošní první kvartál se udržel na 350 procentech.

Distanční výuka posílila prodeje o stovky i tisíce procent

„V roce 2020 jsme v prodejích webkamer zaznamenali růst o 459 procent oproti roku 2019, po přechodu na distanční výuku a práci z domova o ně byl obrovský zájem. Zvýšený zájem o toto zboží pozorujeme i letos, za první kvartál roku 2021 jsme prodali 4,5násobek toho, co za stejné období loni, což je zároveň téměř polovina, co za celý loňský rok,“ vysvětluje pro redakci divizní ředitel Alza.cz pro nákup a prodej firmy Pavel Roubínek.

Nejvyšší měsíční nárůst poptávky registrovala konkrétně Heuréka v říjnu, a to o 4773 procent. „Ve chvíli, kdy v říjnu nastal kompletní přechod na distanční výuku, poptávka po webkamerách významně posílila,“ říká Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz pro Seznam Zprávy a pokračuje: „V tomto roce je meziroční růst prodejů webkamer na internetu oproti loňsku zatím vyšší o 670 procent.“

„Pokud jde o značky, tak největší zájem je o webové kamery Logitech, Trust, Genius, Creative a Canyon. Lidé si webové kamery nejčastěji vyhledávají podle rozlišení. Konkrétně hraje prim hodnota 1920×1080 FHD. Zajímají se i o dodatečné vlastnosti webkamer. Například o to, zda mají i mikrofon nebo úchyt na počítač,“ dodává pro redakci Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené