Hlavní obsah

Tři týdny po tragédii obklopuje Boeing 737 MAX 8 řada nejasností. První aerolinky už kvůli tomu zrušily jeho objednávky

Příčina letecké havárie, při níž zemřelo 157 lidí, stále není jasná. Na povrch ale vyplouvá řada zvláštních okolností.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Nedostatečné školení pilotů, možné technické závady a podivný systém licencování. Tři týdny poté, co se nad Etiopií zřítilo letadlo a na místě zemřelo 157 lidí, se stále hledá příčina této tragédie. Zahraniční média upozorňují na řadu zvláštních okolností.

Článek

Společnost Garuda, který je předním leteckým dopravcem v Indonésii, v pátek zrušila objednávku Boeingu 737 MAX 8 v hodnotě pěti miliard amerických dolarů. Reaguje tak na dvě nedávné havárie a problémy spojené s provozem tohoto modelu.

Jak upozornila americká televizní stanice CNN, přeškolení pilotů, kteří měli začít létat s Boeingem 737 MAX 8, se uskutečnilo jen formou krátkého – asi hodinového – online kurzu. Nikdo jim tak s pochopením některých změn, které s sebou nový model letadla přinesl, osobně nepomáhal.

„Online výuka je moderním a efektivním nástrojem,“ tvrdí odborný školitel Úřadu pro civilní letectví Michal Markovič. „My jako letecká škola, která cvičí dopravní piloty, ji sami používáme. Je to metoda e-learningu, která je schváleným nástrojem pro výuku pilotů a jež svou technologií odpovídá 21. století,“ dodává.

Podle CNN ale ve školicím kurzu chyběla zmínka o novém stabilizačním systému letadla a jeho ovládání. Právě tento systém, známý pod zkratkou MCAS, je přitom podle dosavadních informací jednou z možných příčin březnové a říjnové havárie. V obou figuroval stejný typ letadla.

Zahraniční média řeší i to, že si společnost Boeing bezpečnost svých strojů testovala sama. Americký Federální úřad pro letectví, známý jako FAA, totiž od roku 2005 v některých případech svěřuje kontroly letové způsobilosti letadel jejich výrobcům. Na základě těchto kontrol pak uděluje licence.

FAA své jednání v minulosti zdůvodnil tím, že nemá dostatek financí na to, aby mohl držet krok s neustále se vyvíjejícím leteckým průmyslem a všechny certifikace procházet sám. „Upřímně, ten nejpravděpodobnější a nejlogičtější scénář je ten, že FAA je dlouhodobě zásadně podfinancovaný. Méně financí pro agentury zodpovědné za regulaci a kontrolu sice občas může být dobrý nápad, velmi často ale není,“ řekl agentuře AP Richard Aboulafia, letecký konzultant ze společnosti Teal Group.

Společnost Boeing chce v reakci na dvě nedávné havárie udělat několik úprav. Ty by měly zahrnovat aktualizovaný software pro stabilizační systém letadla a nový alarm.

S informací o alarmu přišel deník The Financial Times. Podle něj bude nové zařízení monitorovat chod čidel, která hlídají přesný směr špičky letadla, takzvaný úhel náběhu. Alarm se spustí ve chvíli, kdy systém vyhodnotí, že jeden ze senzorů nefunguje.

Právě špatná činnost čidel, která vedla k tomu, že stroj začal automaticky klesat a piloti nad ním nedokázali včas přebrat kontrolu, je považována za možnou příčinu havárie letounu Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines. Stejný typ letadla, tentokrát pod hlavičkou společnosti Lion Air, se zřítil loni v říjnu. Dohromady si tyto havárie vyžádaly bezmála 350 obětí.

Reklama

Doporučované