Hlavní obsah

Při výuce dějin by se do škol mohla rozšířit takzvaná badatelská metoda

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Při výuce dějin by se v budoucnu mohla do škol rozšířit takzvaná badatelská metoda. Děti by se při ní neměly jen nazpaměť učit jednotlivá data, ale měly by o historii více debatovat a přemýšlet o ní v souvislostech.

Článek

Ke změně v pojetí výuky směřuje projekt Dějepis+, na kterém pod záštitou ministerstva školství spolupracuje Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) s Nakladatelstvím Fraus. „Nakladatelství chce koncem března představit nové učební materiály pro výuku soudobých dějin badatelskou metodou,“ sdělil mediální zástupce společnosti Tomáš Kofroň. Nový způsob výuky se podle něj rozvíjí i u starších historických období.

Projekt Dějepis+ funguje pilotně od začátku tohoto školního roku, zapojilo se do něj zhruba 300 vyučujících po celém Česku. Má podpořit vzdělávání vyučujících a ověřit, jak se mohou do škol zavést nové metody výuky. Žáci se v programu přestávají učit jednotlivá data významných událostí nazpaměť a místo toho se snaží pochopit příčiny vzniku historických milníků i jejich následky. Výuka dějepisu by v nich měla vyvolávat otázky, uvedl Jaroslav Pinkas z ÚSTR. „A na tyto otázky budou odpovědi sami hledat, proto novou metodu nazýváme badatelskou,“ vysvětlil.

Podle Radky Šmahelové z Nakladatelství Fraus se tím děti budou učit i to, co vše mohou využít jako pramen informací. „Zároveň se naučí rozlišovat mezi důvěryhodnými zdroji a těmi, kterým je vhodné se vyhnout. I to je v dnešní době plné fake news a hoaxů nesporná výhoda nové metody,“ řekla.

Součástí nové metody budou například vzpomínky pamětníků nebo dobové fotografie, uvedl Pavel Brejcha z Nakladatelství Fraus. Pracovat podle něj budou ale i s digitálními zdroji, ukázkami či citacemi ze známých filmů ze vzdělávacího projektu Dějepis ve 21. století. „Klíčovým zdrojem jsou pak cvičení v aplikaci HistoryLab, ve kterých si žáci hravou formou osvojují dovednosti a principy historického myšlení,“ dodal.

Odborníci se dlouhodobě shodují, že výuka moderních dějin v českých školách není dost efektivní, i když se proti minulosti vylepšila. Podle České školní inspekce se většina žáků seznámí s dějinami do 90. let 20. století, jen asi 3,5 procenta nedojde do roku 1989. Současné učebnice ale podle některých kritiků historii příliš popisují, a tak děti od dějepisu spíš odrazují.

Ministerstvo již dříve uvedlo, že se bude snažit výuku moderních dějin víc podpořit při úpravách rámcových vzdělávacích programů, které by podle programového prohlášení současné vlády měly být hotové do konce roku 2023. Vláda také slíbila, že podpoří porozumění učivu před memorováním.

Reklama

Doporučované