Hlavní obsah

Suchej únor – vděčná peněženka. Mladí se chlubí, kolik toho nevypili

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

Suchej únor za dveřmi. Čistá hlava, kila dolů, lepší spánek. V neposlední řadě víc energie a vděčnou peněženku slibují pořadatelé dalšího ročníku české kampaně z Ligy otevřených mužů. Výzva má pomoct omezit nadměrné pití alkoholu. Za hranou rizikového pití se u nás podle organizátorů „sucháče“ pohybuje přes jeden milion lidí.

Článek

Navzdory statistikám je i v Česku čím dál větší zájem o nealkoholické varianty alkoholických nápojů. Zatímco nealko pivo tady má dlouhou tradici, víno stejné kategorie je otázkou jednadvacátého století. Nulovou hodnotu uvádí třeba Bohemia Sekt nealkoholický, obsahující mimo jiné odalkoholizované víno, hroznový mošt, cukr nebo oxid uhličitý.

Společnost vyrábějící nápoje ve Starém Plzenci hlásí rekordy. „Mezi roky 2009 až 2019 vzrostly prodeje nealkoholické varianty sedminásobně, za uplynulých pět let pak evidujeme dvojnásobný nárůst. Celkově jsme loni prodali nealkoholického Bohemia Sektu přes 600 tisíc lahví,“ uvádí pro Seznam Zprávy marketingový ředitel Bohemia Sekt Martin Fousek.

Jak to všechno vzniklo

Bohemia Sekt bez alkoholu uvedli na trh před 13 lety s cílem nabídnout lidem alternativu pro ty, kteří se chtějí anebo musí z nějakých důvodů alkoholu vyhnout. „Kategorie nealkoholických šumivých vín v Česku sice existovala, ale nebyla příliš rozšířená. Nebylo proto jasné, jak čeští spotřebitelé nealkoholický Bohemia Sekt přijmou. Hned první zájem o tuto novinku byl ovšem nad očekávání vysoký,“ vzpomíná manažer.

„V reakci na úspěch bílého nealko sektu jsme v roce 2016 představili druhou variantu – nealkoholický Bohemia Sekt rosé. Ten spotřebitelé vyhledávají zejména na zpříjemnění romantických okamžiků, jako jsou výročí, svatý Valentýn či 1. máj,“ vysvětluje Fousek.

Nejvyšších prodejů obě varianty dosahují tradičně v období Vánoc a na silvestra. „V souvislosti s popularizací tzv. suchého února ale očekáváme, že i v tomto období sáhnou spotřebitelé po nealkoholické variantě častěji,“ dodává.

Změna ve společnosti už začala

V posledních letech roste zájem o nealkoholické varianty také v souvislosti s pořádáním společenských a kulturních událostí. Organizátoři různých akcí stále častěji zohledňují potřeby těch, kteří si alkohol nemohou nebo nechtějí dopřát.

Společnost Without, dovozce nealkoholických destilátů do České republiky, tvrdí, že změna ve společnosti už začala. Třetina mladých lidí prý vůbec nepije alkohol a 70 procent mileniálů se raději vychloubá tím, jak dlouho nepili, než naopak.

Nealkoholické destiláty ve světě

V roce 2019 se jen ve Velké Británii prodalo 5 milionů lahví nealkoholických destilátů.

Téměř všechny špičkové bary ve Velké Británii, USA, Německu a Austrálii mají menu s koktejly z nealkoholických destilátů.

Více než 300 michelinských restaurací ve světě má nealkoholické destiláty v nabídce a páruje je s jídly.

Zdroj: Without (Spirits without alcohol)

„Naším cílem je, aby se nealko koktejly staly běžnou součástí menu ve všech dobrých kavárnách, restauracích a barech, aby například těhotné či kojící ženy nebo kdokoli, kdo z jakýchkoli důvodů nemůže či nechce pít alkohol, nebyl odkázán jen na klasické přeslazené soft drinky nebo různé ‚domácí‘ limonády, které jsou většinou jen sirupy se sodovkou za 70 korun,“ vysvětluje záměr společnosti Without její ředitel Lukáš Prokop.

Jak dodává, firma chce tuto v západní Evropě běžnou kategorii drinků dostat do povědomí široké veřejnosti, a vytvořit tak poptávku a tlak na kavárníky a restauratéry, aby o tom začali více přemýšlet.

Suchej únor

Česká kampaň – výzva pro lidi, kteří si chtějí otestovat svůj vztah k alkoholu.

Během měsíce „na suchu“ mohou zjistit, jak velkou roli hraje pití v jejich životě.

Účastníci mají možnost se registrovat na webových stránkách kampaně.

Letos se jedná o osmý ročník.

Firma si uvědomuje, že v Česku, kde se bijeme do prsou, že jsme „nejlepší“ na světě ve spotřebě piva na osobu a podobně, její snažení určitě nebude jednoduché. „Ve světě se tomuto trendu říká ‚uvědomělé pití‘ a přesně to chceme propagovat i my,“ vysvětluje Lukáš Prokop.

„Nejsme žádní zarytí bojovníci proti alkoholu, ba naopak, sami si rádi dáme dobrý drink, ale nelíbí se nám, že když se někdo rozhodne z jakýchkoli důvodů nepít, je ve společnosti terčem různých vtípků,“ dodává.

Reklama

Související témata:

Doporučované