Hlavní obsah

Revoluce v trafikách. Daří se těm, co připomínají večerky a berou balíky

Foto: Profimedia.cz

Klasická nabídka, tedy jen tisk a tabákové výrobky, trafiky neuživí.

Reklama

Klasických českých trafik rapidně ubylo. Ty, které chtějí přežít, musely zásadně rozšířit sortiment.

Článek

Pouze noviny, časopisy a cigarety stánky ani kamenné trafiky neuživí, teď se neobejdou bez nápojů a potravin, terminálu Sazky s dalšími službami nebo výdejního místa pro balíky.

Nejvíc za poslední období vzrostl zájem o zahřívaný tabák, elektronické cigarety a žvýkací tabák, zhodnotila prodeje ve svých dvou trafikách v Kralupech nad Vltavou Jana Valentová. V roce 2015 dokonce od PNS získala titul Trafika roku. „Na malém městě nás živí také chuť lidí sázet a prodej losů,“ dodává. Noviny a časopisy jdou podle ní na odbyt stále stejně.

Podle čísel za celé Česko ale tisku dlouhodobě klesají prodeje, lidé čtou média hlavně digitálně. A ani další tradiční komodita klasické trafiky – tedy tabák a cigarety – už nejsou tím nejdůležitějším. Přestože tabákové výrobky tvoří zhruba 75 procent obratu, provozovatele neuživí.

„Dnes má trafikant z krabičky zhruba šest korun, což měl sice před deseti lety také, ale dříve stály cigarety přes šedesát korun a dnes stojí okolo stovky,“ popsal Seznam Zprávám jeden z majitelů společnosti Peal, který si přál zůstat v anonymitě. Právě Peal provozuje mimo jiné velkoobchod a 85 prodejen Don Pealo.

Podle jeho mínění hodně záleží na umístění, tradiční uliční trafiky spíše živoří. „Mnoho tisíc jich zavřelo, protože zákazníci se koncentrují především v supermarketech a obchodních centrech.“

Menší město neznamená horší tržby

„V malém městě mi už lidé ani nemusejí říkat, co čtou nebo co kouří,“ vypráví Gabriela Abrahámová, která má trafiku přímo na náměstí v Mnichově Hradišti. V jejich rodině jde o tradici, ona sama je už čtvrtou generací trafikantů. „Rozšířila jsem prostor o vitríny a nabízíme i další sortiment, třeba fajfky, tabatěrky, papírnické zboží nebo kvalitní pera, kreativní hračky pro děti i suvenýry,“ popisuje. Terminál pro platby kartou si ale dovolit nemůže a jak říká, chyběla by jí i komunikace se zákazníky, když jim počítá nákup.

„Menší město rozhodně automaticky neznamená nižší tržby,“ vysvětluje také Jiří Cettl, který ve firmě Lagardère Travel Retail zodpovídá za síť 182 trafik Relay, Hubiz, Inmedio a 1 minute. „Provozujeme prodejny především v dopravních zónách. Záleží na tom, jak důležitý dopravní uzel to je a kolik jím projde cestujících,“ popisuje Cettl strategii firmy pro výběr lokality.

Právě místa s velkou koncentrací lidí drží trafiky nad vodou. Zvlášť ve větších městech a v Praze, kde i menší trafika v centru platí nájem v řádu stovek tisíc korun měsíčně. „Rozdíly v tržbách v shopping centru a v uliční trafice jsou běžně desetinásobné,“ říká jeden z majitelů sítě Don Pealo.

A pro mnohé je důležitá spolupráce se zásilkovými službami, kdy trafiky fungují jako výdejny balíků z e-shopů. To se potvrdilo hlavně během jarního nouzového stavu a karantény kvůli šíření nového typu koronaviru. Tržby klesly až o 90 procent a jedinými zákazníky byli mnohdy ti, kteří přišli právě pro objednané zboží.

Potvrzuje to i Luboš Moravec, manažer sítě výdejních míst Zásilkovny. „Za poslední rok se počet výdejních míst v provozovnách zaměřených na prodej tabáku a tisku, případně čerstvého pečiva, zdvojnásobil, a to hlavně v Praze,“ říká. Jak dodává, trafiky se podílejí na celkovém počtu výdejních míst přibližně deseti procenty.

Reklama

Doporučované