Hlavní obsah

Turisté přelstili předražené autopůjčovny. Cestují ve stěhovácích

Proč turisté na Havaji jezdí stěhovacími auty? Podívejte se. (Video: Jan Marek)

 

Reklama

28. 4. 20:03

Aerolinky i cestovky díky covid pasu vyhlíží lepší zítřky. Turisté na Floridě a Havaji však už cítí rub cestovního boomu – autopůjčovny zdražily. Zatím se však nabízí nečekaná alternativa.

Článek

Arizona, Florida, Havaj. Tři turistické destinace, které ještě před covidem vítaly skoro 200 milionů turistů ročně. Ti létali jak z domácích Spojených států, tak ze zahraničí, ve všech případech však byli zvyklí cestovat i přímo na místě, ať už jen z letiště do hotelu, po některém z Havajských ostrovů, mezi floridskými plážemi či v arizonském vnitrozemí.

Půjčení auta na den stálo od 20 do 35 dolarů, což je v přepočtu asi 750 korun. Po roce s pandemií ceny ale vystřelily i na 722 dolarů, tedy až 15 530 korun, jako v březnovém případě havajského Maui. Aktuálně autopůjčovny balancují od 75 do 500 dolarů. Ve větších městech se prý těžko hledá nějaká s cenovkou pod 200 dolarů za den.

Turisté na ně vyzráli a pronajímají si mnohem levnější stěhovací nebo i nákladní auta, jako ty od firmy U-Haul na Havaji, která stojí i pod 20 dolarů za den. Místní se tak třeba obávají, aby užitkové vozy zbyly i pro jejich potřebu, jako třeba opravdové stěhování. To prý ale firma zatím zvládá.

„Nárůst poptávky se vztahuje primárně na naše menší vozy. Je nám jasné, že to způsobil fakt, že si turisté nemůžou zajistit auto z půjčovny, nebo jim dochází, že u nás jsou možnosti cenově daleko dostupnější,“ uvedl pro CNN v e-mailové konverzaci Kaleo Alau, prezident firmy U-Haul.

Důvod zdražení. Nahrnou se Američané do Evropy?

Důvodem zdražení autopůjčoven není nebývalý příliv turistů, ale nedostatek vozů. Během lockdownu totiž poptávka klesla i o 90 procent, takže se dost firem dostalo na pokraj bankrotu a musely své vozy po stovkách i tisících prodávat. Dnes už proto nestačí ani průměrné poptávce a to šroubuje ceny nahoru. Plus se projevuje také snaha se po hubeném roce aspoň trochu zahojit.

Konkrétně havajská ekonomika je na příjmech z cestovního ruchu závislá z více než pětiny. Letos v létě by však mohlo na tichomořské ostrovy dorazit méně domácích turistů, než bývá obvyklé.

Washington a Brusel totiž díky rostoucí proočkovanosti států jednají o otevření transatlantických cest. Od posledního naprosto neomezeného provozu loni v březnu by k němu došlo po více jak roce, a aerolinky už tak nabízejí spoje i o polovinu levněji.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené