Hlavní obsah

Projde-li klimatický zákon, z Paříže do Lyonu už letět nepůjde

Foto: Profimedia.cz

Demonstrace ekologů v Lyonu. Stoupenci Greenpeace žádají akci, ne prázdné řeči.

Reklama

4. 5. 14:23

Francouzské Národní shromáždění bude dnes hlasovat o návrhu klimatického zákona. Ten má mimo jiné zakázat vnitrostátní lety, které půjde nahradit vlakem jedoucím maximálně dvě a půl hodiny.

Článek

Zákon, o němž budou dnes hlasovat francouzští poslanci, označují ekologové za nedostatečný a příliš měkký. Ministryně pro ekologický přechod Barbora Pompiliová si ho pochvaluje s tím, že se „dotkne každodenního života všech občanů“. V tom má pravdu – nový zákon ovlivní cestování, nakupování, školství nebo třeba stavebnictví.

Právě zákaz vnitrostátních letů se stal jedním z nejvíce diskutovaných témat nové normy. Vláda zvolila v tomto případě kompromis – zatímco občanský konvent o klimatu požadoval zrušení všech letů, které se dají nahradit vlakovým spojením kratším než čtyři hodiny, vláda tento čas zkrátila na 2,5 hodiny.

Vzhledem k francouzským rychlovlakům TGV do této kategorie spadají i spojení mezi pařížským letištěm Orly a západofrancouzskými městy Bordeaux a Nantes nebo Lyonem, který leží naopak na východě země. Výjimku pak získají lety, při nichž se přestupuje.

Zákon také zakáže další rozšiřování francouzských letišť, pokud by vedlo ke zvýšení uhlíkových emisí. I zde ale došlo ke kompromisu – jak na serveru Franceinfo připomíná organizace Síť klimatické akce, nový zákon se nedotkne devíti velkých projektů na rozšíření letišť, které jsou ve stadiu příprav.

Další změny, které zákon přináší, se týkají dopravy silniční. Od roku 2030 zakazuje prodej těch nejvíce znečišťujících vozidel, jež vypouštějí více než 123 gramů CO2 na kilometr. To se týká především kamionů, kterých jezdí ve Francii na 600 tisíc, prakticky všechny s dieselovými motory, a představují 24 procent emisí ze silniční dopravy. O krok dál jde zákon do budoucna – od roku 2040 zakazuje prodej všech kamionů, které jezdí hlavně na fosilní paliva, tedy benzin nebo naftu.

Zdražení nafty žluté vesty nezabrání

Francouze také čeká zdražení nafty, která se již nebude těšit zvýhodněnému zdanění jako doposud. Termín zrušení výjimky není zatím jasný, mělo by o něm rozhodnout až předsednictví Evropské rady, jehož se Francie ujme v první polovině příštího roku. Paradoxem je, že vláda zdražení paliv plánovala již dříve, nakonec ale v této věci ustoupila hnutí tzv. žlutých vest. V reakci na jejich požadavky se ale scházel občanský konvent o klimatu, který otázku zdražení nafty opět otevřel.

Zákon sice přímo nemluví o ekologické dani, regiony ale budou moci vybírat „specifické příspěvky“ od silničních dopravců, které by jim měly pomoci se lépe vypořádat s „vedlejšími náklady používání silniční infrastruktury“.

Ministryně Pompiliová také oznámila rozšíření městských zón, do nichž nemohou vjíždět některé typy automobilů. Už nyní fungují tyto zóny například v Paříži, Grenoblu či Lyonu, do roku 2025 musí být v každém městě nad 150 tisíc obyvatel. Ministryně upřesnila, že se to týká 35 nových míst.

Nový zákon přinese změny i v oblasti bydlení. Tou hlavní je budoucí zákaz pronájmu nejméně úsporných domů, které mají nejhorší energetické štítky F a G (v letech 2025, resp. 2028). Pronajímat tak podle vlády nepůjde na 1,8 milionu domů.

Pozitivní motivaci má zákon naopak pro lidi, kteří chystají renovaci – stát jim zdarma poskytne rady při přípravě projektu a zákon zmiňuje i finanční pomoc z veřejných prostředků.

Cedulky s uhlíkovou stopou na oblečení

Při nakupování se pak Francouzi začnou setkávat s ekologickými etiketami na zboží, které budou informovat o množství emisí, jež výroba daného produktu vyžaduje. Nejdříve by se tyto cedulky měly objevit v obchodech s oblečením, protože oděvní průmysl je ekology považovaný za zvláště škodlivý. Zpočátku by měly cedulky sloužit jako experiment po dobu pěti let, do budoucna se ale očekává, že budou povinné. Pokud se na oblečení objeví symbol francouzské trikolory, musí být daný kus vyrobený pouze ve Francii, a to ve všech fázích výroby či balení.

V supermarketech, které mají více než 400 metrů čtverečních, bude muset v budoucnu (do roku 2030) zabírat alespoň 20 procent plochy bezobalový prodej. Zákon ale počítá s výjimkami například na alkohol nebo kosmetiku, kde je bezobalový prodej obtížný. Omezení čeká i všudypřítomnou reklamu – nejpozději v polovině roku 2022 by měly zmizet z poštovních schránek reklamní letáky. Starostové měst získají také pravomoci omezit světelné panely s reklamou, úplný zákaz pak čeká reklamní lety letadel.

Změnit by se měly i střechy kancelářských budov, které mají výrazně zezelenat. Pokud bude nová budova zabírat plochu více než 1000 metrů čtverečních, bude muset mít do budoucna třetinu střechy pokrytou zelení, případně solárními panely.

Školáci by pak podle návrhu zákona měli mít alespoň jednou týdně vegetariánské menu v jídelnách – s tím začaly mnohé školy už před třemi lety – v pracovních kantýnách přibude povinnost nabízet bezmasé menu každý den.

Zklamání ekologů z ekocidy

Opatření, které ekologové kritizují, je pak přestupek takzvané ekocidy (ekologické genocidy) – tedy úmyslné ničení životního prostředí. Zatímco ekologové volali po tom, aby se zločin ekocidy stal součástí trestního zákoníku, vláda přišla pouze s uznáním ekocidy za přestupek.

Zákon inspirovaný návrhy občanského konventu o klimatu, který svolal prezident Emmanuel Macron v reakci na protesty hnutí žlutých vest, by měl po schválení jít v červnu k posouzení do Senátu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené