Hlavní obsah

VW Česku ukradl vlajkovou loď, kritizují přesun výroby Superbu odbory Škody

Foto: Škoda Auto

Model Škoda Superb iV.

Reklama

11. 11. 2020 11:18
aktualizováno • 11. 11. 2020 14:14

Už delší dobu se spekuluje o přesunu výroby Škody Superb. Podle posledních informací by se měla přesunout do továrny Volkswagenu v Bratislavě, firma to ve středu označila za spekulace. Informaci ale potvrdil předseda odborů Škody.

Článek

Výroba Škody Superb se z Kvasin na Rychnovsku přesune do továrny Volkswagenu v Bratislavě, uvedly Hospodářské noviny s odvoláním na důvěryhodné zdroje. Škoda Auto informaci označila za spekulace a nebude je komentovat, řekla mluvčí firmy Martina Gillichová. Přesun výroby nicméně potvrdil odborový předák Škoda Auto Jaroslav Povšík. Koncern Volkswagen podle něj Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď, řekl ve středu Povšík ČTK.

O zaměstnanost v Kvasinách, kde se nyní Superb vyrábí, se Povšík neobává. Volnou kapacitu lze podle něj využít k rozšíření výroby ostatních modelů, například SUV Kodiaq. „Kmenové zaměstnance vždycky udržím,“ řekl Povšík.

Do Kvasin by se podle něj mohla částečně přesunout například výroba některých modelů, které se nyní vyrábějí v Mladé Boleslavi. V hlavním boleslavském závodě by se pak mohla zvýšit kapacita pro výrobu nového elektrického SUV Enyaq IV, který se podle Povšíka jinde vyrábět nemůže.

„Prosím o pochopení, ale spekulace ohledně budoucího výrobního programu nekomentujeme,“ řekla ve středu dopoledne mluvčí Škody Gillichová na dotaz ČTK. Do Bratislavy se má podle HN přesunout výroba nové generace Škody Superb, která dorazí na trh nejspíše v roce 2022. Vývoj tohoto modelu má pokračovat v Česku. Spolu s ním se má do Bratislavy přesunout i Volkswagen Passat, jehož vývoj se má přesunout také do Česka, uvedl list.

Informaci o přesunu výroby Škody Superb z Česka na Slovensko přinesl také magazín Automobilwoche. „Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu tamního závodu,“ citují Hospodářské noviny šéfa koncernu VW Herberta Diesse, který se takto vyjádřil pro Automobilwoche.

Jedním z důvodů přesunu do Bratislavy mohou být nižší výrobní náklady, podle Diesse jsou náklady na výrobu na Slovensku srovnatelné s Tureckem, kde původně koncern plánoval postavit novou továrnu. Výroba na Slovensku má být levnější než v Česku nebo Německu.

V červenci koncern Volkswagen oznámil, že plány na stavbu nové továrny v Turecku zastavil. Za rozhodnutím je údajně propad poptávky v důsledku koronavirové krize. Volkswagen už loni plány na výstavbu továrny v Turecku odložil kvůli mezinárodní kritice tureckých vojenských operací v Sýrii.

O přesunu Škody Superb se výrazně spekulovalo již v roce 2018. Volkswagen poté oznámil, že tento model Škodovce zůstane, navíc se měly v Česku do roku 2023 začít vyrábět modely rodiny Passat.

V Mladé Boleslavi Škoda Auto vyrábí model Fabia, Fabia combi, Scala, Kamiq, Octavia, Enyaq a částečně Karoq. Škoda Superb a Kodiaq se vyrábí v Kvasinách na Rychnovsku, kde se produkuje také další část SUV Karoq.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v ČR téměř 34 000.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené