Hlavní obsah

První českou privátní dálnici mají ohlídat firmy z Francie a Švýcarska

Foto: ČTK

Dálnice D4 zatím končí u Příbrami, pokračuje zase až u Písku. Třicetikilometrovou „mezeru“ má zacelit privátní sektor.

Smlouvu se supervizorem pro dostavbu dálnice D4 podepíše Ministerstvo dopravy tento týden. Firmy Setec a SGS, které by měly zakázku získat, zřejmě jen doplní frankofonní charakter prvního českého PPP projektu.

Článek

Příprava výstavby první české privátní dálnice mezi Příbramí a Pískem postupuje do další fáze. Ministerstvo dopravy má tento týden podepsat smlouvu se subjektem, který na rozsáhlé stavbě dálnice D4 a posléze i během provozu bude plnit roli nezávislého dozoru (supervizora). Podle informací Seznam Zpráv ze dvou dobře informovaných zdrojů bude tato práce svěřena konsorciu firem Setec a SGS.

V prvém případě jde o francouzskou inženýrskou firmu, která se v minulosti podílela například na stavbě tunelu pod Lamanšským průlivem, v druhém o švýcarskou se sídlem v Ženevě, která má v Česku svou pobočku SGS Czech Republic.

Ministerstvo dopravy neoficiální informace nepotvrzuje ani nevyvrací. „V tuto chvíli se k tomu vyjádřit nemůžeme. Pokud by tuto informaci někdo v současné době měl eventuálně potvrdit či vyvrátit, musí tak učinit jedině koncesionář,“ reagoval mluvčí ministerstva František Jemelka.

Do pozice koncesionáře, jenž má zajistit dokončení třicetikilometrového úseku D4, financování, výstavbu a následné 25leté provozování (i s údržbou dvou souvisejících úseků), byla už vybrána firma DIVIa. Tu vlastní francouzské koncerny Vinci a Meridiam Investments.

Koncesionářská smlouva k dálničnímu projektu, jenž má být poprvé u nás uskutečněn v partnerství veřejného a soukromého sektoru (metodou PPP), byla podepsána v únoru. Frankofonní strukturu partnerů českého státu ještě doplňuje stavební firma Eurovia, která též patří koncernu Vinci.

Vybraný supervizor bude na stavbě dálnice D4 plnit roli technického dozoru a dále i během provozu kontrolovat, zda obě strany (český stát i firma DIVia) plní podmínky koncesionářské smlouvy. Při případné eskalaci sporu má sehrát roli arbitra prvního stupně.

Supervizor je přitom placen z úvěrů, které si na stavbu bere koncesionář DIVia a které budou po zprovoznění dálnice spláceny českým státem ve formě takzvaných plateb za dostupnost.

Že se vedle ryze francouzského koncesionáře stane supervisorem duo firem z Francie a Švýcarska, není určitě náhoda. Koncesionář měl totiž na výběr nezávislého dozoru podstatný vliv.

Proces výběru byl totiž takový, že firma DIVia měla možnost navrhnout tři vhodné kandidáty, ministerstvo jako zadavatel u všech tří posoudilo splnění kvalifikačních předpokladů a koncesionář následně jednoho sám vybral.

Pokud by ale Ministerstvo dopravy s prací supervizora nebylo spokojeno, může dojít i k výměně. „Zadavatel má ve smlouvě o nezávislém dozoru jednoznačnou silnou pozici při potřebě vyměnit jednotlivé osoby nezávislého dozoru, či celý subjekt nezávislého dozoru,“ podotýká mluvčí ministerstva František Jemelka.

Jak už Seznam Zprávy nedávno uvedly, na trase dálnice D4 v inkriminovaném úseku Háje–Mirotice v březnu začaly přípravné práce, a to odlesňování pozemků v okolí Příbrami. Následovat má během jarních a letních měsíců archeologický průzkum, geologické a projekční práce.

Samotná výstavba má začít na podzim. Příští rok, až se stavební práce rozjedou naplno, by na stavbě třicetikilometrového dálničního úseku mělo v jednu chvíli pracovat až tisíc lidí.

Související témata:

Doporučované