Hlavní obsah

V Plzni se otevřela první část východního okruhu za půl miliardy korun

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

V Plzni se otevřela první část východního okruhu města, který po dokončení propojí dálniční obchvat D5 v Černicích s výpadovkou I/20 na Karlovy Vary. Nová čtyřpruhová silnice o délce 1,8 kilometru stála bez DPH půl miliardy korun.

Článek

Většinou čtyřpruhá silnice spojila ulice Plaská, Na Roudné a Chrástecká a včetně nulté etapy měří 2,6 kilometru. Odlehčí přetížené Karlovarské třídě i frekventované silnici u Boleveckého rybníka. Zajistí odvedení podstatné části dopravy mimo rekreační oblast rybníků a současně zvýší kapacitu, řekl Radek Mátl, generální ředitel investora, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Na severu navazuje na Studentskou ulici a pokračuje východní částí Plzně mimo obytnou zástavbu, kde je okružní křižovatkou napojena na Jateční ulici. Řidiči směřující z největšího sídliště Lochotín mohou teď jezdit z Plaské k Jateční ulici a kolem čistírny odpadních vod dále na Prahu, ale také na jih Plzeňska. Silnice vede podél tratě Plzeň - Žatec a v poli pod kopcem Mikulka, kde navazuje na dvouproudou propojovací silnici, investici města. Ta se napojuje na nový most přes Berounku, tedy na krajskou silnici druhé třídy II/231. Díky posunu do pole přestanou jezdit tisíce automobilů kolem domů.

Nejsložitějším objektem byla kvůli blízkému železničnímu i silničnímu mostu velká okružní křižovatka, která nahradila nepřehledné křížení ulic Na Roudné a Jateční. Tříletou stavbu spolufinancoval Evropský fond pro regionální rozvoj, Plzeň dala asi 160 milionů korun, kraj 60 milionů.

„Na stavbu navážou další dvě etapy, takzvaná jižní etapa silnice I/20, která se jmenuje Jasmínová-Jateční, a následně severní etapa I/20 od Rokycanské třídy až k ulici Na Roudné,“ uvedl náměstek plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Celkem má silnice I/20 od přivaděče k výpadovce na Karlovy Vary přes deset kilometrů. „Ještě budeme stavět osm kilometrů a stavební náklady se pohybují kolem pěti miliard korun, takže jsme závislí na evropské dotaci z operačního programu Doprava. Stavba by se měla zahájit v roce 2029 a jižní i severní část má být hotová v roce 2033. "Bude to stavět ŘSD za spoluinvestorství města,“ uvedl.

ŘSD teď zpracovává dokumentaci pro územní rozhodnutí pro jižní i severní část, o něž zažádá v prosinci. „Do poloviny příštího roku bychom chtěli mít pravomocná územní rozhodnutí,“ řekl Blabol. Podle něj pomůže východní obchvat motoristům v Plzni zcela zásadně. Silná zátěž tranzitní dopravozu, která je odhadovaná po roce 2030 na 18.000 až 22.000 aut za den, bude ze současných plzeňských silnic převedená do nového koridoru, který bude prioritně převádět dopravu z Prahy směrem na Karlovy Vary, a částečně také od jihu Plzeňska.

„Silnice I/20 je součástí mezinárodního tahu E49 Vídeň - České Budějovice - Plzeň - Karlovy Vary - Magdeburg. Ve čtyřpruhovém uspořádání je naplánována v úsecích Plzeň - mimoúrovňová křižovatka Losiná (silnice první třídy I/19), Nová Hospoda - Písek a v úseku Češnovice - České Budějovice.“ uvedl dnes mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Reklama

Doporučované