Hlavní obsah

Tunu vážící glóbus z budovy banky v Ústí skončil v muzejním depozitáři

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Secesní dekoraci objektu u hlavního vlakového nádraží sejmuli stavbaři při rekonstrukci před dvěma lety a odvezli ji do Roudnice nad Labem. Dnes se vrátil glóbus do Ústí, prohlédnout si ho zatím mohou jen historici.

Článek

Tunu vážící glóbus ze střechy z původní banky v Ústí nad Labem skončil dnes po náročném transportu v depozitáři místního muzea. Šest metrů vysokou obří plastiku dostalo muzeum darem od majitele objektu. Převoz byl na muzejnících. Vypořádat se museli s naložením, vyložením a umístěním monumentálního exponátu do depozitáře. „Detailně jsme si mohli glóbus osahat, bylo to vskutku namáhavé. Ale díky tomu jsme zjistili, že nese stopy zřejmě po druhé světové válce. Záplatované jsou na něm tři průstřely,“ řekl vedoucí historického oddělení Martin Krsek.

Dekorace utrpěla při sundávání ze střechy i při převozu. Teď bude v suchu uložena v depozitáři, který plánuje muzeum v budoucnu otevřít pro veřejnost. Pak by si ji zájemci mohli prohlédnout zblízka. „Převzetí plastiky do vlastnictví muzea nevylučuje do budoucna v případě dohody s majitelem budovy ani její návrat na původní místo,“ uvedl ředitel muzea Václav Houfek.

Glóbus završil v roce 1907 výstavbu ústeckého bankovního paláce, který patřil jedné z nejvýznamnějších finančních skupin Rakousko-Uherska Wiener Bankverein. Ta měla centrálu ve Vídni a dva velké bankovní domy v Praze a v Ústí nad Labem, což podle historiků dokládalo tehdejší význam Ústí v habsburské monarchii. Plastika symbolizovala celosvětovou působnost banky. „Se současným majitelem jsme byli v kontaktu od začátku rekonstrukce. Původní cíl byl, aby se glóbus vrátil na střechu. Zároveň jsme předjednali i variantu předání plastiky do muzejních sbírek, aby se tato zajímavá památka zachovala pro budoucí generace i v případě, že se zpět na budovu nedostane,“ uvedl Krsek.

Majitel své rozhodnutí předat dílo muzeu zdůvodnil přílišnou ekonomickou náročností restaurování dřevokovové plastiky a její technicky složité opětovné instalace. „Nabídky restaurátorských firem se pod dva miliony nedostaly a mně se rekonstrukce už tak výrazně prodražila oproti původnímu rozpočtu. Věřím, že Ústečané i přesto docení celkovou opravu této překrásné budovy, kterou jsem provedl s citem k jejím historickým hodnotám,“ uvedl dárce Pavel Elias.

Reklama

Související témata:

Doporučované