Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ten okamžik si vybaví většina filmových fanoušků. Uprostřed ohromné finální bitvy s galaktickým arcizloduchem Thanosem v Avengers: Endgame se „čirou náhodou“ potkají na plátně pohromadě i všechny marvelovské hrdinky. Publikum se od té doby dělí na dva tábory – pro jedny šlo o splněný sen, pro jiné to bylo krapet pokrytecké pomrknutí a „pozděbychahoničství“.
Zatímco marvelovští hrdinové se do té doby dočkali skoro dvaceti sólových filmů a následných pokračování, pouze jediná žena, Captain Marvel, si vysloužila vlastní film. Všechny ostatní hrdinky v inkriminované „girl power“ scéně byly vždy více či méně vedlejšími postavami a často sloužily spíš jen na okrasu, než aby reálně hýbaly dějem.
V plánovaných marvelovských filmech a seriálech se má tento nepoměr relativně napravit. Diváci se dočkají ženského Hulka, pokračování Captain Marvel, větší roli v rámci universa dostane i čarodějka Wanda nebo doktorka Jane Fosterová, z níž se stane ženský Thor. Do kin pak čerstvě zamířilo i rozloučení nejvýraznější ženské hrdinky uplynulé marvelovské dekády – Black Widow v podání Scarlett Johanssonové.
A právě Scarlett Johanssonová si krátce po premiéře dovolila bezprecedentní ukázku „girl power“, na jakou nebýváme příliš zvyklí – zažalovala největší hollywoodské studio za porušení smlouvy o ušlý zisk.
Na úvod je třeba vysvětlit kontext. V současném Hollywoodu už se příliš nenosí vyplácet hereckým hvězdám fixní honorář na dřevo. Čas od času se to stane – k tomu ještě později – avšak většinou dostanou pouze nějaké „drobné“ (myšleno v rámci celkového rozpočtu) a hlavní část výdělku k nim plyne v závislosti na tom, kolik si dokázaly vyhandlovat procent z tržeb.
Pro příklad nemusíme chodit daleko – největší marvelovská hvězda, představitel Iron Mana Robert Downey Jr., dostal za poslední Avengers honorář 20 miliónů dolarů a k tomu 8 procent z čistého zisku. Vzhledem k tomu, že se jednalo o nejvýdělečnější film všech dob, přišel si díky tomu na dalších 55 miliónů dolarů. Jeho herečtí kolegové dostali samozřejmě menší honoráře i procenta z tržeb, vždy však platilo, že právě ona „pohyblivá“ suma, závislá od úspěchu v kinech, tvoří podstatnou část jejich odměny.
Komentář: Oscarům zvoní hrana. Pandemie to jen uspíšila
Onen pomyslný „úspěch v kinech“ je pak jablkem sváru mezi Scarlett Johanssonovou a studiem Disney. Ačkoliv jsou kina v USA otevřená, kvůli pokračující pandemii jedou na půl plynu a tomu odpovídají i celkové tržby. Disney se však rozhodl Black Widow uvést v kinech a současně i na své streamovací službě Disney+, a to za jednorázový poplatek 30 dolarů. Netřeba dodávat, že vzhledem k minimálnímu světovému pokrytí Disney+ je nyní z Black Widow nelegálně nejstahovanější film roku.
Podle Johanssonové porušil tímto krokem Disney smlouvu a neposkytl filmu „exkluzivní uvedení“, kterým se až do pandemie vždy myslelo zhruba 90 až 120 dní, kdy film běží pouze v kinech a až posléze je uveden na streamu nebo videonosičích. Johanssonová navíc ze zmíněného 30dolarového poplatku za streamovací premiéru neuvidí podle všeho ani cent.
Studio Disney vyrazilo okamžitě do protiútoku a jeho prohlášení na adresu hollywoodské herečky bude patřit do zlatého fondu zbabrané krizové komunikace: „Žaloba je obzvláště smutná a znepokojující, protože bezcitně ignoruje strašlivé a dlouhodobé globální účinky pandemie covid-19.“
Bizarní stanovisko plně odpovídá narativu, který se nyní studio pokouší v médiích vytvářet – zbohatlická a nenažraná primadona žaluje chudáky studiové šéfy v době globální pandemie. Největší rozruch však vzbudila další věta oznámení, v níž se uvádí, že Johanssonová už za svou roli dostala 20 miliónů předem. Jiným slovy, „co víc by jako holka chtěla?“
Černá vdova a popcorn křísí česká kina z bezvědomí
Nutno dodat, že akcie studia Disney pandemie takřka nepoznamenala, naopak je úspěch platformy Disney+ nakopl. Dále dodejme, že korporace sice propustila přes 30 tisíc lidí, zejména z řad zaměstnanců Disneyworldů, šéfové studia si však vyplatili odměny v řádech desítek miliónů. A konečně, celkový kapitál společnosti je nadále okolo 90 miliard dolarů.
Hysterická odpověď studia dává smysl ve světle toho, jaké škody může soudní spor se slavnou herečkou napáchat. Pokud nedojde k mimosoudnímu vyrovnání, případný výsledek se stane precedentem, jak v postcovidovém Hollywoodu dělit zisky. Johanssonová se tak stává v podstatě zástupcem desetitisíců filmových nádeníků, kteří se snaží zorientovat v nové době, kdy kina ztratila své výsadní postavení.
Kvůli pandemii a celosvětově zavřeným kinům začala filmová studia řešit přechod na streamovací služby mnohem překotnějším tempem než původně plánovala. Krušné časy však nastaly všem „subdodavatelům“ – hercům, producentům, režisérům, scénáristům a všem ostatním profesím, které neměly streamovací premiéry vyřešeny ve smlouvách stejně podrobně, jako tomu bývalo v případě kinopremiér.
Disney přitom není jediným studiem, které by namísto kin vypustilo film rovnou na stream. V případě Warner Bros. hrozil podobný soudní spor, studio se však s tvůrci takto postižených filmů dokázalo dohodnout v zákulisí. Něco podobného navrhoval v případě Scarlett Johanssonové a dalších zainteresovaných osob i šéf studia Marvel Kevin Feige.
Disney to v pozici hollywoodského mogula zkusil jinak a prozatím se zdá, že narazil. O zisky se kromě Scarlett Johanssonové možná začnou soudit i další herecké hvězdy – například držitelka Oscara Emma Stone, jejíž Cruellu postihl stejný distribuční osud jako Black Widow. Zvažuje to i Emily Blunt z dalšího disneyovského blockbusteru Expedice: Džungle.
Do budoucna se samozřejmě toto hollywoodské pracovněprávní vakuum ohledně zisku ze streamů vyřeší, protože jak jde o peníze, chtějí se dohodnout všichni. Než se tak ovšem stane, drží trumfy v rukou právě studia. Ta přitom dokázala s účetnictvím vždy kreativně kouzlit, čehož je slavným příkladem i trilogie Pán prstenů. Ačkoliv vydělala okolo tří miliard dolarů, studioví cifršpioni se tvářili, že šlo o obrovský propadák, kvůli čemuž nemohli režiséru Peteru Jacksonovi a hercům vyplatit dojednaná procenta.
Scarlett Johanssonová se ve světle těchto událostí pustila do nerovného a ošklivého souboje s takřka monopolním zábavním impériem, přičemž by se jí měly držet už z principu všechny palce. Takhle totiž vypadá opravdová „girl power“.