Hlavní obsah

Jaký je svět produktů každodenního života? Je na čase koukat na stejné věci jinýma očima

Foto: metsagroup.com

Pojďme poznat svět, o kterém se sice příliš nemluví, ale kde i to nejmenší každodenní rozhodnutí může ovlivnit svět, ve kterém žijeme!

Reklama

Snad každý z nás přijímá toaletní papír jako naprostou samozřejmost. Když ovšem udeří krize, je to právě toaletní papír, který se stejně jako základní potraviny vykoupí jako první.

Článek

Znáte ten pocit, když rulička toaletního papíru v případě potřeby zeje prázdnotou? Pojďme poznat svět, o kterém se sice příliš nemluví, ale kde i to nejmenší každodenní rozhodnutí může ovlivnit svět, ve kterém žijeme!

Při nákupu kosmetiky, oblečení i vybavení domácnosti se otázka po udržitelnosti produktů stává už dnes stále více samozřejmostí. Udržitelná řešení můžeme ale najít i mezi produkty každodenního života. I tato drobná každodenní rozhodnutí budou mít totiž na naši planetu velký dopad. A o tom ví své ve společnosti Metsä Tissue. Ta je v České republice známá především svou značkou Tento. Klade si za cíl zvyšovat povědomí o důležitosti výběru udržitelných produktů v každodenním životě přes udržitelnost jejich papírových produktů denní potřeby Tento.

Anketa

Bez kterého výrobku každodenní potřeby si nedovedete představit svůj běžný život?
Papírové kapesníčky
2,5 %
Toaletní papír
86,9 %
Zubní pasta s kartáčkem na zuby
10,6 %
Celkem hlasovalo 1691 čtenářů.
Foto: metsagroup.com

Udržitelná řešení můžeme najít i mezi produkty každodenního života

Svět toaletního papíru v číslech

Každý z nás průměrně spotřebuje šest útržků při jedné návštěvě toalety, denně je to pak kolem šedesáti útržků. Každý Čech průměrně spotřebuje za měsíc zhruba šest ruliček toaletního papíru. Přitom složení toaletního papíru musí být vyrobeno tak, aby se po spláchnutí ve vodě rozložil a neucpával kanalizační potrubí. Na výrobu jedné běžné ruličky o váze kolem 120 gramů je přitom zapotřebí 1,2 kilogramu dřeva, 140 litrů vody a přibližně 1,3kWh elektřiny1. A to už stojí za zamyšlení, jestli nemůžeme začít dělat něco jinak!

Cesta toaletního papíru od nutnosti k možnosti

Toaletní papír řeší mnoho problémů. A to nás baví teprve něco přes 160 let. Do té doby řešili lidé problematiku toaletní hygieny nespočtem rozmanitých řešení. Řekové ve starověku například používali lámanou hlínu a když bylo nejhůř, docela dobře jim posloužilo i hliněné nádobí. Oproti tomu Římané byli mnohem vynalézavější a z věci každodenní potřeby udělali společenskou událost. Několik jich totiž sedělo v řadě naproti sobě na deskách s vydlabanými otvory a diskutovali. Na těchto veřejných místech byla pro hygienu k dispozici opakovaně používaná houbička, která se po použití namočila do kbelíku se slanou vodou.

První krok k toaletnímu papíru bychom však našli v Číně přibližně kolem roku 600. Vyráběl se nejčastěji z rýžové slámy a byl pouze pro vyvolené. Než spatřila světlo světa první rulička toaletního papíru, řešili lidé palčivý hygienický problém, jak se dalo. Novověká šlechta krajkovými kapesníky či merino vlnou, mechem, listím a často musela stačit jen levačka. Pravá ruka pak sloužila výhradně k přijímání potravin. Je k zamyšlení: Souvisí podávání výhradně pravé ruky v evropských poměrech nějak s touto historickou skutečností?

První vyrobený papír, který se prodával výhradně k toaletnímu použití, vyráběl ve své továrně od roku 1857 americký vizionář Joseph Gayetty. Psal se rok 1871, kdy se zrodila první rulička toaletního papíru. Evropané si ovšem na tuto vymoženost museli počkat až do roku 1928. Ale pořád nebylo vyhráno. Například v tehdejším Československu převyšovala poptávka nad nabídkou, a tak si někteří pamětníci možná vzpomínají na noviny naskládané vedle toalety.

Dnes už si naštěstí můžeme vybírat. Toaletní papíry hrají všemi barvami, vůněmi, obrázky i kvalitou.

Foto: metsagroup.com
Více

Značka Tento: Udržitelná jemnost z čisté přírodyFoto: metsagroup.com

Komerční sdělení

Značka Tento přijala další výzvu – a úspěšně!

Tento je značkou společnosti Metsä Tissue, která patří do skupiny Metsä Group. O této finské společnosti je známo, že je průkopníkem v udržitelné bioekonomice. Společnost Metsä Tissue staví totiž své působení na využití udržitelných surovin získaných zodpovědným způsobem z udržitelně obhospodařovaných lesů. Díky tomu značka Tento poskytuje každodenní udržitelná řešení prostřednictvím papírových produktů denní spotřeby, jako jsou toaletní papír či papírové utěrky.

Společnost Metsä Tissue v roce 2023 již čtvrtý rok po sobě získala nejvyšší hodnocení Platinum v hodnocení udržitelnosti a sociální odpovědnosti EcoVadis. EcoVadis je největší a nejdůvěryhodnější ratingová agentura na světě pro hodnocení udržitelnosti pro nadnárodní korporace, přičemž hodnocení Platinum dosáhne jen 1 procento z více než 90 000 zapojených společností.
Společnost Metsä Tissue

Papír v produktech Tento se vyrábí ze dřeva, které pochází z trvale udržitelných lesů. Tento typ lesního hospodářství zaručuje, že stromy více rostou, než se využívají. Na ochranu biologické rozmanitosti v lesích se přijímají systematická opatření a výrobce zachází se surovinami šetrně. Každá část stromu se využívá efektivně:

  • 15 procent slouží k výrobě energie,
  • 25 procent na výrobu celulózy,
  • 60 procent na vedlejší produkty.

Přibližně 90 procent dřeva používaného skupinou Metsä Group je certifikováno a celková produkce pochází z trvale udržitelných zdrojů.

Foto: metsagroup.com

Udržitelnost v každém výrobku Tento

Udržitelnost v každém kroku výroby

Společnost Metsä Tissue, výrobce značky Tento, si do roku 2030 stanovila ambiciózní cíle. Vedou k soustavnému zlepšování v udržitelnosti jejích aktivit. Efektivita spotřeby vody a energie ve výrobě se optimalizuje. Pokud jde o vodu, je to spíše o recyklaci než o užívání. Zužitkovaná voda ve výrobním procesu několikrát cirkuluje. Dalším výrobně orientovaným cílem je využití všech vedlejších produktů, aby nevznikl zbytečný odpad, přičemž v dnešní době jich je využíváno už 98 procent.

Ve společnosti Metsä Tissue i značka Tento se rovněž zavázali, že do roku 2030 vyvinou svoji produkci tak, aby byla zcela bez využití fosilních paliv.
Společnost Metsä Tissue

Na obalu záleží

Udržitelnost obalů je pro značku Tento rovněž důležitá. Od roku 2019 postupně snižují obsah plastů v obalových fóliích. Například z boxů kosmetických utěrek byl odstraněn veškerý plast a ty jsou nyní 100% papírové. Toaletní papíry Tento jsou označeny logem „GreenPack“. To znamená, že fólie produktů obsahuje minimálně 30 procent recyklovaného plastu. Do roku 2030 plánují dokonce nabízet výrobky zcela bez využití fosilií.

Zajímavá je také skutečnost, že všechny Tento produkty se vyrábějí lokálně. Cílem je snížení dlouhé doby přepravy a s tím spojené emise CO2. Využívá se pravidlo, podle kterého se produkty dovážejí ze závodu do vzdálenosti nejvýše 500 kilometrů.

Foto: metsagroup.com

Do roku 2030 plánuje společnost Metsä Tissue dokonce nabízet výrobky zcela bez využití fosilií

Jemnost přírody

Kvalita výrobků je pro Tento velmi důležitá nejen z pohledu spotřebitelů, ale také ochrany životního prostředí. Proto se zaměřují na udržitelnou výrobu těch nejjemnějších a zároveň nejpevnějších papírových produktů, aby si je mohly užít i budoucí generace.

Věříme, že i do těch nejmenších okamžiků vašeho každodenního života přinášíme klid a laskavost.
Společnost Metsä Tissue
Foto: metsagroup.com

Kvalita výrobků je pro Tento velmi důležitá nejen z pohledu spotřebitelů, ale také ochrany životního prostředí

1 Zdroj: ekolist.cz

Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Seznam Zprávy.

Doporučované