Hlavní obsah

Hovínko za 20 milionů? Lidé obchodují se smajlíky a tvoří si z nich jména

Podívejte se, co se stává fenoménem nového internetu. Lidé si kupují emoji identifikátory.Video: Jan Marek

 

Reklama

Kryptosvět se poslední dobou otřásá v základech. Vedle digitálních měn se překupují už i virtuální pozemky, oděvy a vlastně každá trochu slavnější fotka a video. Novým trendem jsou pak identifikátory ze smajlíků za tisíce dolarů.

Článek

Takzvané emotikony či zkrátka smajlíky zná dnes už skoro každý. Lidé pomocí nich vyjadřují svoje pocity na sociálních sítích a mnohdy i přilnou k častému užívání třeba jen jednoho nebo malé skupiny z nich. A přesně na to sází společnost Yat Labs.

Startup z amerického Nashvillu vznikl teprve loni v únoru, ale už za první rok utržil 20 milionů dolarů, tedy přes 420 milionů korun. Prodal totiž 160 tisíc takzvaných emoji ID. Jde v podstatě o jedinečnou digitální identitu nebo „jméno“ složené pouze ze smajlíků.

Taková identita může stát při maximální délce pěti emotikonů třeba jenom čtyři dolary. Tři symboly už ale cenu ženou do nižších stovek dolarů. A podle toho, jak jsou unikátní a kolikrát se v identitě opakují, ale klidně i výš. Určuje ji škála „Rhythm Score“, tedy vlastní hodnotící algoritmus firmy.

„Naše identita má mnoho rozměrů. Můžete být rodič, či například hrajete na hudební nástroj, možná máte i nějakého koníčka nebo rádi cestujete. Nedefinují nás jenom naše jednoduchá uživatelská jména na sociálních sítích,“ vysvětloval na listopadové prezentaci firmy jeden z jejích spoluzakladatelů Naveen Jain.

Vůbec nejdražší jsou emoji ID o dvou a jednom symbolu. Na ty už musí zájemci zaslat vlastní nabídku.

Redakce poptala, kolik by stála identita složena z jednoho emotikonu - například z populárního „hovínka s očima“. Společnost v reakci napsala, že emotikon tohoto typu se cenově pohybuje od půl milionu do jednoho milionu dolarů, tedy i více jak 20 milionů korun.

„Co se týče mě, většina z vás mě zná jako orla, to je můj hlavní ‚Yat‘. Ale možná o mně nevíte, že jsem také radioaktivní robotický škorpion,“ prozradil na události pozvaným fanouškům a investorům Jain, přičemž naznačil, že lidé mohou identit nakupovat víc a měnit je. Například při změně rozpoložení nebo potřeby prezentovat se na různých sítích pomocí jiných smajlíků.

+6

Yat spoléhá na rozvoj metaversa

Yat zatím stále čeká na schválení patentu ke svému nápadu. Mezitím už ale zřídil online aukci, kde mohou lidé své vytvořené digitální identity ze smajlíků přeprodávat. Zatím nejdražší emotikon zlatého klíče tam jeho původní majitel prodal za 425 tisíc dolarů (9 milionů korun).

Emoji ID funguje stejně jako dnes také už dost známé nezaměnitelné tokeny neboli NFT. Těmi sice nejčastěji bývají obrázky či videa, zkrátka jsou ale rovněž digitální, a jejich kód a jméno posledního majitele se tak pospojuje v blockchainu - jakési online účetní knize, která není uložená a spravovaná na jediném serveru, ale je takzvaně decentralizovaná a přístupná veřejně z mnoha míst.

„Společně můžeme vytvořit otevřenější platformu s vícero způsoby, jak prožívat nové věci, které budou ještě propojenější. A spolu můžeme odkrýt masivně větší, kreativní ekonomiku,“ uvedl Mark Zuckerberg mimo jiné u říjnového přejmenování Facebooku.

Na decentralizovaném systému by měla fungovat také nová generace internetu, web 3.0, jinak také metaversum. Na jeho budování se svým přejmenováním neupnul jen Facebook, nově Meta, ale například i firmy z textilního průmyslu jako Adidas či Nike, které už kupují nebo objednávají tvůrce virtuálních oděvů a bot své značky.

Do nápadu už investovaly i známé celebrity

A na to, že online svět bude propojený a digitální předměty či identity bude možné užívat napříč všemi platformami, spoléhá dost i Yat. Ačkoli už navázal spolupráci s několika platebními aplikacemi, ve kterých lze emoji ID používat, jejich majitelé si je kromě toho, že mají „univerzální internetovou identitu“, mohou už jen přidávat do svých popisků účtů na sociálních sítích.

Tam ale kombinace symbolů funguje jako odkaz na profil jejího majitele na stránkách startupu, který Yat prezentuje jako „vlastní URL“ dané osoby. Na této adrese si pak může vytvořit i rozcestník na své další sítě, jako to už udělalo několik celebrit včetně Paris Hilton, Lil Wayna, G-Eazy a dalších, kteří si coby investoři svůj smajlíkový identifikátor také koupili.

V metaversu by ale takzvaný Yats mohl jako jednoduché jméno avatara nebo účtu fungovat napříč ještě vícero platformami nebo například i známými aplikacemi. Dosáhnout by mohl právě na Metu a další.

Reklama

Doporučované