Hlavní obsah

Jak přestěhovat největší automobilový cirkus přes půl planety

Foto: Profimedia.cz

Stěhování F1 mezi závody zahrnuje množství lidí, zařízení a vybavení.

Reklama

Letošní sezona formule 1 se odehrává ve 20 zemích a na pěti kontinentech. Přeprava aut, vybavení a personálu po celém světě vyžaduje pečlivé plánování a logistické zkušenosti. Týmy to přirovnávají k válečné operaci.

Článek

Právě před tímto víkendem se musel celý cirkus F1 přesunout z Las Vegas blízko západního pobřeží USA k poslednímu závodu série až do Abú Dhabí.

Je to cesta přes půl planety a jen pro představu přímou linkou z Los Angeles trvá skoro 16 hodin.

Málokdo vůbec tuší, co se děje, když jezdec formule 1 protne cílovou čáru. Nečekejte žádný odpočinek. Naopak, začíná další závod, tentokrát o převoz vozů týmu, vybavení a personálu z jedné země do druhé. V tomto případě z Ameriky do Asie.

Tým F1 Alpine (nyní je se 120 body na 6. místě) zabalí do letadla Boeing 777 pro každý mezikontinentální závod asi 45 000 dílů – dost na stavbu tří vozů. Jak řekl před časem Insider.com Paul Seaby, manažer tovární podpory závodního týmu Alpine, všechny díly se musejí vejít do 16 nákladních kontejnerů, které váží dohromady 35 tun.

Celá operace začíná hned v neděli večer po závodě, kdy členové týmu rozeberou auta na kusy, zabalí je do kamionů a pošlou na letiště. „Normálně končíme kolem půlnoci až v jednu ráno,“ řekl Seaby, který s týmem pracuje přes 30 let.

23 závodů ve 20 zemích

F1 je v závěrečné fázi devítiměsíční sezony s 23 závody, která zahrnuje 20 zemí a pět kontinentů. Logistický tanec potřebný k přepravě týmů, aut a zásob po celém světě je obrovský.

„Je to velký cirkus lidí, součástek, vybavení… vše se neustále pohybuje po celém světě, aby se ujistili, že od pátečního rána bude vše pro to, aby bylo možné odjet víkend F1,“ řekl další týmový šéf Sven Smeets z Williams Racing.

Dostat všechna auta, vybavení a personál vždy na další závodní dráhu vyžaduje pečlivě naplánovanou kombinaci letecké, námořní a silniční dopravy.

Vozy jsou rozmontovány na části, aby se vešly do nákladních letadel, které jednotlivé týmy sdílejí. Podle Seabyho to má pro stáje i jistu výhodu. Přesouvání vozů po částech totiž umožní pokaždé využít 50 až 200 aktualizací či vylepšení pro každý vůz, než nastoupí k následujícímu závodu.

Námořní přeprava mezi světadíly

Pro mezinárodní závody je vyžadována především námořní přeprava. Aby se vyhovělo letošnímu plánu, Alpine zabalí vždy šest sad po čtyřech nákladních kontejnerech, každý o hmotnosti až 24 tun. Je v tom i kuchyňské vybavení, ledničky, trouby, židle, stoly a závodní součástky včetně garážového vybavení, nákladních vozíků a stěn boxů. Pro zvýšení efektivity přepravy se nákladní kontejnery pohybují po světě po předem určené trase.

Během evropské části sezony samozřejmě žádná námořní přeprava není nutná. Alpine plní asi 20 kamionů různým vybavením, aby mohla jezdit po celém kontinentu.

Zároveň jen Alpine přepraví z jednoho závodu na druhý 100 až 115 lidí. To zahrnuje 58 provozních zaměstnanců (maximum povolené v F1), kteří pracují přímo s vozem, včetně inženýrů, mechaniků, elektrikářů, posádky v boxech, dvou závodních a jednoho náhradního jezdce. Zbytek personálu tvoří catering, číšníci, pět kuchařů, lékař, kdokoli z vyššího vedení Alpine, kdo se chce účastnit, a pár lidí z oddělení marketingu a komunikace týmu.

Všichni potřebují lety, transfery a hotely, takže Alpine musí mít cestovní kancelář, která se věnuje přepravě z jedné země do druhé. Právě tento proces a jeho striktní harmonogram jsou některými přirovnávány k vojenské operaci.

Zpozdit se? Neexistuje

„Pokud se zpozdíte o minutu, už vám někdo telefonuje, protože když se stěhujete, musíte se přísně držet programu,“ řekl Seaby. „Nemůžeme se poflakovat a čekat, až někdo vstane a dá si snídani.“

Část personálu létá byznys třídou a řidiči občas i třídou první. Mezi evropskými závody se pak někdy rozhodnou pro přesun auty.

Když jde vše podle plánu, dorazí v pátek deset dní před závodem na jeho místo část stáje Alpine, aby během několika následujících dní vybalila námořní náklad a postavila garáž. V pondělí dojedou další zaměstnanci, aby vybalili leteckou zásilku a pomohli garáž dokončit.

Závodní tým přijede ve středu, aby postavil vůz a zajistil, že splňuje standardy F1. To trvá celý den a k tomu většinu čtvrtka. Trénink, kvalifikace a závod proběhnou o víkendu a pak celý proces začíná nanovo. Když se závody konají o víkendech po sobě, posádka námořní dopravy zahájí proces v pátek na dalším místě, zatímco závodní víkend začíná v jiné zemi. Takže zatímco probíhá například závodní víkend v Mexiku, další lidé jsou už v Brazílii, kde staví garáže a kancelář inženýrů.

Když plán zaskřípe

Když se toho musí tolik sledovat, jedním z hlavních problémů bývá, že někdo něco zapomene udělat, objednat nebo zabalit. Jindy však nastanou i překážky, které tým nemůže předvídat, řekl Piers Thynne, provozní ředitel týmu McLaren F1.

V minulosti tak například silný vítr uzavřel přístavy nebo terminály a zdržel námořní dopravu nebo kamiony. Jindy se porouchala auta, v Evropě uzavřely tunely nebo vulkanická erupce a následná oblaka kouře po celé Evropě narušily leteckou dopravu.

Když se jedna část procesu zpozdí oproti plánu, týmy někdy musejí pracovat dlouhé hodiny přesčas, aby časovou ztrátu dohnaly.

Ekologie

Ale pozor, dnes tu je ještě jeden významný aspekt, který celou operaci zásadně ovlivňuje. Princip udržitelnosti. F1 a její týmy se zasazují o to, aby byl tento sport co nejšetrnější k životnímu prostředí. V roce 2019 formule 1 oznámila plán, že stáje budou mít do roku 2030 nulovou uhlíkovou stopu. Týká se to nejen toho, co se děje na trati, ale i zajištění udržitelnější logistiky a dopravy.

Na loňskou Velkou cenu Belgie například cestovalo téměř 70 členů týmu McLaren F1 z Velké Británie do Bruselu vlakem Eurostar. Tímto rozhodnutím, že se vzdali letecké přepravy, snížili svou uhlíkovou stopu o více než 60 %.

Reklama

Doporučované