Hlavní obsah

Tunel pod Bílinou má šanci na realizaci, o stavbě rozhodne vláda

Ilustrační foto.

Tunel pod Bílinou na Teplicku na páteřní podkrušnohorské silnici I/13 má šanci na realizaci. Ekonomická efektivita stavby po započítání dopadů na okolní města vyšla pozitivně. O stavbě rozhodne v polovině září vláda.

Článek

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní obdrželo čistopis technicko-ekonomické studie. „Vzhledem k tomu, že se započetla tahová studie Most - Teplice, konečně vyšla ekonomická efektivita v kladných číslech. Jdeme do finále, my i ŘSD jsme optimističtí, věříme, že centrální komise posune projekt dál,“ uvedla starostka města Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO).

Bílina leží na hlavní silnici I/13, která propojuje města pod Krušnými horami. Nyní vede městem dvoupruhový průtah s několika kruhovými objezdy. Denně tam projede okolo 22.000 aut. Jak ve směru od Teplic, tak dále do Mostu je komunikace čtyřpruhová. V Bílině se proto často tvoří dlouhé kolony popojíždějících aut. „Jsme jediným špuntem na trase a obzvláště teď po začátku školního roku zase doprava ve městě stojí. Tunel je řešením nejen pro nás, ale pro celý kraj,“ řekla Bařtipánová.

Za poslední roky odborníci prověřovali několik možností, jak město obejít. Vedení silnice po estakádě a dlouhým tunelem bylo z hlediska ekonomiky příliš nákladné a navíc se setkalo s odporem místních obyvatel. Aktuální řešení počítá s výstavbou téměř 1400 metrů dlouhého dvoutubusového tunelu od vlakového nádraží po fotbalové hřiště u Kyselky. „My tuto variantu prosazujeme a chceme ji realizovat. Bez schválení záměru projektu ministerstvem dopravy však nemůžeme investiční přípravu zahájit,“ uvedl už dříve ředitel ŘSD Radek Mátl.

Z hlediska výpočtu ekonomické efektivity stavby čtyřpruhový tunel vycházel negativně v poměru cena stavby a dopravní přínos, to se změnilo po započtení tzv. tahové studie, tedy zahrnutí dopadů na města Most a Teplice. V úsecích Bílina - Most a Bílina - Teplice se počítá v příštím roce se zvýšením maximální rychlosti na 110 kilometrů v hodině.

Centrální komise ministerstva dopravy bude posuzovat i dvoupruhový tunel se souběžnou únikovou štolou. Město, ŘSD i složky integrovaného záchranného systému prosazují čtyřpruhovou variantu se dvěma plnohodnotnými tunelovými troubami.

Pokud by komise projekt schválila, město změnilo územní plán a nenastaly by žádné komplikace, stavět by se mohlo začít v roce 2029 a o tři roky později by se auta projela tunelem. „Je to daleko, ale je to světlo na konci tunelu,“ uvedla starostka.

Související témata:

Doporučované