Hlavní obsah

Bez dodatečné platby od města by už v Brně nebylo možné zajistit MHD

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

28. 4. 16:09

Růst cen elektřiny, plynu a nafty znamená pro brněnský dopravní podnik, že by bez dodatečných plateb města nedokázal zajistit současný rozsah dopravy. Za první pololetí od města dostane 126 milionů korun na pokrytí ztrát.

Článek

„Elektřina je proti loňsku dražší více než trojnásobně, plyn pětinásobně a nafta aktuálně zhruba o 40 procent,“ řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Jedinou možnost úspory, kterou nyní podnik má, je nasazování naftových autobusů o víkendu a odstavení autobusů na plyn.

„Vysoké ceny energií jsou zcela mimo finanční možnosti dopravního podniku,“ konstatovala Tomaštíková. Nejvíce vozidel je v Brně na elektřinu. Jde zhruba o 300 tramvají a 130 trolejbusů. Autobusů je přes 320, přičemž zhruba polovina jich je na naftu a polovina na plyn.

Tomaštíková konkrétně uvedla, jak se ceny zvyšují. Za jednu MWh elektřiny se loni platilo 1450 korun, letos 4750 korun a pro příští rok se odhaduje cena na úrovni 5500 korun. Jedna MWh plynu se loni nakupovala za 19 eur (466 Kč) a letos za 100 eur (2452 Kč). A když podnik poptával dodavatele plynu na příští rok, nedostal žádnou nabídku. Pokud by se to při dalším výběrovém řízení opakovalo, hrozí, že by neměly autobusy na plyn palivo. Ve všedních dnech se bez nich ale dopravní podnik neobejde. Obchodníci jsou teď velmi opatrní, protože cena plynu dramaticky kolísá kvůli ruské agresi na Ukrajině a kvůli nejistotě dodávek ruského plynu do Evropy.

Situace s plynovými autobusy je o to paradoxnější, že se zaváděly nejen v Brně kvůli tomu, že se sníží množství emisí, ale že bude provoz také levnější. A je to už čtyři roky, kdy se v Brně úspěšně testoval provoz autobusu na bioplyn čerpaný v čistírně odpadních vod. V době levných dodávek plynu však úspěšný projekt nenašel pokračování v praxi.

Všechny dopravní podniky také vkládaly naději do toho, že by mohly mít levnější trakční elektřinu. Poslanci loni v září schválili zákon, který má osvobodit železniční dopravce a dopravní podniky od platby poplatku za obnovitelné zdroje. Ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou (ODS) odeslalo na začátku jara žádost o notifikaci prostřednictvím antimonopolního úřadu k Evropské komisi, která musí veřejnou podporu schválit. „Očekáváme, že proces potrvá několik měsíců. Osvobození by pro nás letos znamenalo naději na úsporu 30 miliónů korun, k čemuž tedy zřejmě nedojde,“ uvedla Tomaštíková.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované